Spis treści
Kawasaki ZX9R zadebiutował w 1994 r. jako pojazd sportowo-turystyczny. Zdobył dużą popularność, znikając w 2003 r. Poznaj historię ZX9R wady, zalety i opinię…
Każdemu, kto miał okazję zaznajomić się z Kawasaki ZX9R do gustu przypadało kilka rzeczy: dobra ochrona przed naporem powietrza, mocny silnik oraz spory zasięg, za sprawą pojemnego zbiornika. Wraz z wygodną pozycją i względnie komfortowym zawieszeniem sprzyjały dynamicznej turystyce. Chociaż pojazd ważył 243 kg (ok. 35 kg więcej, niż Honda CBR900RR) silnik o mocy 139 KM zapewniał dobre osiągi. Konstrukcyjnie pojazd oparto na ZXR750, na którym Scott Russell wygrał serię SBK.
Kawasaki ZX9R historia
Pierwsze zmiany nastąpiły w 1995. Dotyczyły dysz i przepustnic gaźnika, korekty przełożeń, oraz charakterystyk zapłonu. Zyskała na tym reakcja na gaz oraz elastyczność pojazdu. Nowy tłumik zmniejszył emisję hałasu. W 1996 roku pojawiły się uchwyty dla pasażera oraz nowe, sześciotłoczkowe zaciski hamulcowe.
Dwa lata później pojawiła się druga generacja modelu, oznaczona ZX900C. Model wyraźnie kierował się w stronę sportu. Nowe owiewki, rama, konwencjonalny widelec KYB oraz jednokolorowe malowanie były wyraźnie zauważalną zmianą. Na samym widelcu Kawasaki zaoszczędziło 10 kg, a cały pojazd stracił 38 kg. Silnik otrzymał nowy układ rozrządu, powiększenie średnicy cylindra i skrócenie skoku spowodowało wzrost mocy o 4 KM, przy dużo żwawszym wkręcaniu się na obroty. Rok później zmniejszono grubość tarcz hamulcowych oraz zastosowano mniejszy tylny błotnik.
W pierwsze dziesięciolecie XXI wieku Kawasaki weszło z przekonstruowaną głowicą oraz zmienionym rozstawem osi. Otrzymało także nową obudowę z podwójnym, „owadzim” reflektorem. W niektórych egzemplarzach podczas hamowania zawieszenie wpadało w wibracje.
Zwalono to na klocki hamulcowe, ale akcja serwisowa polegająca na ich wymianie niewiele dała. W 2002 przekonstruowano podwozie, zmieniono charakterystykę amortyzatorów, a także wzmocniono wahacz. Cięższy wał korbowy poprawił środkowy zakres obrotów silnika, wrócono także do czterotłoczkowych zacisków z przodu. W 2004 roku wprowadzono ekstremalnie sportowe ZX10R, wycofując ZX9R z rynku…
Kawasaki ZX9R, na co zwrócić uwagę?
Kawasaki ZX9R ma kilka słabych punktów. Jak większość modeli marki z lat 90, panewka trzeciego cylindra ma tendencje do zacierania się przy intensywnej eksploatacji. Szczególnie przy jeździe na gumie lub niskim stanie oleju. Najgorsze, że ZX9R jest w tym świetne. Ale nie tylko panewki kończyły się przy jeździe na tylnym kole. Także ramy nie grzeszyły wytrzymałością, zwłaszcza w rocznikach 99-01.
Żadna z generacji Kawasaki „dziewiątki” nie była tak trwała, jak Hondy Fireblade SC28/SC33 czy Suzuki GSXR (olejak). Jednak uczciwie traktowany model, w którym regularnie kontrolujemy poziom oleju i dokonujemy czynności serwisowych, odwdzięczy się tysiącami bezawaryjnych kilometrów.
Kawasaki ZX9R nasza opinia
Jeśli szukacie pojazdu dynamicznego, wygodnego, nowoczesnego z niezłymi osiągami i posiadacie dużą kulturę techniczną, Kawasaki ZX9R wydaje się wyborem idealnym. Polecamy wersję do 1998 lub po 2001 roku. Dlaczego? Są wyraźnie trwalsze i mają wyeliminowane wady podwozia, ramy. Ceny ZX9R z różnych roczników wahają się od 3 do 11 tysięcy złotych. Warto pomyśleć nad zadbaną sztuką, szczególnie że nowych egzemplarzy już nie przybywa…
Kawasaki ZX9R Wady/zalety
Zalety
-osiągi
-design
-skuteczne hamulce
-komfort
-poręczność
Wady
-podatne na uszkodzenia ramy
-zacierająca się panewka przy intensywnej eksploatacji
-wrażliwy na zaniedbania serwisowe
Zostaw odpowiedź