Spis treści
Trzy Hondy, trzy odsłony, jedno serce – tymi słowami można by określić modele, zaprezentowane przez Hondę w Mediolanie. Zewnętrznie każdy z nich inny i ma spełniać inne zadania. Jednak wszystkie motocykle mają ten sam silnik.
Jest nim chłodzony cieczą dwucylindrowy rzędowy silnik o pojemności 471 cm2 generujący moc 35kW, co daje 48 KM i osiągającym 43 Nm momentu obrotowego. Nie jest jednak jedyna wspólna cecha. Motocykle będą opierały się na zawieszeniu od Showa. Z przodu będzie to 41mm widelec SFF-BP USD, zaś z tyłu znajdziemy pojedynczy amortyzator z możliwością pięciostopniowej regulacji. Standardowo znajdziemy tutaj też hondowski system kontroli trakcji HSTC oraz 5 calowe ekrany TFT. Każdy z trzech motocykli będzie też być dostępny dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2. No dobrze, ale co wyróżnia poszczególne Hondy?
Honda CBR500R
Model przeznaczony dla tych, którzy chcą przesiąść się z mniejszych motocykli. CBR500R to sprzęt wyglądem nawiązujący do Fireblade’a. W modelu na rok 2024 poprawiona została aerodynamika poprzez wkomponowanie w owiewkę skrzydełek, a zaktualizowane oprogramowanie ECU ma zapewnić lepsze przyspieszenie.
Na wyposażeniu ekran TFT o średnicy pięciu cali. Umożliwi on łączność z telefonem za pośrednictwem aplikacji Honda RoadSync, co ułatwi sterowanie ustawieniami motocykla. Ci którzy nie będą chcieli używać do tego telefonu, po lewej stronie znajdą specjalny przełącznik. Użytkownik będzie miał również możliwość wybrania jak mają wyglądać zegary. Do wyboru będzie tryb słupkowy, zegarowy czy prosty.
Na CBR500R usiądziemy na wysokości 785 mm. Producent deklaruje, że dzięki wygodnej pozycji kierownicy, bez względu na wzrost będzie mógł zająć wygodną pozycję. Motocykl ma mieć wymiary 2080 mm x 760 mm x 1145 mm, a jego prześwit to 130 mm. Zbiornik paliwa pomieści 17,1 litra, co przy deklarowanym spalaniu da nam zasięg 485 km.
Za hamowanie odpowiedzialne będą przednie podwójne tarcze 296 mm x 4 mm hamowane przez czterotłoczkowe zaciski Nissin z radialnym mocowaniem zaś z tyłu znajdziemy tarcza 240 mm x 5 mm z jednotłoczkowym zaciskiem.
Kupując Hondę CBR500R będziemy mieli do wyboru różniące się akcesoriami pakiety Racing lub Comfort oraz dwa malowania: Grand Prix Red (Tricolour) oraz Matt Gunpower Black Metallic.
Honda NX500
Model NX500 to udoskonalone adventure średniej pojemności, bazujące na doświadczeniach zebranych na modelu CB500X który był na rynku od 2013 roku. Nowy motocykl, ma zapewnić lepsze warunki jezdne w nierównym terenie poprzez większe skoki zawieszenia.
Nazwa NX nawiązuje do modelu NX650 Dominator, który debiutował w latach 80. ubiegłego wieku. Dziś NX oznacza New X-over (crossover) i takie cele ma właśnie ten motocykl, ma on stanowić idealne połączenie turystycznego długodystansowca, jak i szeroką możliwość zabawy na szutrach. Pełne oświetlenie LED zapewni doskonałą widoczność w nocy a szeroka lampa z przodu da dobrą widoczność na krętych drogach.
Podobnie jak w omawianym wyżej CBR500R, znajdziemy tu taki sam wyświetlacz z identycznymi funkcjami, jednak będzie on wyposażony w specjalne ochronne szkło, które ma poprawić widoczność w jasnym świetle. Zapewnić ma to cienka warstwa żywicy, pomiędzy ekranem a szkłem.
Na NX500 usiądziemy na wysokości 830 mm, co zapewni motocykliście wygodną i naturalną wyprostowaną pozycję. Wymiary motocykla to 2165 mm x 830 mm x 1415 mm, z prześwitem 180 mm.
Ważna cechą tego modelu, jest zawieszenie zapewniające komfort w jeździe po bardziej wymagającym terenie. Przednie zawieszenie ze skokiem 150 mm otrzymało nowe ustawienia sprężyny i tłumienia, aby poprawić reakcję i wyczucie w każdych warunkach. Natomiast z tyłu znajdziemy amortyzator zapewniający skok 185 mm z 5-stopniową regulacją napięcia wstępnego, z nowym odpowiednio dobranym ustawieniem do charakterystyki przedniego zawieszenia. Także i tutaj znajdziemy hamulce z zaciskami od Nissina.
Honda NX500 dostępna będzie w kilku wariantach pakietowych różniących się wyposażeniem. Znajdziemy tutaj pakiety Travel, Urban, Comfort oraz Adventure. Będziemy mogli wybrać też spośród trzech malowań: Grand Prix Red Matowy Gunpowder Black Metallic, Pearl Horizon White.
Honda CB500 Hornet
Horneta nikomu nie trzeba przedstawiać. Motocykl od ćwierćwiecza obecny jest na rynku, a 2024 roku rodzina szerszeni powiększa się o nowego członka o mniejszej niż dotąd pojemności i mocy.
Nowy mniejszy Hornet, będzie, jak to naked, najbardziej uniwersalnym motocyklem. W teren nim nie wjedziemy. ale w codziennej eksploatacji powinien się doskonale sprawdzić. W modelu CB500 Hornet znajdziemy dokładnie ten sam silnik, sprzęgło i skrzynie biegów, co w opisanych wyżej motocyklach. Będzie też wyposażony w ten sam zestaw hamulców co XBR500R i taki sam wyświetlacz z identycznymi funkcjami.
Co ciekawe Hornet, będzie najlżejszy w całej trójce, gdyż będzie ważył tylko 188 kg przy CBR500R – 191 kg i NX500 – 196 kg. Jego pełne wymiary to 2080 mm x 800 mm x 1060 mm, z prześwitem 145 mm. Do zbiornika wlejemy 17 litrów paliwa, co ma zapewnić nam zasięg 485 km.
Nowy Hornet wyróżniać się będzie stylistyką zaprojektowaną pod hasłem cyfrowa dynamika. Oczywiście nawiązuje on do swoich starszych braci. Ekspresja ma być widoczna w każdym elemencie sylwetki. Masywna i muskularna sylwetka, ma przechodzić w delikatny i smukły tył. Również i Hornet dostępny będzie w takich samych wariantach kolorystycznych co NX500 ale do wyboru będziemy mieli pakiety Style, Comfort i Travel.
Jak więc widzimy Honda przygotowała trzy podobne, choć różne stylistycznie motocykle. Pozostaje więc czekać na pojawienie się ich na rynku i ocenę użytkowników.
Zostaw odpowiedź