Test motocykla Ducati Multistrada Enduro - pogromca szutrów - Motogen.pl

Różnice

Mimo dużego podobieństwa, wersja Enduro od zwyklej Multistrady znacznie różni się w szczegółach. Bazą do zmian była Multistrada S, różniąca się od zwykłej przede wszystkim znacznie bardziej zaawansowaną elektroniką. Zupełnie inne są boczne owiewki (z aluminiowymi panelami ochronnymi), pojemność zbiornika paliwa zwiększono o 10 litrów, osiągając imponujące 30 litrów. Płyta pod silnik jest bardziej rozbudowana i montowana standardowo, zmieniono kształt tłumika (zwiększający dzielność terenową), tylne zawieszenie wykorzystuje teraz wahacz dwuramienny (lżejszy, bardziej wytrzymały), a w przednim zmniejszono średnicę rury nośnej o 2 mm do 48 mm.

 

Najbardziej terenowy model w ofercie Ducati: Multistrada Enduro…

 

Zmiany objęły także koła. W miejsce odlewanych trafiły wytrzymalsze, szprychowe. Średnicę przedniego koła powiększono do 19 cali. Nieco inny jest także rozkład mas, odciążono przód, co będzie miało wpływ na pokonywanie nierówności drogi. Jak przystało na motocykl terenowy, zwiększono o 30 mm skok zawieszeń, uzyskując akceptowalne 200 mm. Lista zmian obejmuje wyższą kierownicę, inne podnóżki czy układ hamulcowy w tylnym kole. Niestety, wraz z modyfikacjami masa motocykla wzrosła (na sucho) o ponad 15 kg, w efekcie osiągając 254 kg w motocyklu gotowym do jazdy.

 

Zobacz także: Cztery lata bezstresowej jazdy motocyklem Ducati Mulitstrada

Napęd 

Multistrada Enduro przejęła silnik ze zwykłej Multistrady bez większych zmian. To dobrze, bo jednostka napędowa to petarda. Definiuje ją 160 KM przy 9500 obr./min. oraz 136 Nm przy 7500 obr./min. Dwucylindrowy twin ze zmiennymi fazami rozrządu o kącie rozwarcia cylindrów 90 stopni, w każdym zakresie prędkości obrotowej generuje osiągi godne wielu motocykli sportowych. Obciążenie pojazdu drugą osobą i plecakiem nie powoduje zauważalnego spadku osiągów…

 

Silnik: petarda, nadająca Multistradzie osiągi godne wielu sportowych modeli…

 

Gwałtowne odkręcenie gazu to dyskoteka kontrolki sygnalizującej działanie kontroli trakcji. Poza osiągami, jednostka napędowa Ducati o pojemności 1198 ccm, serwuje otoczeniu jeden z najwspanialszych motocyklowych dźwięków.

 

Zobacz także test: Ducati Multistrada 1200 – na autostradę, na tor i na szutry

 

Skrzynia biegów nie wymaga siły i pracuje precyzyjnie, poza szóstym biegiem, który miewa problemy z wejściem i wymaga zdecydowanego traktowania.

Do obsługi sprzęgła ponadprzeciętna sprawność fizyczna nie jest wymagana.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati Multistrada 1200 Enduro w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Tryby pracy motocykla/elektronika

Multistrada Enduro ma cztery tryby pracy: Sport, Touring, Urban i Enduro. Różnią się sposobem reakcji na gaz, działaniem ABS-u, zestrojeniem zawieszenia, reakcją kontroli trakcji, czy poziomem mocy. W dwóch ostatnich, Urban i Enduro, moc zostaje ograniczona do 100KM.

 

Motocykle Ducati Multistrada z 4-letnią gwarancją

 

W poszczególnych trybach możemy korygować większość parametrów (np. stopień działania ABS-u czy kontroli trakcji).

 

Multifunkcyjny wyświetlacz: elektronika w Ducati jest zaawansowana…

 

W trybie Sport, motocykl jest podporządkowany dobrym osiągom. Reakcja na gaz jest spontaniczna, zestrojenie zawiasu najtwardsze, a ABS i kontrola trakcji reagują dość późno. Tryb Touring, to zdecydowanie bardziej komfortowe zestrojenie zawieszenia i bardziej płynna rekacja gazu. W Urban, moc jest ograniczona, zawieszenia jeszcze bardziej zmiękczone, a w Enduro, jeszcze dodatkowo ograniczone działanie kontroli trakcji i ABS-u tylnego koła. W nim, Multistrada ma najbardziej miękko zestrojone zawieszenie, wyłączony jest także asystent wspomagania hamowania w zakrętach.

 

Nowoczesne reflektory doświetlają także pobocza…

 

Ale to nie wszystko: Multistrada Enduro posiada moduł bluetooth, dzięki któremu, po „sparowaniu” smartfona lub nawigacji, możecie nimi sterować za pomocą przełączników motocykla.

 

Z elektroniki warto jeszcze wymienić doświetlanie poboczy podczas skrętu, bezkluczykowy zapłon, podświetlane przełączniki i kolorowy, wielofunkcyjny ekran.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati Multistrada 1200 Enduro w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Jazda

Ergonomia

Zwykła Multistrada rewelacyjnie spisywała się na suchej nawierzchni, ale nie byrlowała na tle konkurencji jazdą w terenie. Nie było rady, Multistradę Enduro trzeba było przetestować poza nawierzchniami utwardzanymi. Idealną okazją, było zabranie testowego Ducata na Warsaw Szuter Epedition, czyli rajdu na orientację po szutrach i w lekkim terenie. Pewną niedogodnością były opony szosowe, ale jeśli sprzęt jest dobry, napewno damy radę.

 

Ku chwale ergonomii: siedzenie możemy zastąpić akcesoryjnym, o różnych wysokościach…

 

Zasiadając za sterami motocykla, uzmysławiamy sobie, jego całkiem słuszne gabaryty. Pozycja naturalna, kierownica nieco wyżej, niż w zwykłej Multistradzie. Siedzimy na wysokości 870 mm, a za dopłatą możemy zamówić fotel o zwiększonej lub zmniejszonej o 20 mm wysokości. Poduszka siedzenia jest umiarkowanie twarda, co dobrze rokuje na dalsze wyjazdy. Lusterka rozstawione szeroko, zapewniające dobrą widoczność sytuacji z tyłu. Niestety, dość duża szerokość owiewki czołowej, kierownicy i rozstaw lusterek znacząco ograniczają dzielność miejską motocykla. Oczywiście nie znaczy to, że jesteśmy skazani na postój w korkach, ale chcąc dotrzeć na pole position przed światłami będziemy musieli się nieco nagimnastykować. Nogi ugięte pod niezbyt dużym kątem.

 

Wysoka jakość: montaż, działanie przełączników czy wygląd jest adekwatny do ceny…

 

Pasażer siedzi nieco wyżej. Poduszka fotela jest zbliżona twardością do tej kierowcy, można zatem przyjąć, że jest dośc wygodna. Ma dużą powierzchnię, a umieszczone na sensownej wysokości podnóżki nie wymuszają przesadnego podkurczania nóg.

 

Motocykle Ducati Multistrada z 4-letnią gwarancją

 

Ducati zapewnia sensowną ochronę przed wpływem warunków atmosferycznych, położenie przedniej szyby zmienimy ręcznie w łatwy i szybki sposób za pomocą dobrze dostępnego uchwytu. Dłonie są chronione handbarami, w które wkomponowano przednie kierunkowskazy. Za sprawą obszernego i dobrze wyprofilowanego zbiornika paliwa również uda i łydki będą schowane w „cieniu” aerodynamicznym pojazdu.

 

Tylny reflektor: ciekawe ile „roboczogodzin” pochłonął jego projekt…

 

Ergonomia przełączników i obsługa pojazdu jest dobra, chociaż przyzwyczajenie się do pracy tempomatu wymaga chwilę. W tempomacie łatwo możemy regulować prędkość podróży bez wyłączania układu, za pomocą przycisków zwiększających lub zmniejszających wartość szybkości jazdy. Jej zmiana odbywa się płynnie, bez szarpnięć.

 

Wyświetlacz jest czytelny i łatwy w obsłudze. Korekcja parametrów działania poszczególnych systemów (czułość ABS czy kontroli trakcji) wymaga przyzwyczajenia.

Obydwie klamki posiadają regulację.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati Multistrada 1200 Enduro w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Zawias/Hamulce

Zawieszenie i hamulce są klasą samą dla siebie. Hamulce Brembo Monoblock nie wymagają komentarza. Są multiwydajne, cechuje je doskonała dozowalność i duża jadowitość. Są w stanie zatrzymać w miejscu rozpędzony pociąg towarowy, więc z motocyklem obciążonym pasażerem i bagażami, dadzą radę z zapasem.

 

Bez kompromisów: Brembo Monoblock…

 

Multiaktywne zawieszenie to duży atut testowanego pojazdu. Oczywiście, w zależności od włączonego trybu pracy motocykla, będzie działało w zróżnicowany sposób – od stabilnego, twardego, zapewniającego dobrą stabilność i sprzężenie zwrotne w trybie sport, po miękkie, komfortowe, wręcz kojące dla naszego tyłka w trybie urban.

 

Ducati prowadzi się fenomenalnie, biorąc pod uwagę segment. Szybka zmiana pasa, pokonywanie „agrafek” w górach oraz prowadzenie w zakrętach, mimo że wymagające nieco więcej siły niż w podstawowej wersji Multistrady, jest jednym z najepszych w klasie.

Dzielność off

Dochodzimy do tematu, który jest kluczowy, biorąc pod uwagę przydomek testowanej Multistrady, czyli „Enduro”.

 

Testowany motocykl, mimo wyposażenia w opony drogowe, ma zdecydowanie większą dzielność, od modeli szosowych.

 

Motocykle Ducati Multistrada z 4-letnią gwarancją

 

Zawieszenie zapewnia większy skok, pozycja umożwia znacznie łatwiejsze zajęcie pozycji „stojącej”, ułatwiającej kontrolę motocykla na szutrach. Odciążenie przodu i montaż koła o większej średnicy poprawia pokonywanie przeszkód, zmniejsza czułość pojazdu na koleiny. Duża ilość momentu obrotowego, zapewni gwałtowne odciążenie przodu w przypadku zbliżania się do większych nierówności. Powiększony skok i prześwit motocykla są atutami, po wjeździe w bardziej kopny teren.

 

Po odłączeniu ABS-u tylnego koła w trybie Enduro, dużo łatwiej wyhamować motocykl w sytuacji krytycznej blokując tylne koło czy wprowadzić go w poślizg zmieniając kierunek ruchu. Nawet na oponach drogowych motocykl radzi sobie zaskakująco dobrze. W moim odczuciu znacznie lepiej, niż seria GS z BMW, a nieznacznie gorzej od nowej Hondy Africa Twin. Jednak góruje nad nią zachowaniem na asfaltach.

 

Multistrada Enduro to wyższy prześwit i lepsze przystosowanie do off-roadu…

 

Solidna płyta chroni silnik przed kamieniami wyrzucanymi spod przedniego koła. Nawiasem mówiac, na wspomniany rajd miałem zamiar pojechać swoim DRZ400SM, z oponami pośrednimi. Dosłownie na dwa dni przed imprezą okazało się, że będzie dostępna Multistrada Enduro, co znacznie pokrzyżowało mi plany (w szczególności bieżnik opon).

 

Szybko okazało się, że obawy były bezpodstawne: Multistrada Enduro w warunkach jazdy szutrami, drogami gruntowymi z fragmentami z kopnym piachem oraz kałużami i błotem (niezbyt głębokim) po prostu daje radę. Trzeba tylko pamiętać, żeby w żadnym razie nie odpuszczać gazu i nie dociażać przedniego koła. Gleba przy niewielkiej prędkości (ok. 30 km/h) nie spowodowała żadnych uszkodzeń motocykla. Aluminiowe panele świetnie osłoniły owiewki. Podczas jazdy duża masa motocykla jest niemal niewyczuwalna, jednak przy próbie podniesienia z ziemi, trzeba dysponować siłą Herkulesa albo nienawiścią rolnika z Zamojszczyzny.

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati Multistrada 1200 Enduro w naszym katalogu motocykli

 

Czytaj dalej na następnej stronie>>>

 

 

Cargo/turystyka

Co nietrudno przewidzieć, testowany pojazd ma dużą dzielność zarówno turystyczną jak i cargo. Podstawowymi cechami predestynującymi ją do turystyki przez duże „T” są olbrzymi zasięg (przy średnim zużyciu paliwa ok. 6 l/100 km, możemy spodziewać się blisko 500 km bez tankowania), dobra ochrona przed warunkami atmosferycznymi, zdolność do poruszania się wszelkimi drogami (jeśli tylko są na mapie), świetne hamulce czy wygodna pozycja (także pasażera).

 

Piękna, funkcjonalna i z dużą dzielnością turystyczną…

 

Multistrada Enduro została wyposażona w niewielki schowek mieszczący portfel, a bak wykonano z tworzywa, co wyklucza magnetyczny tankbag. Na szczęście za sprawą dobrych punktów do mocowania pająka bez trudu zamontujemy na siedzeniu pasażera akcesoryjną siatkę (pająk) czy torby podróżne.

W ofercie Ducati jest także kilka systemów mocowania kufrów i torby na zbiornik, dzięki którym znacząco zwiększymy dzielność cargo testowanego motocykla.

Naszym zdaniem

Ducati Multistrada Enduro kosztuje 95 900 zł, a kwota wydaje się astronomiczna. Jeśli jednak głębiej się zastanowimy, adekwatna do tego, co oferuje testowy motocykl. Decydując się na Multistradę Enduro, dysponujemy jednym z najnowocześniejszych silnikowo (przebieg mocy, zmienne fazy rozrządu), zawieszeniowo (doskonałe zestrojenie w różnych trybach) i hamulcowo motocykli turystycznych o dość dużej, realnej dzielności terenowej.

 

Motocykle Ducati Multistrada z 4-letnią gwarancją

 

To także jeden z najładniejszych i najładniej brzmiących pojazdów na rynku. Jego zasięg to także ścisła czołówka – niektóre motocykle stricte turystyczne wymagają częstszego odwiedzania stacji benzynowych. Co ważne, Ducati nie jest tak „toporny” w detalach, jak niektóre produkty konkurencji. Tutaj widać, że funkcjonalność można pogodzić z designem. Na szczęście bez spadku dla wytrzymałości w przypadku wywrotek przy niewielkich prędkościach.

 

Czy skusiłbym się na Multistradę Enduro? Oczywiście, gdyby tylko było mnie stać… 🙂

 

Zobacz dane techniczne motocykla Ducati Multistrada 1200 Enduro w naszym katalogu motocykli

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany