M 1000 RR od BMW: już samolot, czy jeszcze motocykl? - Motogen.pl

BMW M 1000 RR to motocykl znajdujący się na szczycie motocyklowego łańcucha pokarmowego. Ma ogromną moc, a swoją aerodynamiką zahacza o technologie stosowane w samolotach…

BMW Motorrad pozostaje liderem sprzedaży motocykli na całym świecie, w kategorii jednośladów klasy premium. W 2022 roku na drogi wyjechało 202 895 motocykli. Blisko 23 500 tych maszyn wyposażonych było w 4-cylindrowy, rzędowy silnik 1000 ccm (o mocach od 165 do 212 koni mechanicznych), który aktualnie uznawany jest za jedną z najbardziej zaawansowanych jednostek napędowych dostępnych w salonach motocyklowych. Flagowym reprezentantem tego segmentu jest nowy, wyjątkowo sportowy M 1000 RR.

M 1000 RR – już samolot, czy jeszcze motocykl?

Model M 1000 RR pod koniec 2020 roku wprowadził literę „M” do rzeczywistości motocyklowej. Wcześniej „eMka” kojarzona była z najbardziej sportowymi wersjami samochodów BMW. Teraz podobne skojarzenia wywoływać mogą jednoślady BMW Motorrad. Na sezon 2022, potocznie nazywany M RR otrzymał piekielne mocny silnik 212 KM ze zmiennymi fazami rozrządu Shift Cam (znany z poprzedniej wersji), ale przy okazji schudł do 193 kg (lub 191,8 kg w pakiecie M Competition) razem z płynami, ale co najważniejsze – stał się aerodynamicznym dziełem sztuki.

Nowe BMW M 1000 RR na rok 2023 zostało dopracowane w tunelu aerodynamicznym i w pełni rozwija swoje skrzydła. Ta gra słów nie jest przypadkowa, bo M RR posiada skrzydełka (zwane wingletami) i kilka innych dodatków aerodynamicznych, które przy 300 km/h generują aż 22,6 kg docisku!

Czy BMW M 1000 RR to najlepszy motocykl sportowy?

Czy wysiłki poczynione przez inżynierów BMW się opłaciły? Z pewnością tak – na pewno uważają tak niemieccy motocykliści. Niemiecki magazyn Motorrad corocznie organizuje konkurs „Motocykl Roku”, w którym głos oddawany jest czytelnikom, a który uznawany jest za jedno z najważniejszych głosowań europejskich motocyklistów.

W plebiscycie “Motorcycle of the Year 2023” (który był 25. edycją konkursu) udział wzięło aż 50 096 osób. Motocykle BMW Motorrad zgarnęły aż 4 zwycięstwa, a kolejne 4 razy stanęły na pozostałych stopniach podium. W kategorii „motocykl sportowy” najlepszy okazał się właśnie nowy M 1000 RR – zagłosowało na niego aż 19,9% respondentów.

Pierwsze przykłady zachwytu nowym M RR już płyną z internetu, od motocyklistów. YouTuber „imKay”, odbywając krótką jazdę testową, skomentował, że motocykl wygląda „absolutnie groźnie, to szalone, BMW zrobiło to niesamowicie!” Był też zachwycony aerodynamiką: „Motocykl przecina powietrze jakby ono w ogóle nie istniało, ciężko to wytłumaczyć, czuję się jakbym szybował”.

Kolejny twórca filmów na YouTube o nicku „650ib”, przy okazji odbioru swojej nowiutkiej sztuki z salonu, zauważył z zachwytem, że w przedni wlot powietrza zmieścić można całą pięść.

Obaj motocykliści zwrócili także uwagę na zdecydowanie większe boczne owiewki, głęboko i szeroko zachodzące na silnik. Dzięki swojej konstrukcji, wyjątkowo skutecznie kierują powietrze z dala od nóg kierowcy. W ten sposób po pierwsze nogi są odsłonięte od wiatru, a po drugie i znacznie ważniejsze – cały zestaw motocykla z motocyklistą jest jeszcze bardziej aerodynamiczny!

Aerodynamika może działać cuda – M RR 2023

Prace nad zoptymalizowaniem oporów powietrza w przypadku nowego M RR zakrojone były na szeroką skalę. Poza bocznymi owiewkami, istotą programu są potężne przednie spojlery, czyli winglety. Ich zadaniem jest generowanie docisku przedniej osi, czyli przytrzymywanie koła na ziemi przy przyspieszaniu oraz poprawianie trakcji w szybkich zakrętach. Już przy 150 km/h na godzinę, dodatkowy docisk to 5,7 kilogramów, a przy 300 km/h wynosi już 22,6 kg. Na żywo przednie wiglety sprawiają, że M RR zaczyna wyglądać jak samolot…

Kolejne dodatki aerodynamiczne znalazły się dookoła przedniego koła. Przedni błotnik jest nie tylko odpowiednio opływowy, ale także został integrowany z „brake ducts”, czyli kanałami chłodzącymi przednie hamulce, co znacznie poprawia ich wydajność przy ekstremalnym, torowym zastosowaniu.

Jednym z bardziej widowiskowych elementów jest „aero wheel cover”, czyli osłony przedniego koła przypominające kołpaki. One także znacznie redukują opory aerodynamiczne przy najwyższych prędkościach.

Wszystkie powyższe rozwiązania, a także całe owiewki, wsporniki, osłony i mniejsze elementy wykonane są z carbonu. Między innymi dlatego BMW M 1000 RR na rok 2023 waży zaledwie 193 kg z paliwem! To niewszystko, bo w pakiecie M Competition (lżejszy wahacz, sporo dodatków carbonowych lub obrabianych z aluminium) waga to zaledwie 191,8 kg.

Motocykl torowy do jazdy po drogach publicznych

Uwagę przyciągają felgi. Wykonane zostały także z carbonu, dzięki czemu nie tylko wyglądają spektakularnie, ale przede wszystkim obniżają masę rotującą – a to sprawia, że M RR jeszcze chętniej skręca, hamuje i przyspiesza.

Nie jest tajemnicą, że BMW stworzyło M 1000 RR nie tylko aby pochwalić się swoimi technologiami. Ten motocykl ma przede wszystkim spełniać wymagania homologacyjne mistrzostw świata World Superbike oraz wielu innych wyścigów. O co chodzi? Jeden z głównych punktów regulaminu mówi, że motocykl wyścigowy musi być ściśle oparty o model dostępny w ofercie „cywilnej”, produkowany w liczbie co najmniej 500 sztuk, z określoną nieprzesadnie wysoką ceną.

Jeżeli chcesz sprawdzić, jak to jest znaleźć się na szczycie łańcucha pokarmowego i jak to jest jeździć szczytem rozwoju technologicznego w dziedzinie sportu motocyklowego, wejdź na stronę BMW Motorrad i skonfiguruj swojego M 1000 RR.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany