Spis treści
Większość nowych, wygodnych przepisów zacznie obowiązywać jeszcze w grudniu 2020 roku!
Udało się. Rząd zrobił coś na korzyść obywateli, a w ostatnich miesiącach ustawa przeszła przez sejm i senat jak błyskawica. Zmiany dotyczą przede wszystkim kierowców, ułatwiają życie, dzięki nim poniesiemy mniejsze koszty np. rejestracji.
Chodzi oczywiście o nowelizację Prawa o Ruchu Drogowym zwaną „pakietem deregulacyjnym”. Szczegółowe zapisy już omawialiśmy. Nowa ustawa została ogłoszona 4 września 2020 roku. Teraz przypomnimy główne założenia i co najważniejsze – podajemy daty obowiązywania poszczególnych zapisów.
Bez prawa jazdy przy sobie –
od 5 grudnia 2020 r.
Jeden z najciekawszych i najważniejszych zapisów. Działa podobnie, jak brak obowiązku wożenia ze sobą dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia OC. Szybkim wprowadzeniem zmian pochwalił się Minister Cyfryzacji, Marek Zagórski:
Od 5 grudnia 2020 roku kierowcy nie będą mieli obowiązku posiadania ze sobą dokumentu prawa jazdy. W razie kontroli policyjnej, funkcjonariusze zweryfikują wszelkie dane i uprawnienia cyfrowo w Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Niektórzy zastanawiają się, co będzie w przypadku kolizji i konieczności wymieniania się danymi pomiędzy kierowcami?
Odpowiedzią jest aplikacja mObywatel – dzięki niej zweryfikujemy i udostępnimy wzajemne dane kierowców. Jest to oficjalna aplikacja dostarczona przez rząd, do zalogowania niezbędny jest Profil Zaufany. To swoisty wirtualny portfel, z którego mamy dostęp do wszelkich swoich danych, jak: prawo jazdy, dokumenty pojazdów (mPojazd), dowód osobisty (mTożsamość) czy nawet eRecepty.
Wraz z mPrawem Jazdy w aplikacji pojawi się także możliwość sprawdzenia od ręki liczby punktów karnych. Aplikacja potrafi przypomnieć o kończącym się badaniu technicznym oraz posiada funkcję łatwego dzielenia się danymi pomiędzy kierowcami po kolizji.
Brak konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego przez brak miejsca na pieczątki badania technicznego –
od 4 grudnia 2020 r.
Skoro papierowy dowód rejestracyjny jest na co dzień niepotrzebny, bo wszystkie dane i tak są cyfrowe, to po co go wymieniać przez brak miejsca na pieczątki badania technicznego? Racja! Pakiet deregulacyjny znosi ten obowiązek
Od dnia 4 grudnia 2020 roku nie trzeba będzie wymieniać dowodu rejestracyjnego przez brak miejsca na badanie techniczne. Zaświadczenie o badaniu wydane zostanie w formie papierowej, a wszelkie dane i tak zapisywane są w CEPiK.
Zachowanie starych tablic rejestracyjnych w pojeździe używanym –
od ???
Znaczne ułatwienie i spora oszczędność dla kierowców, którzy kupili właśnie pojazd używany. Nie będzie obowiązku zmiany tablic rejestracyjnych. Wydawało nam się, że zmiany miały wejść 4 grudnia 2020 roku, ale wciąż czekamy na komunikat odpowiedniego ministra.
Oznacza to brak konieczności kupowania nowych tablic i nalepek. Cena tablicy rejestracyjnej do motocykla to 40 zł (dla osobówki 80 zł), karta pojazdu to 75 zł, a nalepka kontrola do samochodu 18,50 zł, do tego jeszcze 1 zł opłaty ewidencyjnej. Tych kosztów nie trzeba będzie ponosić.
Koniec z kartą pojazdu i nalepką kontrolą
– od 4 września 2022 roku
Karta pojazdu aktualnie jest dokumentem zupełnie zbędnym – wszelkie dane pojazdu dostępne są cyfrowo. Podobnie z nalepką kontrolą na przednią szybę samochodów. Te dwa dokumenty zostaną więc zupełnie zlikwidowane – a to też oszczędność (76 zł za kartę i 18,50 zł za nalepkę).
Na tę zmianę trzeba poczekać dwa lata, aż do 4 września 2022 roku. Spowodowane jest to koniecznością wprowadzenia szerszych zmian systemowych.
Rejestracja pojazdu przez salon sprzedaży –
od 4 czerwca 2021 roku
Ułatwienie dla kierowców! Autoryzowany salon sprzedaży będzie mógł – w imieniu nabywcy – zarejestrować nowy pojazd. Proces rejestracji odbędzie się elektronicznie. Dzięki temu kierowca odbierze z salonu już gotowy, zarejestrowany motocykl lub samochód. Musimy poczekać 9 miesięcy, obowiązuje od 4 czerwca 2021 roku.
Rejestracja w miejscu czasowego zamieszkania –
od 4 grudnia 2020 roku
Jeżeli mieszkasz w innym miejscu, niż jesteś zameldowany, będziesz mógł także zarejestrować tutaj pojazd – bez nadmiaru zbędnych formalności lub podróży do „macierzystego” urzędu. Już od 4 grudnia 2020 roku.
Czasowe wycofanie z eksploatacji –
od ???
Na tę zmianę czekało wielu kierowców. Niestety wielu wciąż uważa nowe przepisy za wielce niedoskonałe, ponieważ nie pozwalają na swobodne „czasowe wyrejestrowanie” pojazdu.
Nowe przepisy, roku pozwolą wycofać pojazd z ruchu, co umożliwi oszczędzić na ubezpieczeniu na czas wykonania naprawy. Przepisy przewidują wycofanie z ruchu na okres od 3 do 12 miesięcy i nie częściej, niż 3 lata od ostatniego wycofania z ruchu. Przywrócenie do ruchu oznaczało będzie konieczność dodatkowego badania technicznego po naprawie.
Początkowo sądziliśmy, że przepisy wejdą w życie 4 grudnia, ale wciąż czekamy na konkretne informacje w tym temacie.
Zostaw odpowiedź