Kombinacja zakrętów Eau Rouge i Raidillon, tak jak cały tor Spa-Francorchamps jest właśnie modernizowany pod względem homologacji motocyklowych i samochodowych.

Na torach wyścigowych całego świata istnieją tak legendarne zakręty, że każdy fan sportów wyścigowych rozpozna je choćby w przekazie radiowym. Zaliczyć do nich można „Sławiniaka” na Torze Poznań, „Korkociąg” na Laguna Seca, czy kombinację „Eau Rouge / Raidillon” na torze Spa-Francorchamps. Ten ostatni tor przechodzi właśnie poważny remont.

Eau Rouge (w dolinie w lewo) oraz Raidillon (pod górę w prawo oraz na szczycie w lewo) - tor Spa-Francorchamps w roku 1992.
Eau Rouge (w dolinie w lewo) oraz Raidillon (pod górę w prawo oraz na szczycie w lewo) – tor Spa-Francorchamps w roku 1992.

Remont toru Circuit de Spa-Francorchamps

Belgijski tor Circuit de Spa-Francorchamps jest obiektem legendarnym. Powstał w latach ’20, aktualnie jego pętla ma ok. 7 kilometrów, a tor uznawany jest za jeden z najszybszych i jednocześnie najtrudniejszych.

W ostatnich latach tor trapiony był poważnymi wypadkami, nie posiadał także niektórych ważnych homologacji. Dlatego w listopadzie 2021 r. rozpoczął się remont. Sama nitka toru pozostaje bez zmian. Za to powiększane są strefy bezpieczeństwa, pojawiają się nowe i większe pułapki żwirowe. Niektóre wybiegi asfaltowe także zamienią się w pułapki żwirowe. Do tego powstaje nowa droga serwisowa, która szczególnie ułatwi pracę służbom ratowniczym. Do tego jeszcze infrastruktura – kilka trybun zostanie zmodernizowanych, powstaną także zupełnie nowe trybuny.

Cel remontu toru? Uzyskanie samochodowych i motocyklowych homologacji FIA oraz FIM. Główną imprezą będzie 24-godzinny wyścig z serii motocyklowych mistrzostw FIM Endurance, już zaplanowany na czerwiec 2022.

Po cichutku liczymy, że skoro Spa będzie miało homologację, to może rozegra się tam MotoGP…?

Zakręty Eau Rouge oraz Raidillon

Spa-Francorchamps sławny jest m.in za sprawą kombinacji zakrętów Eau Rouge i Raidillon, kiedy to trzeba zjechać w dolinę (w lewo), następnie (w prawo) wjechać stromo pod górę i pokonać zakręt (w lewo) za ślepym szczytem.

Dziś, za sprawą niesamowitych możliwości aerodynamicznych, bolidy F1 potrafią pokonać sekcję Eau Rouge / Raidillon niemal na pełnym gazie. Ten fakt sprawia, że nawet mały błąd mógł skończyć się fatalnie… Tym bardziej, że bandy były dość blisko linii wyścigowej.

Na szczęście będzie lepiej – nitka nie ulegnie zmianom, za to pojawią się nowe strefy bezpieczeństwa. Jak czytamy w oficjalnym opisie remontu tego zakrętu:

– Szczyt Raidillon (Zakręt 4) otrzyma większy asfaltowy wybieg bezpieczeństwa po prawej stronie toru.
– Lewa strona Raidillon (Zakręt 3) zostanie rozbudowana [przemodelowanie terenu przy torze] o większy wybieg asfaltowy.
– Podstawa zakrętu Raidillon, czyli Eau Rouge (Zakręt 2) będzie miał przesunięte bariery, co pozwoli na zwiększenie strefy bezpieczeństwa.
– Wtedy na szczycie Raidillon zbudowana zostanie nowa, zadaszona trybuna posiadająca 4600 miejsc oraz boksy VIP.

Trzymamy kciuki, aby wyremontowane Eau Rouge i Raidillon nie straciły nic, ze swojej sportowej magnetyczności. Motocyklowe wyścigi 24H SPA EWC Motos już w dniach 4 i 5 czerwca 2022! Tymczasem obejrzyjcie przepiękny i piekielnie szybki onboard z toru Spa-Francorchamps:


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany