Spis treści
Kombinacja zakrętów Eau Rouge i Raidillon, tak jak cały tor Spa-Francorchamps jest właśnie modernizowany pod względem homologacji motocyklowych i samochodowych.
Na torach wyścigowych całego świata istnieją tak legendarne zakręty, że każdy fan sportów wyścigowych rozpozna je choćby w przekazie radiowym. Zaliczyć do nich można „Sławiniaka” na Torze Poznań, „Korkociąg” na Laguna Seca, czy kombinację „Eau Rouge / Raidillon” na torze Spa-Francorchamps. Ten ostatni tor przechodzi właśnie poważny remont.
![Eau Rouge (w dolinie w lewo) oraz Raidillon (pod górę w prawo oraz na szczycie w lewo) - tor Spa-Francorchamps w roku 1992.](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2022/01/eau-rogue-radillon-spa-francorchamps-rok-1992-1024x716.jpg)
Remont toru Circuit de Spa-Francorchamps
Belgijski tor Circuit de Spa-Francorchamps jest obiektem legendarnym. Powstał w latach ’20, aktualnie jego pętla ma ok. 7 kilometrów, a tor uznawany jest za jeden z najszybszych i jednocześnie najtrudniejszych.
W ostatnich latach tor trapiony był poważnymi wypadkami, nie posiadał także niektórych ważnych homologacji. Dlatego w listopadzie 2021 r. rozpoczął się remont. Sama nitka toru pozostaje bez zmian. Za to powiększane są strefy bezpieczeństwa, pojawiają się nowe i większe pułapki żwirowe. Niektóre wybiegi asfaltowe także zamienią się w pułapki żwirowe. Do tego powstaje nowa droga serwisowa, która szczególnie ułatwi pracę służbom ratowniczym. Do tego jeszcze infrastruktura – kilka trybun zostanie zmodernizowanych, powstaną także zupełnie nowe trybuny.
![](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2022/01/eau-rogue-radillon-remont-toru-spa-francorchamps-2022-1-1024x683.jpg)
Cel remontu toru? Uzyskanie samochodowych i motocyklowych homologacji FIA oraz FIM. Główną imprezą będzie 24-godzinny wyścig z serii motocyklowych mistrzostw FIM Endurance, już zaplanowany na czerwiec 2022.
Po cichutku liczymy, że skoro Spa będzie miało homologację, to może rozegra się tam MotoGP…?
![](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2022/01/eau-rogue-radillon-remont-toru-spa-francorchamps-2022-2-1024x683.jpg)
Zakręty Eau Rouge oraz Raidillon
Spa-Francorchamps sławny jest m.in za sprawą kombinacji zakrętów Eau Rouge i Raidillon, kiedy to trzeba zjechać w dolinę (w lewo), następnie (w prawo) wjechać stromo pod górę i pokonać zakręt (w lewo) za ślepym szczytem.
Dziś, za sprawą niesamowitych możliwości aerodynamicznych, bolidy F1 potrafią pokonać sekcję Eau Rouge / Raidillon niemal na pełnym gazie. Ten fakt sprawia, że nawet mały błąd mógł skończyć się fatalnie… Tym bardziej, że bandy były dość blisko linii wyścigowej.
![](https://motogen.pl/wp-content/uploads/2022/01/eau-rogue-radillon-remont-toru-spa-francorchamps-2022-3-1024x683.jpg)
Na szczęście będzie lepiej – nitka nie ulegnie zmianom, za to pojawią się nowe strefy bezpieczeństwa. Jak czytamy w oficjalnym opisie remontu tego zakrętu:
– Szczyt Raidillon (Zakręt 4) otrzyma większy asfaltowy wybieg bezpieczeństwa po prawej stronie toru.
– Lewa strona Raidillon (Zakręt 3) zostanie rozbudowana [przemodelowanie terenu przy torze] o większy wybieg asfaltowy.
– Podstawa zakrętu Raidillon, czyli Eau Rouge (Zakręt 2) będzie miał przesunięte bariery, co pozwoli na zwiększenie strefy bezpieczeństwa.
– Wtedy na szczycie Raidillon zbudowana zostanie nowa, zadaszona trybuna posiadająca 4600 miejsc oraz boksy VIP.
Trzymamy kciuki, aby wyremontowane Eau Rouge i Raidillon nie straciły nic, ze swojej sportowej magnetyczności. Motocyklowe wyścigi 24H SPA EWC Motos już w dniach 4 i 5 czerwca 2022! Tymczasem obejrzyjcie przepiękny i piekielnie szybki onboard z toru Spa-Francorchamps:
Zostaw odpowiedź