Motocykl naked czy sportowo-turystyczny? BMW R 1250 R czy R 1250 RS? Sprawdź nowości 2023! - Motogen.pl

BMW R 1250 RS czy BMW R 1250 R? Który z tych motocykli wybrać? Czym się różnią? Który lepszy do miasta, a który na trasy?

Wśród premier motocyklowych od BMW Motorrad na sezon 2023 znalazły się odświeżone wersje dwóch fenomenalnych modeli napędzanych silnikiem boxer 1250. Chodzi oczywiście o R 1250 R oraz R 1250 RS. Co nowego mają w sobie wersje 2023? Dla kogo są przeznaczone? Wyjaśniamy!

Roadster oraz sportowy turystyk: czym są R 1250 R oraz R 1250 RS?

Zacznijmy od tego, czym są oba tytułowe motocykle. Jak wskazuje sama nazwa, a właściwie jej początek „R 1250”, są to motocykle posiadające dwucylindrowy silnik typu bokser o pojemności 1250 ccm.

BMW R 1250 R nazywane jest przez producenta „motocyklem typu roadster”. Określenie to posiada w zasadzie identyczne znaczenie z bardziej popularnym „motocyklem typu naked”. Jednak można przyjąć, że roadster jakby bardziej pasuje do klasycznego charakteru R 1250 R. Ten motocykl jest klasycznym przedstawicielem swojego gatunku. Posiada zaokrągloną lampę bez owiewki oraz wyeksponowany silnik, a centralnym elementem stylistycznym jest owalny zbiornik paliwa. Wyprostowana pozycja z dość wysoką, szeroką kierownicą zapewnia wygodną jazdę i pełną kontrolę nad motocyklem. Jednocześnie podwozie skonfigurowano tak, aby motocykl był zwinny w mieście oraz zapewniał ogrom zabawy o sportowym zacięciu na krętych drogach.

BMW R 1250 RS jest z kolei typowym przedstawicielem motocykli sportowo-turystycznych. Pozostaje niemal bliźniaczy ze swoim bratem roadsterem, ale posiada zdecydowanie lepszą ochronę przed wiatrem. Odpowiadają za to przednia owiewka w połączeniu z niewielkimi bocznymi owiewkami. Wciąż nie brakuje mu sportowego charakteru, który można szczególnie na górskich, asfaltowych, krętych przełęczach. Dzięki owiewce i lekkim zmianom w pozycji kierownicy oraz geometrii podwozia, RS jest wygodniejszy i stabilniejszy w zastosowaniu turystycznym.

Różnice R 1250 R vs R 1250 RS

BMW R 1250 R oraz R 1250 RS to motocykle niemal bliźniacze. Jednak odróżnia je kilka zasadniczych zmian, dzięki którym obie wersje znajdą swoich konkretnych odbiorców.

Owiewki – najbardziej oczywista różnica. W wersji RS znalazła się rozbudowana przednia owiewka wraz z bocznymi owiewkami chroniącymi tors i nogi kierowcy. Po bokach znalazły się także dodatkowe deflektory. Szyba owiewki regulowana jest w dwóch stopniach – posiada podwójne punkty mocowania. Wersja R posiada z przodu zaokrąglony reflektor, tymczasem w owiewce RS ukrywają się dwie podłużne lampy. Wersja R to styl klasycznego motocykla, wersja RS zdecydowanie lepiej sprawdza się w turystyce, dzięki porządnej ochronie przed wiatrem.

Kierownica i pozycja – Kierownica różni się konstrukcją. Model R posiada jednoczęściową kierownicę rurową, tymczasem RS posiada kierownicę dzieloną, montowaną za pomocą elementu odlewanego do górnej półki zawieszenia. Poza różnicą wizualną, kierownice mają także różny kształt, co przekłada się na pozycję jazdy.

Kierownica w R-ce jest szersza oraz wyższa, co oznacza bardziej wyprostowaną pozycję jazdy. W przypadku RS kierownica jest dalej od kierowcy, co oznacza trochę wyższy stopień pochylenia górnej części ciała – wciąż przy zachowaniu wysokiego komfortu jazdy.

Ślad przedniego koła – jest to jedna z cech geometrii zawieszenia. Parametr „ślad przedniego koła” (czasem z angielskiego „wheel trail” lub „wheel castor”) wyrażony jest zazwyczaj w milimetrach i stanowi on odległość pomiędzy punktem dotyku przedniego koła do ziemi (na linii osi koła), a osią poprowadzoną przez główkę ramy. W przypadku modeli R i RS, różnicę wprowadzono stosując inny dolny odlew przedniego zawieszenia. Model RS posiada krótszy „ślad” przedniego koła (110,8 dla RS vs 125,6 mm dla R). Za sprawą tego parametru (w połączeniu z różną szerokością kierownicy), R i RS będą wykazywały delikatnie inną charakterystykę inicjowania zakrętów: bardziej miejską lub bardziej sportowo-turystyczną. (Z powodu różnego „śladu”, rozstaw osi zmienia się o identyczną wartość milimetrów.)

