Spis treści
Wymiana oleju to podstawowa czynność eksploatacyjna i przy odrobinie dobrej chęci można wykonać ją samemu. Warto przy tym kierować się instrukcją pojazdu i poniższymi wskazówkami. Po pierwsze, aby spuścić cały olej, silnik powinien być rozgrzany, a motocykl ustawiony w taki sposób, aby cały zużyty olej mógł spokojnie wypłynąć.
Zanim zabierzemy się do roboty, musimy mieć bańkę świeżego oleju, który można dobrać na http://liquimoly.pl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=72 Oczywiście, oprócz samego oleju będziemy potrzebowali jeszcze filtra oleju i preparatu płuczącego.
Wypłucz układ olejowy
Przed wymianą oleju warto skorzystać z preparatu płuczącego Liqui Moly Motorbike Engine Flush numer artykułu 1657, który wlewa się do starego oleju, a następnie uruchamia się silnik na około 10 minut. Dzięki temu zabiegowi wypłuczemy wszystkie osady, które zalegają w kanałach olejowych i blokują prawidłową pracę pierścieni tłokowych.
Zabieg ten jest szczególnie polecany do motocykli sportowych, które mają wyższą temperaturę pracy oleju i czyli tam, gdzie olej może „przysmażyć „tworząc nagar. Po płukaniu i odblokowaniu pierścieni tłokowych przydymiające silniki, które utraciły swoje pierwotne parametry, mają szanse odzyskać dawny wigor. No chyba, że silnik ma bardzo duży przebieg i związane z nim zużycie. Po wypłukaniu układu olejowego lokalizujemy korek spustowy i filtr oleju.
Przy okazji wymiany oleju należy wymienić uszczelkę korka spustowego…
Korek zawsze znajduje się w najniższym punkcie miski olejowej. Warto pamiętać, że w niektórych konstrukcjach silnik może mieć dwa korki spustowe i oczywiście oba należy odkręcić.
Nie oszczędzaj na filtrze
Filtr oleju to bardzo odpowiedzialny element i nie warto na nim oszczędzać. W motocyklach najczęściej stosowane są dwa typy filtrów oleju. Filtry zewnętrzne wykonane z blachy wkręcane w karter silnika i wkłady filtracyjne montowane pod oddzielnym deklem.
W blaszanych modelach często znajdują się znajdują się specjalne zawory: zawór by-pass i zawór utrzymujący olej w magistrali po zgaszeniu silnika. W tańszych zamiennikach elementy te często nie funkcjonują poprawnie, a to grozi uszkodzeniem silnika. Zanim zdemontujemy filtr, warto wyczyścić jego okolice. Demontaż filtra zewnętrznego polega na jego odkręceniu specjalnym kluczem, który można kupić już za kilkanaście złotych w każdym sklepie motoryzacyjnym. Należy pamiętać, że po całkowitym odkręceniu filtra wyleci z niego resztka oleju.
Wlanie oleju do wymienianego filtra skróci okres pracy silnika „na sucho”…
Przed montażem nowego elementu koniecznie trzeba wyczyścić miejsce styku uszczelki z silnikiem i nie można zapomnieć o posmarowaniu jej krawędzi odrobiną oleju. Bardzo dobrym zwyczajem jest wlanie do montowanego filtra odrobiny świeżego oleju. Zabieg ten skróci czas pracy silnika „na sucho”. Oczywiście sam filtr dokręcamy właściwym momentem, który trzeba odnaleźć w instrukcji obsługi. Zbyt mocne dokręcenie może być przyczyną wywinięcia uszczelki, natomiast użycie za małej siły może zemścić się … poprzez zluzowanie filtra. Pamiętajmy, że w jednym i drugim przypadku możemy uszkodzić silnik.
Filtry wewnętrzne demontuje się po odkręceniu małej pokrywy w obudowie silnika. W niektórych modelach nie znajdziemy filtra w ogóle a jedynie blaszaną siateczkę zgrubnego filtrowania. W takim wypadku wystarczy ją zdemontować i wyczyścić.
