Bistella 500 - dwusuw o 10 cylindrach z Czech - Motogen.pl

Bistella 500 to dwusuw z silnikiem gwiazdowym o 10 cylindrach stworzony w Czechach. Chociaż wymagał dużo pracy, po prostu zwala z nóg…

Bazą do stworzenia tego motocykla była Jawa typ 18, z 1953 roku. Jednak dotyczy to gównie nadwozia. Silnik zbudowano własnoręcznie. Postawiono tutaj na koncepcję układu gwiaździstego, dwurzędowego. Położenie wału korbowego jest w osi pionowej motocykla. Dziesięć cylindrów (po pięć na rząd) oraz tłoków pochodzi z fabrycznych motorowerów Jawa, o pojemności 50 ccm.

Bistella 500

Pozostałe części wyfrezowano z użyciem technik CNC, czego konstruktor jest wielkim fanem. Układ wydechowy składa się z 17 części. Teoretyczna prędkość to 220 km/h, przy masie pojazdu gotowego do drogi na poziomie 155 kg. Co ciekawe silnik osiąga 60 KM przy 6500 obr./min. przy obecnej konfiguracji. Prędkość obrotową zredukowano dla bezpieczeństwa jednostki napędowej. Twórca twierdzi, że teoretyczne obliczenia pozwalają na uzyskanie dwukrotnie większej mocy przy 10 000 obr.min. Oficjalnie, ze względów bezpieczeństwa, maszynę zarejestrowano jako 12 konną…

Konstruktor, Mark Foltis, zastosował seryjne gaźniki od motorowerów, a zapłon powierzono elektronice. W trakcie prób uruchomienia silnik kilkukrotnie ulegał zniszczeniu stąd ograniczneie obrotów.

Bistella 500

Malowanie to autorska konstrukcja Marka. Efekt finalny, a zwłaszcza dźwięk jednostki napędowej po prostu zwala z nóg, co usłyszycie na powyższym filmie. Sama nazwa Bistella to w wolnym tłumaczeniu podwójny silnik gwiaździsty.

Bistella 500 w pigułce

Moc: 60KM

Masa:155 kg

Prędkość max.: 220 km/h

Przeniesienie napędu: półautomatyczna skrzynia 4 biegowa

Ilość roboczogodzin: 3500

Strona projektu: https://www.bistella.cz/bistella-500-motorcycle/


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany