Nowy BMW K 1600 – dlaczego jest tak pożądany? Historia, różne modele, świetne wyposażenie, lista zmian… - Motogen.pl

BMW K 1600 występuje w wersjach GT, GTL, Bagger, Grand America. Niezależnie od odmiany, każdy motocykl z rodziny K 1600 oferuje niepowtarzalną przyjemność z jazdy. Z czego to się bierze? Poznaj historię modelu, jego cechy i wyposażenie.

BMW K 1600 – materiał na legendę?

BMW K 1600 zadebiutowało w 2011 roku w dwóch wersjach: GT i GTL, różniące się wyposażeniem oraz ilością kufrów. Od razu zrewolucjonizowało rynek pojazdów turystycznych, bowiem po wielu latach do seryjnie produkowanego modelu BMW Motorrad powrócił poprzecznie zamontowany, sześciocylindrowy silnik rzędowy. 1649 ccm pojemności pozwalało na wytworzenie 160 KM przy 7750 obr./min. oraz 175 Nm przy 5250 obr./min. Ważniejszy był jednak jego płaski przebieg (85% od 1800 obr./min.), który sprawiał, że motocykl ochoczo przyspieszał z niskich obrotów bez względu na zapięty bieg i prędkość, z jaką akurat podróżowaliśmy. Niemniej ważny był fenomenalny dźwięk rzędowej szóstki, przypominający sportowe modele samochodów marki. Ale to nie jedyne rozwiązanie dystansujące konkurentów.

BMW K 1600 GTL 2011
BMW K 1600 GTL 2011

BMW K 1600 to motocykl, w którym po raz pierwszy zastosowano adaptacyjny reflektor ksenonowy współpracujący ze światłami postojowymi (LED) i dodatkowymi halogenami. Całość tworzy aktywny system oświetlenia, który monitoruje ruch motocykla, jego złożenie i efektywnie doświetla optymalną część drogi. Najbardziej charakterystycznym elementem pozostaje ruchome zwierciadło w przednim reflektorze. Ponadto w standardzie pojawiła się nawigacja satelitarna, system kontroli trakcji, tryby jazdy, elektrycznie regulowana wysokość szyby oraz zawieszenie z elektronicznym sterowaniem charakterystyki tłumienia oraz napięcia wstępnego.

Adaptacyjny reflektor ksenonowy ze zwierciadłem w K 1600 2011 r.
Adaptacyjny reflektor ksenonowy ze zwierciadłem w K 1600 2011 r.

Wszystkimi tymi rozwiązaniami sterujemy z poziomu kierownicy za pomocą intuicyjnego pokrętła. Nie musimy odrywać rąk, dzięki czemu nie ryzykujemy utratą kontroli nad pojazdem. Reszta rozwiązań jest już znacznie bardziej popularna – quick-shifter, komputer pokładowy, tempomat, czy wskaźnik ciśnienia w oponach. Dziś takie dodatki powszechnie pojawiają się w szeroko dostępnych jednośladach, co jednak nie było takie oczywiste 11 lat temu.

Za sprawą niezwykle elastycznego silnika, doskonałego wyposażenia oraz komfortu pozostającego poza zasięgiem konkurencji, BMW zbudowało pojazd, który szybko wskoczył na pozycję wyznacznika w segmencie turystycznym. Bezpieczny, wygodny, ale w razie potrzeby dynamiczny i świetnie radzący sobie na wszelkich utwardzanych drogach. Oferował to, czego oczekujemy od pojazdu turystycznego: dużą dzielność cargo oraz wybitne warunki podróży dla dwóch osób. A co najważniejsze, K 1600 dostępny był i jest w kilku wersjach, ale o tym w dalszej części…

6-cylindrowa jednostka napędowa BMW K 1600
6-cylindrowa jednostka napędowa BMW K 1600

BMW K 1600: modele, zmiany

W 2011 zaprezentowano dwa modele K 1600 GT i K 1600 GTL. Różniły się dzielnością cargo (GTL posiadał kufer centralny, a razem z nim oparcie dla pasażera), wysokością szyby oraz pewnymi drobiazgami w wyposażeniu i zestrojeniu pojazdu. Pierwszy z nich miał być sprytnym pojazdem na co dzień i niedzielne wycieczki, drugi to typowy transatlantyk, którym bez trudu zabierzemy bagaż  na długi urlop. Każdy z nich miał wersję specjalną z odpowiednimi pakietami (K 1600 GT np. wersję sport, a K 1600 GTL Exclusive), personalizującymi potencjał sportowy lub turystyczny. W 2017 do rodziny K 1600 dołączył Bagger a w 2018 pojawił się Grand America.

BMW K 1600 B (Bagger) z roku 2016
BMW K 1600 B (Bagger) z roku 2016

Bagger (a dokładniej K 1600 B) ma najmniejsze kufry z całej rodziny, najniższą szybę, najmniej rozbudowane siedzenie pasażera. Jest podobnie skuteczny z punktu widzenia szybkiego przemieszczania się po mieście co K 1600 GT i podobnie jak Grand America celuje w gusta nabywców zza oceanu. Ale wciąż pozostaje pełnowymiarowym, wygodnym, dwuosobowym turystykiem, który do swojego pakietu dodaje jeszcze zadziorny design z opadającą linią boczną. Grand America to motocykl w dalekie trasy. Ma dużo chromowanych dodatków, najwygodniejsze siedzenia, rozbudowany system audio i został stworzony z myślą o amerykańskich „highwayach”.