Przy wymianie wkładu filtra warto zapamiętać kierunek i sposób montażu wszystkich elementów. Najczęściej w pudełku z nowym filtrem znajdziemy zestaw nowych uszczelek, które bezwzględnie trzeba zamontować. Jeżeli popełnimy błąd lub zostawimy stare uszczelki, możemy doprowadzić do spadku ciśnienia oleju i zatarcia silnika.
Ostrożnie olej jest gorący
Oczywiście do spuszczenia oleju należy przygotować duże i szerokie naczynie, które trzeba podstawić pod korek spustowy. Śrubę spustową należy odkręcać kluczem nasadowym z nałożoną małą przedłużką, dzięki czemu unikniemy oparzenia.
Kuweta na olej to dobry zakup…
Kiedy już cały olej wycieknie, zakładamy nową uszczelkę pod korek spustowy i wlewamy do motocykla wymaganą ilość świeżego środka smarnego, która znajdziemy na:
http://liquimoly.pl/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=72. Zużyty olej można oddać w każdym warsztacie, który na co dzień trudni się jego wymianą. Bezpośrednio po wymianie uruchamiamy silnik i obserwujemy kontrolkę ciśnienia oleju. Gdy lampka ciśnienia zgaśnie – wyłączamy silnik i czekamy 2 minuty, po czym sprawdzamy jego poziom. Oczywiście bezpośrednio po uruchomieniu silnika nie dodajemy gazu. Warto wiedzieć, że niektórych starszych motocyklach kontrolka na desce wskazuje stan oleju, a nie jego ciśnienie.
Jak sprawdzić stan oleju
W tym miejscu warto zaznaczyć, że w motocyklach z wziernikiem jego poziom powinien się znajdować pomiędzy kreskami minimum i maksimum, bliżej górnej linii. Oczywiście podczas pomiaru motocykl musi stać na kołach na równym podłożu. Właściciele motocykli z bagnetem muszą pamiętać, że do pomiaru oleju bagnet powinien być tylko włożony, a nie wkręcony.
Dobór oleju
Przy doborze gatunku oleju zawsze najlepiej posiłkować się katalogiem doboru oleju Liqui Moly. Aby porównać produkty niemieckiego producenta z innymi olejami, można wspomóc się ogólnodostępnym dokumentem, jakim jest paszport techniczny. Katalog doboru oleju wskaże nam rodzaj i ilość zalecanego oleju, a porównanie danych z paszportów technicznych różnych producentów da nam pełen obraz jakości poszczególnych produktów. W paszportach technicznych oleju znajdziemy dane takie jak lepkość przy 40 st. C, lepkość przy 100 st. C, indeks lepkości, liczbę TBN i wiele innych informacji, które w przejrzysty sposób ujawniają dobre i złe strony poszczególnych produktów.
Paszport prawdę Ci powie
Temperatura zapłonu to najniższa temperatura, w której pary oleju ulegają zapłonowi. Im wyższa temperatura zapłonu, tym lepiej (olej ma mniejszą tendencję do zanieczyszczenia).
Temperatura krzepnięcia to najniższa temperatura, w której olej zachowuje jeszcze swoją płynność. Im temperatura krzepnięcia jest niższa, tym lepiej. Wskaźnik lepkości – jeden z ważniejszych parametrów, bezpośrednio świadczący o jakości oleju. Określa zmiany lepkości w zależności od temperatury. Wskaźnik ten jest wielkością bezwymiarową, wylicza się go na podstawie lepkości wyznaczonej w dwóch temperaturach: 40 i 100 st. C. Im wyższy wskaźnik lepkości, tym lepiej.
Lepkość przy 40 st. – parametr określający lepkość oleju w temperaturze 40 st. C niezbędny do określenia indeksu lepkości.
Lepkość przy 100 st. – parametr określający lepkość oleju w temperaturze 100 st. C niezbędny do określenia indeksu lepkości. Im większy, tym lepiej.