Spis treści
Nadwozie
Junak RSX125 jest następcą znanego, lubianego i ciepło przyjętego na rynku modelu RS125. Linia motocykla zyskała na agresywności, a stylistyka przypomina seryjne streetfightery z Kraju Kwitnącej Wiśni. Producent pokusił się o zastosowanie reflektorów wykonanych w technologii LED, ciekawego, ciekłokrystalicznego wyświetlacza (z dość bogatą liczną wskazań i wyświetlaczem biegów) a także wyposażył swój produkt w wygodną, dwuosobową kanapę. Kolorystyka testowanego egzemplarza podobnie jak jego jakość wykonania nie pozostawiają nic do życzenia.
Do gustu przypadły nam pinstripe’y na felgach, solidnie wyglądające tarcze i zaciski hamulcowe, widelec typu upside-down oraz ciekawy w formie przedni reflektor. In minus zaliczymy dość obszerny tłumik, oraz sporych gabarytów błotnik tylny zakłócający nieco czystość linii. Motocykl może się podobać jest niewielkich gabarytów, ale zapewnia dużo miejsca. Widać, że nie oszczędzano na nim przesadnie, czego dowodem jest choćby gniazdo USB dostarczane w standardzie.
Technika
RSX125 napędza jednocylindrowy, zasilany wtryskiem silnik z wałkiem wyrównoważającym generujący 10,6 KM. Napęd przekazywany jest za pomocą precyzyjnej, pięciobiegowej przekładni a finalnie łańcuchem. Dość radykalnie rozwiązano sprawę podwozia: widelec upside-down w tej kategorii pojazdów, szczególnie cenowej jest ewenementem.
Dobra robota: zawias i hamulce…
Dużych rozmiarów tarcza w przednim kole współpracująca z wydajnym zaciskiem działająca w kombinowanym, zintegrowanym układzie hamulcowym zapewnia bardzo skuteczne opóźnienia. Pojazd gotowy do jazdy waży 140 kg, co jest efektem zastosowania kratownicowej, stalowej ramy.
Jazda
To, co wpływa negatywnie na masę, jest zbawienne z punktu widzenia stabilności. Rama okazuje się sztywna, podobnie jak widelec. Precyzja prowadzenia i zaskakująco dobra stabilność podczas pokonywania wszelkich winkli, kolein pozwala przypuszczać, że podwozie zostało zaprojektowane także do większej jednostki napędowej, przynajmniej o pojemności 250 ccm. Rezerwy potencjału podczas szybkiej jazdy są spore. Co więcej, mimo zastosowania opon mniej renomowanego producenta, przyczepność w złożeniach jest zaskakująco dobra.
Podobnie sytuacja wygląda w odniesieniu do układu hamulcowego. Wydajność i dozowalność układu jest bardzo dobra. Rzekłbym nawet, że w ścisłym czubie w swojej kategorii, także cenowej. Mimo ostrego traktowania układu nie zauważyłem znaczącego spadku wydajności po znacznym rozgrzaniu hamulców.
Hamulce i stabilność zasługują na…wyróżnienie!
Niestety, silnik niezbyt dobrze sobie radzi z ciężkim motocyklem, którego dosiadał ciężki (słowo klucz) jeździec. Osiągnięcie deklarowanej prędkości 90 km/h trwa długo i jest uzależnione od nachylenia nawierzchni, wiatru czołowego oraz determinacji kierowcy, chociaż jadąc w cieniu aerodynamicznym ciągnika siodłowego z naczepą bez trudu uzyskamy licznikowe 105 km/h. Podczas codziennej eksploatacji osiągnięcie 60 km/h jest szybkie i przyjemne, potem walczymy z cierpliwością, czasem i nerwami kierowców jadących za nami.
Junak RSX125 jest wyjątkowo zwrotny. Niewielki promień zawracania, swobodna pozycja, dobra ergonomia ułatwiająca zajęcie sportowej pozycji sprawia, że miłośnicy sportowych doznań nie będą zawiedzeni szczególnie w zakrętach i przy ostrych hamowaniach. Motocykl okazuje się wygodny a w lusterkach widzimy sytuację z tyłu. Zbiornik paliwa o pojemności 15 l przy konsumpcji niespełna 4 l/100 km zapewnia zasięg powyżej 350 km. To doskonała wartość. Komu zatem polecilibyśmy ten pojazd?
Naszym zdaniem
Junak RSX125 ma bardzo dobre podwozie, układ hamulcowy, jest wygodny, zwrotny, oferuje przyzwoitą jakość wykonania. Polecilibyśmy go każdemu kierowcy, który chce się rozwijać i rozumie, że od odkręcenia gazu ważniejsze jest opanowanie hamowań czy szybkiej jazdy po winklach. Naszym zdaniem będzie tak samo dobrze nadawał się do jazdy po mieście, turystyki bocznymi drogami jak i wyjazdu na track-daye organizowane na torach kartingowych. Możecie także ustawić sobie pachołki i trenować na wzór gymkhany im będzie ciaśniej, tym RSX125 lepiej to zniesie.
Według nas cena 8999 zł jest adekwatna do oferowanych możliwości a rozsądny, myślący kierowca zdobędzie na Junaku doskonałe podstawy pod jazdę mocniejszymi motocyklami. To naprawdę dobra robota!
Dane techniczne i cena
POJEMNOŚĆ | 125 cm³ |
RODZAJ SILNIKA | JEDNOCYLINDROWY, OHC |
ZASILANIE | WTRYSK PALIWA |
PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA | 90 km/h |
MOC | 7,8 KW / 10,6 KM (PRZY 8500 RPM) |
ROZRUCH | ELEKTRYCZNY |
HAMULEC PRZÓD | Tarczowy hydrauliczny |
HAMULEC TYŁ | Tarczowy hydrauliczny |
ROZMIAR OPONY PRZÓD | 110 / 70 – 17 |
ROZMIAR OPONY TYŁ | 130 / 70 – 17 |
WYMIAR DŁ. / SZER. / WYS. ( mm ) | 2065 / 864 / 1070 |
MASA WŁASNA | 141 KG |
DOPUSZCZALNE OBCIĄŻENIE | 150 kg |
WYSOKOŚĆ SIEDZISKA ( mm ) | 760 |
POJEMNOŚĆ ZBIORNIKA PALIWA | 15 L |
ILOŚĆ MIEJSC | 2 |
DOSTĘPNE KOLORY | CZARNO-CZERWONY, SREBRNO-NIEBIESKI |
CENA | 8999 |
Zostaw odpowiedź