BMW K 1600, wersja GT, rok 2016
BMW K 1600, wersja GT, rok 2016

Zaskakującą cechą każdego modelu z rodziny K 1600 były wrażenia z jazdy. Ten motocykl w zadziwiający sposób łączy ogromny komfort jazdy, pełną stabilność, wraz z zaskakującą łatwością skręcania i precyzją kierowania. Gdy do tego pakietu oferowanego przez podwozie dołączy się możliwości silnika, każdy przejazd na BMW K 1600 zamienia się w doświadczenie wręcz niepowtarzalne.

Z ważnych dat dla modelu warto wspomnieć dwie. W 2018 producent zdecydował się na montaż biegu wstecznego, co zdecydowanie ułatwiło parkowanie tym pojazdem – a szczególnie gdy trzeba było cofać pod górę lub na nierównej nawierzchni. Ma to kolosalne znaczenie przy manewrowaniu pojazdem ważącym blisko 350 kg. W 2022 cała rodzina BMW K 1600 została gruntownie odmłodzona. Na czym polegały zmiany?

BMW K 1600 Grand America w malowaniu specjalnym Option 719 Midnight, rok 2022
BMW K 1600 Grand America w malowaniu specjalnym Option 719 Midnight, rok 2022

Nowe BMW K 1600 na 2022 – nowoczesne zmiany

Po 11 latach produkcji każdy motocykl wymaga dopasowania do najwyższych wymagań klientów. W przypadku BMW K 1600 zmiany nie są ekstremalne, ale czynią z niego motocykl jeszcze lepszy, doskonalszy i bardziej perfekcyjny.

Najważniejsze zmiany objęły silnik. Moc 160 KM pozostała, ale jednostka spełnia normę Euro 5. Poprawił się przebieg momentu obrotowego, a jego poziom maksymalny wzrósł do 180 Nm przy 5250 obr./min. Co jest wartością uczciwą nawet jak na samochód osobowy. W motocyklu jest po prostu ponadprzeciętnie świetnym wynikiem. Dzięki modyfikacji motocykl emituje mniejszą ilość toksycznych spalin, a elastyczność jest jeszcze lepsza.

BMW K 1600 B oraz K 1600 Grand America 2022
BMW K 1600 B oraz K 1600 Grand America 2022

Przy okazji system MSR kontrolujący moment hamujący silnika stał się wyposażeniem standardowym, podobnie jak zawieszenie elektroniczne Dynamic ESA kolejnej generacji (z automatycznym dostosowaniem do obciążenia). Zmiany objęły korektę owiewek, a także zestaw wskaźników, gdzie pojawił się nowy wyświetlacz TFT. Jego przekątna to imponujące 10,25” a urządzenie łączący się ze smartfonami. Dla nich wygospodarowano schowek z ładowarką USB. Zintegrowany z interkomem system audio jest standardem w modelach GTL i Grand America, a opcją w wersjach GT oraz Bagger. Co ciekawe zniknęła tradycyjna antena radia, na pokładzie pojawił się odbiornik radia cyfrowego DAB+, a jakość dźwięku systemu audio znacznie poprawiono. Ponadto, na życzenie pojazd może być wyposażony w inteligentny system eCall wzywający (autonomicznie lub manualnie) służby ratunkowe w sytuacji kryzysowej lub w wyniku wypadku.

Charakterystyczny wygląd serii BMW K 1600
Charakterystyczny wygląd serii BMW K 1600

Warto także pochylić się nad ikonicznym reflektorem przednim (który pozostaje standardowy dla każdej odmiany nowego K 1600). W modelu 2011 otrzymaliśmy nowoczesne ksenony ze zwierciadłem, a teraz BMW chwali się ogromną liczbą zaawansowanych LEDów – jest ich jeszcze więcej niż w R 1250 RT. Za światła mijania odpowiada 9 diod o łącznej jasności 15 000 cd, które zamontowane są w module doświetlania zakrętów obracającym się w zakresie 35° (czyli o 11° więcej, niż w 2011). Funkcję świateł drogowych pełni kolejne 8 LEDów. Doliczyć należy także jeszcze 6 LEDów uformowanych w charakterystyczne dla BMW, płaskie światła do jazdy dziennej. W efekcie drogę oświetla najbardziej zaawansowany reflektor w ofercie BMW Motorrad, a być może także na całym rynku. Przyjemną funkcją jest także podświetlenie podwozia z funkcją coming / leaving home.

Luksusowy BMW K 1600 GTL 2022
Luksusowy BMW K 1600 GTL 2022

Czy BMW K 1600 ma jakąś konkurencję?

BMW K 1600 w wersji GTL to jeden z najbardziej luksusowych, o ile nie najbardziej luksusowy motocykl na rynku. Ma olbrzymie możliwości personalizacji i wielki potencjał w dalekich podróżach. Dzięki zmiennym trybom pracy w zależności od potrzeb może być najbardziej dynamicznym i najszybszym motocyklem w segmencie albo zdecydowanie najbardziej komfortowym i jednym z najoszczędniejszych.

Z pewnością jednak BMW po raz kolejny stworzyło legendę, motocykl pożądany, perfekcyjny model wyznaczający trendy w swojej klasie i czerpiący garściami z blisko stuletniej tradycji w budowie jednośladów…

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany