Spis treści
Skoro nowoczesne systemy bezpieczeństwa V2X mają komunikować się z innymi pojazdami i infrastrukturą, muszą funkcjonować w ustandaryzowany sposób.
Niezbyt często zdarza się, aby producenci motocykli lub samochodów wymieniali się technologią. Tutaj jednak przyświeca wyższy cel. Konsorcjum CMC – Connected Motorcycle Consortium wystartowało w 2016 roku z inicjatywy BMW, Hondy i Yamahy, a członkiem głównym jest także KTM. Do nowej umowy w grudniu 2020 roku dołączyły nowe marki: Suzuki oraz Triumph.
CMC, ADAS, V2X
Wspólna praca dotyczyła będzie przede wszystkim systemów bezpieczeństwa zwanych ADAS (Advanced Driver Assistance System).
W grudniu 2020 roku CMC opublikowało dokument będący ważnym kamieniem milowym organizacji, a jest nim Bazowa Specyfikacja CMC. Opisuje i standaryzuje sposób funkcjonowania oraz komunikacji systemów V2X.
Akronimem V2X (Vehicle-to-Everything) określa się sposób komunikacji systemów bezpieczeństwa nowej generacji, które potrafią komunikować się zarówno z internetem, centralą ruchu, a także z innymi pojazdami, infrastrukturą drogową, czy z pieszymi.
CMC Next i współpraca z samochodami
W swoim kolejnym kroku nazwanym „Next”, organizacja CMC chce rozpocząć kooperację ze wszystkimi pozostałymi producentami motocykli (ponieważ te powinny komunikować się w ustandaryzowany sposób), ale także z producentami samochodów.
W nowoczesnych samochodach radary, kamery oraz inne systemy asystujące nie są żadną nowością. Jednak CMC wierzy, że producenci samochodów powinni rozwinąć i ustandaryzować nowe schematy testów wypadków pomiędzy samochodami i motocyklami, aby systemy asystujące zapewniały maksymalne bezpieczeństwo także wśród jednośladów na drogach.
Connected Motorcycle Consortium rozpoczęło nowy etap działalności w styczniu 2021 roku i zachęca do dołączenia wszystkich innych producentów jednośladów.
Zostaw odpowiedź