Różnica w konstrukcji dolnego elementu widelca
R vs RS

Zawieszenie i sprężyna tylna – ono także pozostaje niemal identyczne (oczywiście pamiętając o zmianach geometrii z akapitu powyżej). Marginalna różnica dotyczy sprężyny tylnego zawieszenia, mimo że konstrukcja amortyzatora nie różni się. Model R posiada sprężynę progresywną, dla lepszego tłumienia miejskich, niewielkich nierówności asfaltu.

Kanapa – wysokość kanapy pozostaje identyczna dla obu modeli i jest to 820 mm dla kierowcy (z możliwością modyfikacji w zakresie od 760 do 840 mm). Różnica dotyczy kanapy pasażera. Jako że RS lepiej nadaje się do sportowej turystyki, to otrzymał też trochę wygodniejszą kanapę pasażera.

Zmiany na rok 2023: nowości z BMW R 1250 R oraz R 1250 RS

W ramach odświeżenia na sezon 2023, oba modele zyskały znacznie więcej nowoczesnego wyposażenia – dostępnego już w standardzie!

Wyposażenie fabryczne w R oraz RS obejmuje dynamiczną kontrolę trakcji (DTC) oraz tryb jazdy ECO, który zapewnia gładki przebieg momentu obrotowego i pokazuje wykres wydajności na ekranie TFT.

Sam wyświetlacz TFT ma nową opcję standardową – układ „Sport”, który zapewnia ciekawe informacje w czasie rzeczywistym, o wykorzystaniu DTC czy ABS Pro. W opcjach dodatkowych jest jeszcze „Tryb Jazdy PRO” umożliwiający indywidualną konfigurację parametrów. Dodać można też MSR, czyli system kontrolujący hamowanie silnikiem.

W każdym egzemplarzu R oraz RS znajdziemy nowoczesny ABS Pro, czyli system hamulcowy czuły na pochylenia, który jest wyśmienitym dodatkiem do jazdy codziennej, turystycznej oraz dynamicznej. Jako dodatek wybrać można DBC – Dynamic Brake Control, który pozwala uniknąć przypadkowego dodania gazu, szczególnie podczas hamowania awaryjnego.

Od 2023 roku, oba modele standardowo posiadają system eCall, czyli inteligentne wzywanie pomocy w razie wypadku. W standardzie są też dwa (zamiast jednego) gniazda elektryczne: standardowe 12V oraz USB 5V 2400mA. W opcjach dodatkowych znalazła się podgrzewana kanapa dla kierowcy i pasażera. Do modelu RS zamówić można kierownicę rurową (podobną do wersji R), która zmieni pozycję jazdy na bardziej zrelaksowaną.

R 1250 R od roku 2023 otrzymuje nowy reflektor przedni, standardowo w technologii LED, o charakterystycznym kształcie. W opcji dodatkowej może posiadać doświetlanie zakrętów. Zarówno w wersjach R oraz RS, kierunkowskazy LEDowe stały się standardowe.

Silnik w BMW R 1250 R/RS

Silnik oraz napęd w obu modelach pozostał bez zmian względem poprzedniego rocznika, nawet pomimo dopasowania go do normy Euro 5. To oznacza obecność boksera o pojemności 1254 ccm oraz o wyjątkowej, przyjemnej charakterystyce pracy. Silnik chłodzony jest powietrzem oraz cieczą. Zapewnia imponujący moment obrotowy 143 Nm oraz wysoką moc maksymalną 136 KM.

Jest tu także technologia ShiftCam, czyli zmienne fazy rozrządu i stopień podnoszenia zaworów po stronie dolotowej). Dzięki temu potężne osiągi dostępne są w niezwykle szerokim zakresie obrotów, co przekłada się na jeszcze wyższą przyjemność i satysfakcję z jazdy.

Napęd jest standardowo realizowany przez wygodny Paralever, czyli wał napędowy ukryty wewnątrz wahacza.

Który wybrać? Roadster R 1250 R czy sportowo turystyczny R 1250 RS?

Wystarczy krótka jazda testowa, aby oba modele przekonały do siebie każdego motocyklistę. Ponadprzeciętnie żywiołowy charakter silnika boxer oraz świetnie skonfigurowane podwozia i wyposażenie sprawiają, że BMW R 1250 R oraz R 1250 RS są ciężkie do podrobienia i łatwe do zakochania.

