Przez cały ubiegły rok obserwowaliśmy na polskim rynku wzrost sprzedaży motocykli i spadek sprzedaży motorowerów. Nie inaczej jest w przypadku pozostałych rynków unijnych.
Od 1 stycznia do końca października 2015 roku na terenie Unii Europejskiej zarejestrowano 1 091 956 pojazdów dwukołowych i trzykołowców. Dało to wzrost o 3,9% w porównaniu z 1 051 142 pojazdami zarejestrowanymi w tym samym okresie 2014 roku. Największy wzrost odnotowano w Hiszpanii (128 830 szt., +17,2%), Wielkiej Brytanii (102 774 szt., +12,5%), we Włoszech (181 697 szt., +5,6%) i w Niemczech (173,027 szt., +3,7%). Spadek liczby zarejestrowanych pojazdów odnotowano jedynie we Francji (218 841 szt, -4,2%).
Od 1 stycznia do końca października 2015 roku zarejestrowano 807 239 motocykli, co dało wzrost o 9,2% w porównaniu z wynikiem 739 486 sztuk zarejestrowanych w 2014 roku. Najlepiej poradziły sobie Hiszpania (115 390 szt., +18,8%), Wielka Brytania (94 721 szt., +15,4%), Włochy (159 614 szt., +9,1%) i Niemcy (143 178 szt., +6,2%). Spadek odnotowano jedynie we Francji (137 713 szt., -0,9%).
Motorowery nie mają łatwego życia, ponieważ od 1 stycznia do końca października 2015 roku zarejestrowano ich 284 717 sztuk, co dało spadek o 8,6% w porównaniu z liczbą 311 656 egzemplarzy zarejestrowanych w analogicznym okresie roku 2014. Wzrost rejestracji odnotowano tylko w Hiszpanii (13 440 szt., +5,7%), a pozostałe główne rynki UE wykazały spadek zainteresowania motorowerami. Straty odnotowano w Niemczech (29 849 szt., -6,5%), Francji (77 128 szt., -9,4%), Wielkiej Brytanii (8 053 szt., -13,1%) oraz we Włoszech (22 083 szt., -14,6%).
Jak na tym tle poradził sobie polski rynek? Od 1 stycznia do końca października zarejestrowano u nas 47 518 nowych jednośladów, co dało spadek o 1,4%. Używanych jednośladów zarejestrowano 66 014, co dało wzrost o 22,2%. Statystyki popsuły motorowery, gdzie w przypadku nowych maszyn liczba rejestracji spadła o 33% do 26 214 szt., ale w przypadku używanych odnotowano wzrost o 2,1% do 11 702 sztuk. W przypadku motocykli sprawy miały się znacznie lepiej. Zarejestrowano 21 034 nowych maszyn, co dało wzrost o 135,1%. Dużą zasługę mają tu oczywiście 125-tki. W przypadku używanych motocykli zarejestrowano ich w Polsce 54 312 szt., co dało wzrost o 27,6%.
Wszystko wskazuje na to, że raporty na koniec roku powinny być pełne dobrych informacji.