Jeszcze więcej mobilnych radarów. ITD inwestuje w nowe radiowozy - Motogen.pl

Dwa razy więcej urządzeń mierzących prędkość oraz dodatkowe radiowozy – Inspekcja Transportu Drogowego zbroi się na kierowców.

ITD zarządza w Polsce odcinkowymi pomiarami prędkości, fotoradarami i rejestratorami przejazdu na czerwonym świetle. Do tego celu stworzono system CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym. Ale ta skomplikowana infrastruktura to nie wszystko, co ITD ma w swoim arsenale. Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że instytucja ta dysponuje także pokaźną flotą nieoznakowanych radiowozów. 

Wbrew temu, co wielu z nas sądzi, ITD nie zajmuje się jednak tylko kierowcami ciężarówek i busów. Przepisy dają inspektorom prawo do kontrolowania także osobówek i motocykli. Krokodyle mają do dyspozycji 29 nowoczesnych czeskich radarów Ramet AD9C zamontowanych w nieoznakowanych radiowozach. 

Ile radarów ma ITD?

Choć urządzeń tych wydaje się być niewiele, ich skuteczność jest porażająca – w ciągu 9 miesięcy 2022 roku inspektorzy ujawnili przy ich pomocy ponad 27 tys. przekroczeń prędkości. A w planach GITD ma zakup kolejnych 33 Rametów – należy się spodziewać, że mandatów przybędzie i to drastycznie. 

Tym bardziej, że nieoznakowane radiowozy ITD nie muszą jeździć za kierowcami, by zarejestrować wykroczenia. Konstrukcja fotoradaru Ramet pozwala na korzystanie z niego w trybie stacjonarnym – głowica jest zamontowana na przednim pasie pojazdu, co umożliwia inspektorom dokonywanie pomiarów w czasie postoju radiowozu.

Głowica współpracuje z rejestratorem jazdy, dzięki czemu każde wykroczenie dokumentowane jest zdjęciem, zapisywanym w systemie CANARD. Dokumentacja wykroczenia trafia następnie do kierowcy pocztą. W praktyce zatem radiowóz ITD działa trochę jak fotoradar. Inspektorzy mogą także używać samego wideorejestratora podobnie jak policja – wówczas wykonywane są dwa zdjęcia, na początku i na końcu pomiaru. 

Nowe odcinkowe pomiary prędkości

Warto pamiętać, że ITD zapowiedziała już montaż kolejnych 39 nowych odcinkowych pomiarów prędkości. W odróżnieniu od obecnie używanych urządzeń, nowe OPP będą wyposażone w moduły umożliwiające identyfikację tylnej tablicy rejestracyjnej.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany