Kawasaki ZX9R 1994-2003, motocykl używany. Wady, zalety, nasza opinia, historia - Motogen.pl

Kawasaki ZX9R zadebiutował w 1994 r. jako pojazd sportowo-turystyczny. Zdobył dużą popularność, znikając w 2003 r. Poznaj historię ZX9R wady, zalety i opinię…

Każdemu, kto miał okazję zaznajomić się z Kawasaki ZX9R do gustu przypadało kilka rzeczy: dobra ochrona przed naporem powietrza, mocny silnik oraz spory zasięg, za sprawą pojemnego zbiornika. Wraz z wygodną pozycją i względnie komfortowym zawieszeniem sprzyjały dynamicznej turystyce. Chociaż pojazd ważył 243 kg (ok. 35 kg więcej, niż Honda CBR900RR) silnik o mocy 139 KM zapewniał dobre osiągi. Konstrukcyjnie pojazd oparto na ZXR750, na którym Scott Russell wygrał serię SBK.

Kawasaki ZX9R 1998
Kawasaki ZX9R drugiej generacji…

Kawasaki ZX9R historia

Pierwsze zmiany nastąpiły w 1995. Dotyczyły dysz i przepustnic gaźnika, korekty przełożeń, oraz charakterystyk zapłonu. Zyskała na tym reakcja na gaz oraz elastyczność pojazdu. Nowy tłumik zmniejszył emisję hałasu. W 1996 roku pojawiły się uchwyty dla pasażera oraz nowe, sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe.

Dwa lata później pojawiła się druga generacja modelu, oznaczona ZX900C. Model wyraźnie kierował się w stronę sportu. Nowe owiewki, rama, konwencjonalny widelec KYB oraz jednokolorowe malowanie były wyraźnie zauważalną zmianą. Na samym widelcu Kawasaki zaoszczędziło 10 kg, a cały pojazd stracił 38 kg. Silnik otrzymał nowy układ rozrządu, powiększenie średnicy cylindra i skrócenie skoku spowodowało wzrost mocy o 4 KM, przy dużo żwawszym wkręcaniu się na obroty. Rok później zmniejszono grubość tarcz hamulcowych oraz zastosowano mniejszy tylny błotnik.

Kawasaki ZX9R 2001
Kawasaki ZX9R w trzeciej odsłonie…

W pierwsze dziesięciolecie XXI wieku Kawasaki weszło z przekonstruowaną głowicą oraz zmienionym rozstawem osi. Otrzymało także nową obudowę z podwójnym, „owadzim” reflektorem. W niektórych egzemplarzach podczas hamowania zawieszenie wpadało w wibracje.

Zwalono to na klocki hamulcowe, ale akcja serwisowa polegająca na ich wymianie niewiele dała. W 2002 przekonstruowano podwozie, zmieniono charakterystykę amortyzatorów, a także wzmocniono wahacz. Cięższy wał korbowy poprawił środkowy zakres obrotów silnika, wrócono także do czterotłoczkowych zacisków z przodu. W 2004 roku wprowadzono ekstremalnie sportowe ZX10R, wycofując ZX9R z rynku…

Kawasaki ZX9R, na co zwrócić uwagę?

Kawasaki ZX9R ma kilka słabych punktów. Jak większość modeli marki z lat 90, panewka trzeciego cylindra ma tendencje do zacierania się przy intensywnej eksploatacji. Szczególnie przy jeździe na gumie lub niskim stanie oleju. Najgorsze, że ZX9R jest w tym świetne. Ale nie tylko panewki kończyły się przy jeździe na tylnym kole. Także ramy nie grzeszyły wytrzymałością, zwłaszcza w rocznikach 99-01.

Kawasaki ZX9R 1995
Kawasaki ZX9R z pierwszych roczników…

Żadna z generacji Kawasaki „dziewiątki” nie była tak trwała, jak Hondy Fireblade SC28/SC33 czy Suzuki GSXR (olejak). Jednak uczciwie traktowany model, w którym regularnie kontrolujemy poziom oleju i dokonujemy czynności serwisowych, odwdzięczy się tysiącami bezawaryjnych kilometrów.

Kawasaki ZX9R nasza opinia

Jeśli szukacie pojazdu dynamicznego, wygodnego, nowoczesnego z niezłymi osiągami i posiadacie dużą kulturę techniczną, Kawasaki ZX9R wydaje się wyborem idealnym. Polecamy wersję do 1998 lub po 2001 roku. Dlaczego? Są wyraźnie trwalsze i mają wyeliminowane wady podwozia, ramy. Ceny ZX9R z różnych roczników wahają się od 3 do 11 tysięcy złotych. Warto pomyśleć nad zadbaną sztuką, szczególnie że nowych egzemplarzy już nie przybywa…

Kawasaki ZX9R Wady/zalety

Zalety

-osiągi

-design

-skuteczne hamulce

-komfort

-poręczność

Wady

-podatne na uszkodzenia ramy

-zacierająca się panewka przy intensywnej eksploatacji

-wrażliwy na zaniedbania serwisowe


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany