Spis treści
Origin i Pulse – dwa zaskakująco fajne elektryczne motocykle to hołd Can-Ama dla własnej historii, która rozpoczęła się ponad 50 lat temu… właśnie od motocykla. W upalnym Teksasie sprawdzaliśmy, jak te dwie na wskroś nowoczesne maszyny radzą sobie zarówno w mieście, jak i na off-roadowych szlakach.
Na targach EICMA w 2024 roku marka Can-Am zaskoczyła motocyklowy świat premierą dwóch elektrycznych motocykli – Can-Am Pulse i Can-Am Origin. Te dwa modele, choć różne w przeznaczeniu, oferują spojrzenie na nową generację maszyn, które nie tylko łączą nowoczesną technologię, ale także nawiązują do historii marki sięgającej lat 70. Can-Am Pulse to miejski pojazd idealny do dynamicznej jazdy, natomiast Can-Am Origin przeznaczony jest dla miłośników off-roadu.
Na początku września miałem okazję testować oba te motocykle w Austin, w Teksasie. Ponad 40-stopniowe upały były świetnym poligonem doświadczalnym dla dwóch elektryków.
Mała rewolucja z historią w tle
Nie każdy o tym wie, ale Can-Am swoją motocyklową historię rozpoczął w 1972 roku. Chociaż od lat znamy tę markę z trójkołowych pojazdów, to właśnie motocykle leżą u jej fundamentów. Wchodząc na rynek elektrycznych motocykli, Can-Am powraca zatem do swoich korzeni, ale w nowoczesnej odsłonie. Oba modele wykorzystują elektryczny silnik e-Power opracowany przez Rotaxa, co samo w sobie jest już jakąś rewolucją, choć dla motocyklowego betonu może wydawać się świętokradztwem. Moim zdaniem ten elektryczny napęd oferuje bardzo dobrą dynamikę i responsywność, przez co jest naprawdę godnym spadkobiercą spalinowej tradycji.
Can-Am Pulse i Origin – film
Bateria i silnik chłodzone cieczą
Jednym z głównych wyróżników modeli Can-Am Pulse i Can-Am Origin jest zastosowanie chłodzenia cieczą – nie tylko dla silnika, ale również dla baterii. Dlaczego to takie istotne? W klasycznych motocyklach elektrycznych, przy wysokich temperaturach zewnętrznych, bateria może się szybko przegrzewać, co wymaga przerwy na schłodzenie przed jej ponownym ładowaniem. Can-Am rozwiązał ten problem dzięki chłodzeniu cieczą całego zespołu – baterii i silnika, co sprawia, że motocykle można ładować niemal natychmiast po zakończeniu jazdy, nawet w upalne dni. Podczas naszego testu, podczas przerwy na lunch, baterie zdołały naładować się z 20% do prawie 100% w niecałą godzinę.
Dwa tryby odzyskiwania energii
Oba modele oferują unikalne rozwiązanie w zakresie odzyskiwania energii – tryby pasywny i aktywny, co jest rzadko spotykane w motocyklach elektrycznych. Tryb pasywny działa na zasadzie hamowania silnikiem – kiedy odpuszczamy rolgaz, motocykl zwalnia, jednocześnie ładując baterię. Drugi, aktywny tryb odzyskiwania, umożliwia obrót manetki w przeciwną stronę, co intensyfikuje ładowanie podczas hamowania i działa trochę jak hamowanie. Użytkownik ma możliwość regulacji siły regeneracji lub całkowitego jej wyłączenia, co daje kontrolę nad zachowaniem motocykla.
Tryby jazdy
Modele Can-Am oferują różne tryby jazdy, które można dostosować do warunków i preferencji. W obu modelach dostępne są są tryby: Sport, Rain i Eco. Najprzyjemniej jeździ się oczywiście w trybie Sport, choć z całą pewnością nie jest on agresywny. Zapewnia dynamiczne przyspieszenie, idealne do miasta, gdzie potrzebna jest szybka reakcja na gaz.
Can-Am Origin oferuje dwa dodatkowe tryby Offroad i Offroad Pro, które pozwalają na dostosowanie motocykla do warunków terenowych. Tryb Offroad Pro wyłącza ABS na tylne koło, co pozwala na lepsze kontrolowanie motocykla gazem na luźnych nawierzchniach, np. żwirze czy piachu. Dzięki temu motocyklista ma większą kontrolę nad tylnym kołem, co ułatwia jazdę w wymagającym terenie.
Ergonomia i design
Oba modele zostały zaprojektowane z myślą o różnym stylu jazdy, co znajduje odzwierciedlenie w ich konstrukcji. Can-Am Pulse oferuje bardziej pochyloną, aktywną pozycję, co poprawia poręczność i daje bardziej dynamiczne wrażenia z jazdy w miejskiej dżungli. Natomiast Can-Am Origin ma wyprostowaną pozycję i wyższe zawieszenie, co poprawia komfort jazdy w terenie oraz sprawia, że motocyklista czuje się pewniej w terenie. Wyprostowana pozycja sprawia jednak, że znacznie mocniej odczuwa się napór powietrza.
Model Origin został wyposażony w opony kostkowe, które lepiej radzą sobie na nieutwardzonych trasach, a także w bardziej rozbudowany zestaw elementów ochronnych, takich jak powiększone owiewki, gmole i zawieszenie o dłuższym skoku. Obie wersje są ergonomiczne i dostosowane do dłuższej jazdy, co czyni je komfortowym wyborem zarówno na miejskie przejażdżki, jak i weekendowe wyprawy.
Nowoczesny wyświetlacz z CarPlay
Oba modele Can-Am mają duży wyświetlacz, który początkowo może wydawać się nieproporcjonalny. Jednak jego zalety stają się widoczne, gdy jest włączony – ekran jest czytelny, intuicyjny i pozwala na szybki dostęp do wszystkich funkcji. Dostępne są także funkcje Apple CarPlay, producent obiecuje także kompatybilność z Android Auto (wkrótce), co umożliwia integrację z telefonem i korzystanie z map oraz innych aplikacji. Telefon można schować w specjalnym schowku z ładowaniem, co jest przydatne zwłaszcza podczas dłuższych tras. Warto jednak pamiętać, że aby skorzystać z CarPlay, trzeba mieć interkom, a telefon musi być podłączony kablem – to drobna niedogodność, ale wynikająca z wymagań Apple.
Innowacyjny system akcesoriów Link
Jednym z ciekawszych dodatków, które oferują Can-Am Pulse i Can-Am Origin, jest system montażu akcesoriów Link. Dzięki temu prostemu rozwiązaniu możesz w łatwy sposób dostosować motocykl do własnych potrzeb. Chcesz zamontować wyższą szybę lub boczne sakwy? Wystarczy je dokupić i wpiąć w gniazda systemu Link – bez potrzeby montowania dodatkowych mocowań. System Link obejmuje także mocowanie topcase’u w miejscu pasażera (Origin), co czyni oba modele bardziej uniwersalnymi i dostosowanymi do dłuższych wyjazdów.
Motocykle Can-Am – zasięg i waga
Zasięg obu modeli to około 100-120 km, co z jednej strony nie brzmi spektakularnie, z drugiej jednak wydaje się wystarczające na miejskie przejazdy lub krótkie, popołudniowe buszowanie po krzakach. Can-Am Pulse waży 177 kg, a Can-Am Origin 187 kg, co sprawia, że są one stosunkowo lekkie jak na motocykle elektryczne tej klasy. Ograniczenie masy było możliwe dzięki innowacyjnej ramie, w której bateria i napęd są integralną częścią i elementem nośnym. Dzięki temu oba modele są zwrotne i dobrze się prowadzą, co szczególnie docenią osoby jeżdżące w trudniejszych warunkach.
Can-Am Pulse i Origin – co można poprawić
Choć oba modele Can-Am oferują wiele innowacyjnych rozwiązań, to mają też kilka wad, które warto wziąć pod uwagę. Can-Am Origin nie wykazuje tego, co każdy motocykl wykazywać powinien z racji swojej geometrii – tendencji do jazdy na wprost. O co konkretnie chodzi? O ile w niemal każdym motocyklu puszczenie kierownicy powoduje, że sprzęt chce jechać prosto, Origin, kiedy zdejmiesz dłonie z manetek, natychmiast chce skręcać.
Może być to kłopotliwe, szczególnie w terenie, bo wymaga zwiększonej uwagi i wysiłku nad utrzymaniem stabilności toru jazdy. Dodatkowo, oba motocykle mają maksymalną prędkość ograniczoną do 130 km/h. O ile jest to wystarczające na spokojne przejażdżki, to w niektórych sytuacjach okazać się niewystarczające – na przykład kiedy trzeba szybko wyprzedzić kolumnę pojazdów na autostradzie.
Drobny mankament stanowi również brak hamulca postojowego, co wymusza korzystanie jedynie z bocznej stopki podczas parkowania. Takie rozwiązanie może być niewygodne, zwłaszcza na pochyłym miejscu parkingowym. Kolejnym, choć mniejszym, niedociągnięciem jest konieczność korzystania z kabla do połączenia telefonu z systemem Apple CarPlay – bezprzewodowe rozwiązanie z pewnością byłoby bardziej praktyczne.
Cena i dostępność
Can-Am Pulse i Can-Am Origin będą dostępne w kilku wersjach, ale dokładne ceny na polskim rynku jeszcze nie zostały podane. W Europie podstawowy model Pulse będzie kosztować ma 16 tysięcy euro, natomiast wersje specjalne, takie jak karbonowa edycja jubileuszowa „73”, będą droższe, osiągając cenę nawet około 18 tysięcy euro.
Dla kogo Can-Am Pulse i Can-Am Origin?
Can-Am Pulse i Can-Am Origin to elektryczne motocykle, które łączą nowoczesne technologie, funkcjonalność i wygodę. Can-Am Pulse sprawdzi się idealnie jako dynamiczny pojazd miejski, zapewniając komfort i swobodę jazdy na co dzień, natomiast Can-Am Origin to model dla osób, które kochają przygody w terenie i poszukują wszechstronnego pojazdu na trudniejsze trasy. Dla tych, którzy chcą poczuć elektryczną moc i nowoczesne technologie w motocyklowym wydaniu, oba modele stanowią świetną alternatywę.
Zostaw odpowiedź