Stylistyka, nawiązująca do M1 oczywiście nie zamyka listy nowości, które znalazły się w R3. Producent poprawił kilka elementów mających wpływ na wydajność i ergonomię. Bez zmian pozostaje dwucylindrowy silnik o pojemności 321 cm3 i lekka stalowa rama rurowa.
Kilka zmian znajdziemy w zawieszeniu, między innymi całkiem nowy przedni widelec upside-down KYB 37 mm, którego zadaniem będzie nadać prowadzeniu motocykla bardziej twardej charakterystyki, znanej z pozostałych modeli linii R.
Kierownicę clip-on obniżono o 22 mm. Wraz z nowym kształtem zbiornika paliwa ma to zapewnić bardziej sportową pozycję kierowcy. Jednocześnie nie zmieniły się jednak ani wysokość siedziska, która wynosi 780 mm, ani waga motocykla – 167 kg.
Nowa, aerodynamicznie dopracowana przednia owiewka nawiązuje mocno do YZR-M1. Producent twierdzi, że udało się zmniejszyć opór powietrza o całe siedem procent, a jednocześnie zwiększyć prędkość maksymalną o 8 km/h. Centralny kanał w owiewce kieruje strumień powietrza do chłodnicy, co ma poprawiać jej wydajność w chłodzeniu silnika.
Nowa jest także pokrywa zbiornika paliwa i podwójne reflektory LED, które nadają agresywnego wyglądu. Yzf-R3 z roku 2019 otrzyma także nowy panel wskaźników LCD.