Ale który z nich będzie lepszy dla Ciebie? Są niemal identyczne, różnią się niewielkimi szczegółami – nie będzie żadnym zaskoczeniem, że wersja RS z lekko bardziej pochyloną pozycją jest lepszym wyborem do dalszej turystyki oraz do szybkiego pokonywania zakrętów. Z kolei wersja R na pewno lepiej sprawdzi się w ciasnym i angażującym ruchu miejskim. Najlepiej jednak, abyś przekonał się sam i zapisał się na jazdy testowe w Salonie BMW Motorrad. A może po prostu wybierzesz ten, który bardziej podoba Ci się wizualnie?

Dane techniczne: BMW R 1250 R vs R 1250 RS 2023

BMW Motorrad 2023R 1250 RR 1250 RS
Engine  
Capacity (ccm)1,2541,254
Bore/stroke (mm)102.5 x 76102.5 x 76
Output (kW/hp)100/136100/136
at engine speed (rpm)77507750
Torque (Nm)143143
at engine speed (rpm)62506250
TypeAir/liquid-cooled 2-cylinder 4-stroke boxer engine with two overhead, spur gear driven camshafts, a counterbalance shaft and variable intake camshaft, control system BMW ShiftCamAir/liquid-cooled 2-cylinder 4-stroke boxer engine with two overhead, spur gear driven camshafts, a counterbalance shaft and variable intake camshaft, control system BMW ShiftCam
Compression 12.5:1 12.5:1
FuelPremium unleaded, 95 RONPremium unleaded, 95 RON
Valves per cylinder44
Ø intake/outlet (mm)40/3440/34
Ø throttle valve (mm)5252
Engine controlBMS-OBMS-O
Emission controlClosed-loop three-way catalytic converter, exhaust standard EU-5Closed-loop three-way catalytic converter, exhaust standard EU-5
Electrical system  
Generator (W)508508
Battery (V/Ah) 12/12 12/12
Headlamp Full LED with LED daytime runn Full LED with LED daytime runn
Rear lightLED brake light/rear lightLED brake light/rear light
Starter (W)900900
Power transmission  
ClutchWet clutch with anti-hopping function, hydraulically activatedWet clutch with anti-hopping function, hydraulically activated
TransmissionConstant mesh 6-speed gearbox with helical gearing systemConstant mesh 6-speed gearbox with helical gearing system
Primary ratio1.6501.650
Gear transmission ratios – I2.4382.438
 II1.7141.714
III1.2961.296
IV1.0591.059
V0.9430.943
VI0.8480.848
Secondary driveShaft driveShaft drive
Secondary ratio 2.8182.818
Suspension/chassis  
Frame construction typeTwo-section frame concept consisting of main frame with bolt-on rear frame, load-bearing engineTwo-section frame concept consisting of main frame with bolt-on rear frame, load-bearing engine
Front wheel controlBMW Motorrad upside-down forkBMW Motorrad upside-down fork
Rear wheel suspensionCast aluminium single-sided swing arm with BMW Motorrad Paralever, WAD travel-dependent spring strut, continuously adjustable spring preload by means of hand wheel, rebound-stage damping adjustable by hand wheel (Option: Dynamic ESA Next Generation)Cast aluminium single-sided swing arm with BMW Motorrad Paralever, WAD spring strut, continuously adjustable spring preload by means of hand wheel, rebound-stage damping adjustable by hand wheel (Option: Dynamic ESA Next Generation)
Spring travel, front/rear (mm) 140/140 140/140
Wheel castor (mm) 125.6 110.8
Wheelbase (mm)15151530
Steering head angle (°) 62.3 62.3
Brakes – front Twin disc brake, floating brake discs, Ø 320 mm, 4-piston radial brake calipers Twin disc brake, floating brake discs, Ø 320 mm, 4-piston radial brake calipers
 rearSingle disc brake, Ø 276 mm, 2-piston floating caliperSingle disc brake, Ø 276 mm, 2-piston floating caliper
ABSBMW Motorrad Integral ABS Pro as standard (part integral, disengageable)BMW Motorrad Integral ABS Pro as standard (part integral, disengageable)
Wheels Die-cast aluminium wheels Die-cast aluminium wheels
front 3.50 x 17″ 3.50 x 17″
rear 5.50 x 17″ 5.50 x 17″
Tyres front 120/70 ZR 17 120/70 ZR 17
rear 180/55 ZR 17 180/55 ZR 17
Dimensions and weights  
Total length (mm)2,1652,202
Total width including mirrors (mm)880925
Seat height (mm)820 (760 to 840 possible)820 (760 to 840 possible)
DIN unladen weight, road ready (kg)239243
Permitted total weight (kg)460460
Fuel tank capacity (l)1818
Performance figures  
Fuel consumption (WMTC) (l/100 km) 4.75 4.75
CO2 (g/km)110110
Acceleration 0-100 km/h (s) 3.4 3.25
Top speed (km/h) >200 >200

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany