Spis treści
W życie wchodzą kolejne zapisy tzw. „pakietu deregulacyjnego”, czyli między innymi brak konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego przy braku miejsc na pieczątki badania technicznego.
Nowelizacje praw kierowcy, zwane potocznie „pakietem deregulacyjnym” powoli wchodzą w życie! Od dziś, od 4 grudnia 2020 roku, kierowcy będą mieli łatwiej w kilku różnych dziedzinach. Pisaliśmy o tym nie raz, a teraz przypomnijmy raz jeszcze, co dziś zmienia się w prawie.
Brak miejsca na pieczątki badania technicznego nie oznacza wymiany dowodu rejestracyjnego
Do tej pory, po 6 pieczątkach badania technicznego, kierowca zobowiązany był do wymiany dokumentu dowód rejestracyjny na nowy. Od dziś nie ma takiej potrzeby, ponieważ dane o badaniach technicznych trafiają do bazy CEPiK.
Od dziś wymiana będzie jedynie dobrowolna. A jeżeli kierowca nie chce wymieniać dowodu, to nie musi. Wtedy (jeżeli nie ma już miejsca), otrzymujemy od diagnosty wydrukowane zaświadczenie o badaniu technicznym. Jako, że od dawna nie trzeba wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i OC, to także nie ma potrzeby posiadania przy sobie zaświadczenia o badaniu.
Inaczej jest w przypadku sprzedaży samochodu lub motocykla z ostatnim badaniem potwierdzonym tylko zaświadczeniem. Takie zaświadczenie nie ma mocy prawnej, ale jest jedynym potwierdzeniem terminu kolejnego badania technicznego. Dlatego ustawodawca nakłada na sprzedawcę obowiązek przekazania zaświadczenia nowemu właścicielowi pojazdu. W razie zagubienia, duplikat można uzyskać na danej stacji kontroli.
Zobacz też: Nowe zasady przy badaniach technicznych – zdjęcia oraz podwójna opłata za przekroczenie 30 dni.
Rejestracja poza domowym urzędem
Do tej pory zarejestrowanie motocykla lub samochodu w innym urzędzie, niż właściwy dla miejsca zameldowania, zależało od humoru urzędnika. Od dziś będzie unormowane prawnie. Każdy właściciel pojazdu będzie miał prawo zarejestrować go w urzędzie w miejscu zamieszkania lub zameldowania.
Rejestracja czasowa na czas dojazdu
Dziś wchodzi także ułatwienie dla tych, którzy po zakup (lub odbiór) motocykla lub samochodu jadą na drugi koniec Polski, pojazd ten nie jest zarejestrowany, ale chcą wracać „na kołach”.
Pojawia się możliwość czasowej rejestracji pojazdu na wniosek właściciela w przypadku konieczności przejazdu z miejsca jego zakupu lub odbioru. Takiej rejestracji dokona urząd właściwy dla miejsca zakupu lub odbioru pojazdu.
Wyrejestrowanie z automatu
Od dziś, gdy wydanie zostanie pozwolenie czasowe w celu wywozu pojazdu za granicę, starostwo samodzielnie i z urzędu dokona wyrejestrowania takiego pojazdu. Do tej pory właściciel musiał wrócić z wnioskiem o wyrejestrowanie.
Koniec „niepotrzebnych” małych tablic rejestracyjnych
Zmiana dotyczy samochodów, a nie motocykli, ale warto o niej wspomnieć.
Gdy w Polsce pojawiły się małe/wąskie tablice rejestracyjne dopasowane do np. amerykańskich samochodów, kierowcy się na nie rzucili. Montowane były także w „zwykłych” autach. Problem pojawił się taki, że ze względu na mniejszą liczbę znaków, jest także ograniczona pula dostępnych blach.
Od dziś w życie wchodzi „bat”. Jeżeli samochód dostosowany jest do posiadania standardowych tablic rejestracyjnych, to z „małymi blachami” nie przejdzie badania technicznego. Funkcjonariusze będą też za to zatrzymywali dowody rejestracyjne.
Nie będzie mandatu za brak prawa jazdy
Od jutra, od 5 grudnia, kierowcy nie będą musieli wozić ze sobą dokumentu prawa jazdy. Będzie można używać prawka ze smartfonu. O aplikacji, problemach i obowiązkach z tym związanych informowaliśmy już na Motogen.pl.
Kiedy zachowamy stare tablice rejestracyjne po zakupie?
Według nowego prawa, po zakupie używanego motocykla lub innego pojazdu, nowy właściciel będzie miał prawo zachować stare numery. Oznacza to brak konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego, tablic i nalepki na szybę w autach. Czyli oszczędności.
Początkowo sądziliśmy, że zmiany te wejdą w życie dziś – jednak okazuje się, że wciąż oczekujemy na komunikat właściwego ministra.
Na jakie zmiany jeszcze czekamy?
- Rejestracja pojazdu przez salon sprzedaży – od 4 czerwca 2021 roku.
- Koniec z kartą pojazdu i nalepką kontrolą – od 4 września 2022 roku.
- Czasowe wycofanie z eksploatacji (zawieszenie rejestracji i ubezpieczenia) – termin wciąż nieznany.
O wszystkich powyższych zmianach informowaliśmy szerzej na Motogen.pl.
Zostaw odpowiedź