Spis treści
Wiecie, że do Multistrady V4 dostępny jest pełny układ wydechowy znacznie zwiększający osiągi? Albo czy wiecie dlaczego Multi V4 ma wahacz obustronny zamiast monowahacza?
Prezentując swoje nowości na rok 2021, Ducati zaplanowało 5 internetowych premier – w każdą środę aż do 2 grudnia. Pierwsze wydarzenie już za nami. Poznaliśmy tam Multistradę V4.
Wszystkie szczegóły o nowym Ducati Multistrada V4 już znacie z naszego artykułu. Nowy model, stanowiący czwartą generację, jest prawdziwą rewolucją w rodzinie Multistrada… W oparciu o materiały od Ducati opracowaliśmy kilka najciekawszych pytań i odpowiedzi dotyczących nowej MultiV4:
Jakie miejsce zajmie Multistrada V4 w ofercie Ducati i jak będzie wyglądała rodzina „Multi” w roku 2021?
Multistrada V4 oraz V4 S, a także V4 S Sport staną się flagowymi motocyklami adventure. Obok nich w rodzinie „Multi” pozostaną mniejsze Mulistrada 950 i 950 S, a także dotychczasowa Multistrada 1260 Enduro.
Jakie motocykle są konkurencją dla Multistrady V4?
Bezpośrednim konkurentem, któremu Ducati chce odebrać klientów, jest BMW R 1250 GS. Motocyklem o parametrach zbliżonych do Multistrady V4 jest KTM 1290 Super Adventure R. Ponadto wśród konkurentów znajdują się jeszcze BMW S 1000 XR oraz Triumph Tiger 1200.
Dla jakiego motocyklisty przeznaczona jest nowa Multistrada V4?
Multistrada V4 przedstawiona jest jako cztery motocykle w jednym, dla motocyklistów o różnych oczekiwaniach:
Sportowiec – Na Multistradzie odnajdzie się motocyklista kochający szybkie zakręty, który nie chce zrezygnować z komfortu i praktyczności.
Globtrotter – Motocyklista uwielbiający dalekie i bardzo dalekie podróże odnajdzie tu komfort, wysokie możliwości załadunku i rozbudowy akcesoriów oraz długie interwały serwisowe.
Lekki offroad – Multistrada zadowoli każdego, kto lubi zjechać z asfaltu. Nie jest motocyklem przeprawowym, ale szutry i lekki offroad będzie pokonywała z gracją i łatwością.
Miejskie dojazdy i styl – Multistradę V4 doceni motocyklista, który niezależnie od upodobań, motocyklem jeździ także po mieście, a oczekuje od niego również ponadprzeciętnego wyglądu.
Czy radary przejmą funkcję kierowcy, aby motocykl mógł jechać sam?
Z pełną stanowczością – nie. Używając radarów, motocyklista zawsze musi pozostawać w pełnej kontroli nad maszyną. Radary umożliwiają korzystanie z tempomatu adaptacyjnego oraz wykrywania przeszkód w martwym punkcie.
Aktywny tempomat adaptacyjny działa w zakresie 30-160 km/h, w 4 odległościach od pojazdu poprzedzającego, z reakcjami na przechylenia. Szczegóły przeczytać można tutaj.
Blind Spot Detection wykrywa przeszkody z tyłu motocykla – potrafi ostrzegać przed pojazdami nadjeżdżającymi od tyłu z dużą prędkością.
Dlaczego Multistrada V4 posiada z przodu koło o średnicy 19″, zamiast 17″?
19-calowe koło z przodu zapewnia wrażenia z jazdy, które są bardziej gładkie, płynne i relaksujące, dzięki czemu motocykl jest łatwiejszy w prowadzeniu i buduje więcej pewności siebie. Ponadto 19″ lepiej zachowuje się w lekkim terenie oraz w sytuacjach miejskich, bez utraty precyzji prowadzenia na szybkich zakrętach.
Czemu Mulistrada V4 posiada obustronny wahacz, zamiast jednostronnego?
Nowa Multistrada V4 może zostać skonfigurowana na kołach szprychowych, a to byłoby niemożliwe bez wahacza obustronnego.
Zastosowanie monowahacza (jednostronny) wymusza montaż asymetrycznej felgi, a taka technologia jest niedostępna przy felgach szprychowych.
Dlaczego silnik Multistrady V4 nie posiada rozrządu desmodromicznego?
Nowy silnik zwany V4 Granturismo ma układ czterech cylindrów w rozwarciu 90°, 1158 cm3 pojemności, moc 170 KM oraz moment obrotowy 124,4 Nm. Szczegóły o nim znacie już z oddzielnej prezentacji. Co najbardziej szokujące – nie ma rozrządu desmodromicznego. Opowiadając o swoim silniku, Ducati podkreśla kilka najważniejszych wartości.
Nowy silnik posiada rozrząd oparty o zawory ze sprężynkami, sterowane za pomocą dźwigienek, z wałków rozrządu. To rozwiązanie pozwoliło osiągnąć rekordowe dla silnika motocyklowego interwały pomiędzy serwisami zaworowymi, wynoszące aż 60 000 kilometrów. Olej wymieniać należy co 15 000 kilometrów. To przekłada się na znaczne obniżenie kosztów eksploatacji.
Ponadto silnik stał się znaczenie bardziej kompaktowy (to już wiecie). Do tego jego praca jest cichsza, a przy niskich obrotach zachowuje się bardziej płynnie. Przy tym generuje imponujące osiągi maksymalne.
Nowa Multistrada V4 będzie głośna czy cicha, jak będzie brzmiała?
Projektując motocykl, inżynierowie brali pod uwagę aerodynamikę, hałas i wibracje. To tutaj odczuwalny jest największy komfort, ponieważ motocykl zachowuje się niezwykle gładko i nie przenosi wibracji.
Silnik opracowano z myślą o normach Euro 5, które są oczywiście spełnione. Postawienie większego nacisku na redukcję emisji spalin owocuje także znacznym obniżeniem poziomu głośności. Dzięki temu Multistradą V4 można nawet wjechać do Tyrolu, który ustanowił niedawno ostre regulacje względem jednośladów.
Czy do Multistrady V4 dostępne są akcesoryjne tłumiki? Albo układ wydechowy podnoszący osiągi?
Tak, tak.
Ducati Multistrada V4 S w pakiecie akcesoriów „performance” lub „full”, a także Multistrada V4 S Sport wyjeżdża z salonu z tłumikiem końcowym Akrapovic wykonanym z tytanu i włókien karbonowych. Tłumik wciąż spełnia wszystkie niezbędne normy.
W pakiecie akcesoriów znalazł się też pełny układ wydechowy Akrapovic. Nie jest przeznaczony do użytku na drogach publicznych, ponieważ nie spełnia norm. Ale za to odejmuje 5 kg masy oraz dodaje 10 KM mocy i 7 Nm momentu obrotowego.
Wszystkie szczegóły o nowej Multistradzie V4, dane techniczne, zdjęcia i film znajdziecie w naszej prezentacji.
Zostaw odpowiedź