Suzuki Jimny jest dziwny, ale jak go nie lubić? [szybka opinia, OPERACJA LATO, film, zdjęcia] - Motogen.pl

Suzuki Jimny trafił do nas w czasie Operacji Lato, a więc wzięliśmy go w teren i mamy dla Was szybką opinię!

W redakcji Motogen trwa właśnie Operacja Lato, czyli 6 tygodni intensywnych testów i spotkań z Wami. W trakcie tygodnia Suzuki trafiły do nas trzy motocykle: insta sportowy GSX-8R, sportowo turystyczny GSX-S1000 GT oraz flagowy, turystyczny GSX-S1000 GX. Jak wyraźni widać, wszystkie są szosowo-sportowe, a tym razem nie mamy żadnego V-Stroma. Dlatego dorwaliśmy też Jimniego i zabraliśmy go w teren!

Dlaczego w ogóle samochody w Motogenie? To proste! Uwielbiamy motocykle, ale interesuje nas (i wielu z Was pewnie też) cała motoryzacja, wliczając w to ciekawe samochody. A Suzuki Jimny z całą pewnością nie zalicza się do bezdusznych nudziarzy. No to sprawdzamy – mamy dla Was szybką opinię z kilkoma ciekawostkami!

Suzuki Jimny 4WD Pro 5MT 2024 – szybka opinia na video:

VID

Suzuki Jimny Pro 2024 Jungle Green – zdjęcia od Tomazi.pl:

Układ kierowniczy w Suzuki Jimny

W filmie opowiadam o kilku ciekawostkach połączonych z moimi opiniami. Na przykład układ kierowniczy ma tutaj takie przełożenie, że od oporu do oporu trzeba nakręcić się ponad 4 pełne obroty. Taki zabieg obniża siłę potrzebną do manewrowania w terenie, ale sprawia, że na każdym skrzyżowaniu i przy parkowaniu trzeba nakręcić się więcej.

Podwozie na ramie w Suzuki Jimny

Jimny jest rozbujany i to bardzo. Wsiadasz, buja. Skręcasz, buja. To bez wątpienia nie jest samochód do jazdy autostradowej. Nie tylko nie ma stabilności, ale przez swoją kwadratową budowę, zaczyna świszczeć już od 80 km/h. Ale kto chciałby nim jeździć po autostradzie, skoro to mały samochód offroadowy! Dzięki takiemu zawieszeniu, świetnie sprawdza się w terenie i na przeszkodach! Jimny zbudowany jest na ramie, ma sztywne osie z przodu i z tyłu, do tego po 3 wahacze i sprężyny śrubowe. Byłem pod ogromnym wrażeniem, jak skutecznie Jimny radzi sobie w ternie. Wydmy, dziury, przeszkody, on pokonuje je bez najmniejszego problemu.

Skrzynia, napęd i reduktor w Suzuki Jimny

Skrzynia biegów ma 5 przełożeń – generalnie jest to krótka skrzynia, przez co Jimny nie nadaje się do wysokich prędkości, ale dzięki czemu większa siła przekładana jest na koła podczas jazdy offroadowej. Jimny oczywiście może mieć napęd na 4 koła – ale co mnie zaskoczyło, gdy jest w trybie napędu na 2 koła, to napędzana jest tylna oś (a nie przednia!), świetna sprawa! Co jeszcze lepsze, na pokładzie znalazł się reduktor, a ten sprawia, że strome podjazdy w grząskim piachu przestają być wyzwaniem.

Koła i opony w Suzuki Jimny

Jimny stoi na felgach stalowych obutych w opony 195/80 R15. Jest to potężna, baloniasta opona z wysokim profilem. I dobrze! Dzięki niemu Jimny nie boi się przeszkód, a po spuszczeniu ciśnienia, takie opony generują jeszcze więcej trakcji – na przykład w grząskim piachu, tak jak my jeździliśmy. (Ciśnienie spuściliśmy do 1,1 bara, dlatego na zegarach pojawiało się ostrzeżenie z czujników ciśnienia.) Sam bieżnik opon to typ AT (all terrain) i w naszym przypadku świetnie sprawdził się w kopnym piachu. Choć do trudniejszego terenu użytkownicy montują agresywniejsze opony. Ciekawostka! Seryjne koła w Jimny mają naprawdę duży obwód (aby wdrapywać się na przeszkody), obliczyłem że jest to taki sam obwód, jak w sportowej oponie 265/35 R20… Wow!

Silnik i osiągi w Suzuki Jimny

Silnik w Jimnym to jednostka 4-cylindrowa, o pojemności półtora litra, ze zmiennymi fazami rozrządu. Generuje 102 KM mocy oraz 130 Nm momentu obrotowego. Teoretycznie zupełnie nieekscytujące. W praktyce taka jednostka idealnie pasuje do radosnego Jimniego! Nie trzeba od niego niczego więcej do amatorskiej zabawy! Ciekawostka jest taka, że silnik ułożony jest wzdłużnie, a więc przy dodawaniu gazu na postoju, Jimny przechyla się na boki zupełnie jak potężne muscle cary z USA… 😉

Waga i możliwości w Suzuki Jimny

W sprawności terenowej Jimniego z pewnością pomaga niska masa własna wynosząca zaledwie 1090 kilogramów. Jest to przy okazji zwinny samochód, jego promień skrętu wynosi 4,9 metra, a więc pomiędzy drzewami manewruje jak niewielki quad. Imponujące są także pozostałe parametry istotne w terenie… Kąt natarcia: 37 stopni; kąt rampowy: 28 stopni; kąt zjazdu: 49 stopni.

2 miejsca i bagażnik w Suzuki Jimny

Dostępny w Europie Jimny jest niestety wyłącznie 2-osobowy ze względu na normy homologacyjne. Za fotelami znajduje się kratka. Marne to pocieszenie, ale dzięki temu pojemność bagażnika wynosi ogromnie imponujące 863 litry!

Design i wyposażenie w Suzuki Jimny

Wygląd zewnętrzny Jimniego jest każdemu znany – ponadprzeciętnie sympatyczny. Wewnątrz Jimniego także nie znajdziemy wodotrysków. Jakość wykonania jest dobra, a design pozostaje prosty, a czasami wręcz toporny. Mieszki dźwigni zmiany biegów i reduktora to gumowe harmonijki, co przypomina Poloneza, ale świetnie pasuje do ideologii Jimniego. Choć nie można zapomnieć, że pomimo tego, Jimny posiada zaawansowane wyposażenie, między innymi: ostrzeżenie o opuszczaniu pasa ruchu, ostrzeżenie przed kolizją frontalną, kamera odczytująca znaki (ograniczenia prędkości pojawiają się na wyświetlaczu), połączenie alarmowe SOS jest w standardzie, tempomat, podgrzewane fotele, radio z android auto i DAB+. Nie ma się czego wstydzić!

Werdykt – po co Suzuki Jimny?

Suzuki Jimny to taki samochód, którego zakup ciężko wytłumaczyć sobie wieloma twardymi argumentami. Jest to jednocześnie taki samochód, który albo kochasz, albo nienawidzisz. Jak na pewno się zorientowaliście, w moim przypadku Jimny wywołuje same pozytywne emocje – do tego stopnia, że jego potencjalne „wady” z całą świadomością nazywam „cechami”.

Jeżeli w Twoim przypadku, Suzuki Jimny wywołuje raczej nieprzychylne emocje, to nie mam wątpliwości, że jazda testowa tego nie zmieni. Nawet nie umawiaj się na oglądanie tego auta i nie próbuj nim jeździć. Zostaw tę przyjemność nam oraz tym indywiduom, którym Jimny się podoba. Kupujcie, bo podobno niebawem zniknie z oferty w Europie…


Operacja Lato 2024: o co chodzi? Spotkania, konkurs, plan…

Materiał powstał w czasie Operacji Lato. Edycja 2024 ma aż 6 tygodni marek (o czym piszemy szerzej w artykule). Każdego tygodnia przetestujemy dla Was przynajmniej 3 motocykle, a czasem też trafi się czwarty jednoślad albo samochód. Testy i wiele innych publikacji znajdziecie na portalu Motogen.pl, ale także na fanpage motogen.pl na FB oraz na profilach Instagramie oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!Konkurs! Po raz kolejny w ramach konkursu #OperacjaLato @Motogen.pl mamy dla Was pakiet cennych nagród! Wystarczy zrobić ciekawe zdjęcie/video o temacie letnio-motocyklowym, wrzucić je na swoje sociale (dowolnie: faceook, instagram, youtube i/lub tiktok) oznaczyć #OperacjaLato oraz @motogen.pl, a zgarnąć można nagrodę główną – kask Schuberth S3 Daytona Red! Pozostałe nagrody też są ciekawe: opony Pirelli, klocki hamulcowe TRW, plecaki z chemią Motul, sesja foto z Tomazim, zestaw gadżetów Exide, czy koszulki Motogen!Spotkania! To chyba nasza ulubiona część Operacji Lato – w każdy czwartek o 19:00 spotykamy się z Wami na błoniach Stadionu Narodowego. Przyjeżdżajcie wszystkimi motocyklami – marka i pojemność nie ma znaczenia, bo najważniejszy jest świetny klimat i pogaduszki i motocyklach. Czasem skoczymy gdzieś na kawę, a czasem będzie coś do zgarnięcia w mini konkursach na spotkaniach. Aby dowiedzieć się dokładnie co, gdzie i kiedy śledźcie stories na FB/IG oraz wydarzenia na facebooku Motogen!

Harmonogram Operacji Lato 2023:

  • 01.07-07.07 – BMW08.07-14.07 – Suzuki 15.07-21.07 – Aprilia22.07-28.08 – Yamaha29.07-04.08 – Triumph 14.08-20.08 – Kawasaki

Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom

Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć i nie byłoby nagród w konkursie, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle, jak:- Schuberth,- Pirelli,- InterMotors,- TRW,- Motul,- Exide.Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych fanpage motogen.pl na FB oraz profile na Instagramie oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany