Gymkhana (czyt.”dżymkana”) to widowiskowy, a zarazem bezpieczny sport motocyklowy polegający na pokonaniu trudnego technicznie toru, oznaczonego pachołkami, w jak najkrótszym czasie i z jak najmniejszą ilością błędów. Trasa składa się ze slalomów, rotacji i innych figur, które należy przejechać nie potrącając pachołka, nie podpierając się nogą i nie myląc trasy. Częste zakręty powodują że jazda ta jest bardzo emocjonująca i dynamiczna, mimo iż nominalne prędkości rozwijane w czasie przejazdu nie są duże – maksymalnie 25-30km/h. Dlatego, chociaż przewrotki zdarzają się dosyć często, nie powodują powżnych obrażeń i uszkodzeń człowieka i sprzętu.
W Gymkhana GP może wziąć udział każdy, kto ma uprawnienia do kierowania motocyklem (prawo jazdy kat. A, A1, A2, AM, karta motorowerowa) oraz sprawną technicznie, ubezpieczoną maszynę. Udział w zawodach jest bezpłatny, ale ilość miejsc ograniczona, dlatego zachęcamy do rejestrowania się na stronie organizatora gymkhana-gp.pl.
Już drugi sezon z rzędu Szczecin jest polską stolicą Gymkhany. Tutaj ma siedzibę i wolontariuszy organizator – działająca non-profit pozarządowa motoFUNdacja. W ubiegłym roku to tu odbyły się trzy z czterech rund, zaś w 2014 nasze miasto gościć będzie edycję inauguracyjną (24.05) oraz finałową (20.09), pozostałe zaś rozegrane będą we Wrocławiu, Łodzi i Warszawie. Cykl Gymkhana GP to największa w Europie impreza w tej dyscyplinie. Na szczecińskiej imprezie będzie można podziwiać w akcji przedstawicieli polskiej czołówki tej dyscypliny, którzy osiągają lepsze wyniki od głównych swych konkurentów Czechów czy Brytyjczyków, ale także zaproszeni są początkujący zawodnicy, dla których przewidziana jest odrębna klasyfikacja i nagrody nawet atrakcyjniejsze niż dla zawodników doświadczonych. Chętni startować będą w dwóch kategoriach – „amatorów” i „profesjonalistów”.
Rozegrany zostanie także konkurs GP8 (pięciokrotne pokonanie „ósemki” dwunastometrowej na czas) na motocyklu podstawionym przez organizatora. W tej konkurencji można wystartować zatem nawet nie mając własnego motocykla. Przejazdy konkursowe poprzedzone będą treningiem poprowadzonym przez doświadczonych szczecińskich zawodników.
Do kategorii – „pro” obejmującej kierowców z dorobkiem można się dostać na podstawie sukcesów z lat ubiegłych, miejsc w klasyfikacji generalnej narodowej w innych krajach, oraz, co jest nowością, punktów zdobytych w sezonie 2013 i 2014. W bieżącym sezonie będzie prowadzona klasyfikacja generalna na podstawie czasów uszeregowanych bez podziału na klasy. Określona regulaminem ilość punktów w tabeli daje, ale może też odebrać, w trakcie sezonu, prawo do startowania w czerwonej koszulce zawodowca. Ilość emocji związanych z ruchami w tabeli będzie na pewno przeogromna.
Nowy regulamin i podsumowanie roku ubiegłego dostępne są na stronie organizatora www.gymkhana-gp.pl.
Wyniki poprzedniego roku dają podstawę by spodziewać się, że rywalizacja wśród czołówki będzie wyrównana i nieprzewidywalna. Na pewno nie zawiodą nas doświadczeni zawodnicy, którzy brali udział w zawodach Hondy w 2011 i 2013, i stawali na podium w GymkhanaGP 2013: Beniamin Mucha, który zdominował ubiegły sezon, wygrywając 3 z 4 rund a raz będąc drugi, oraz bywalcy podium Rufi Rafał Dziki-Sereda, Gruszka Grześ Uliński i Adam Instruktor Sylwanowicz. Niemniej z pewnością namieszają tutaj utalentowani debiutanci ubiegłoroczni: Dziki Krzysiek Dzikowski, Dr Marino Mariusz Juszczak i Smelka Tomek Smela. Każdy z nich wygrał klasyfikację amatorów odpowiednio na majowej, lipcowej i wrześniowej rundzie w Szczecinie, a Dziki po awansie do kategorii pro dwa razy stracił podium o zaledwie 0,1 i 0,4 sekundy. Tak więc będzie się działo.
Zgodnie z ugruntowaną tradycją, najbardziej wartościowe nagrody przyznawane będą zwycięskim amatorom. Nagrodami we wszystkich kategoriach będą ubrania motocyklowe Modeki ufundowane przez Modeka Polska oraz kask i odzież motocyklowa ufundowana przez Moto ABC, szczeciński salon Motorismo.
Oprócz samej Gymkhany, organizatorzy zapewniają liczne atrakcje dodatkowe. Jedną z nich będzie konkurs GP8, czyli ośmiokrotne przejechanie dwunastometrowej ósemki na czas. Organizator udostępnia na tę konkurencję motocykl, jeśli ktoś nie ma własnego może zatem wystartować. Wyniki uzyskane na znormalizowanej trasie da się porównać; zobaczymy czy w tym roku ktoś poprawi rekord Polski (i prawdopodobnie Europy) wynoszący 29,00 sek. Tradycyjnie już, pokazy stuntu dawał będzie bodzęciński stunter Ciut11 wraz ze swym kolegą Patem. Będą też testy kasków i przejazd motocykli zabytkowych. Zaś spikerem imprezy będzie Jelly Daniel Kisiel, człowiek który od 2011 roku komentuje każdą edycję Gymkhany ogólnopolskiej. Po imprezie na afterparty zaprasza Coyote Club.
Jeśli nigdy nie próbowałeś Gymkhany, to nie ma lepszej okazji. Przed przejazdami konkursowymi będą treningi, w czasie których można liczyć na instruktaż doświadczonych zawodników, a może się okazać, że twoje pierwsze zawody zakończysz na szczycie pudła amatorów – taka sytuacja miała miejsce dwa razy w minionym sezonie! Startować można na każdym rodzaju motocykla. Wstęp dla widzów jest, podobnie jak uczestnictwo w zawodach, bezpłatny, więc zapraszamy na widownię.
Poniżej zobaczyć możecie co działo się na Gymkhanie we wrześniu.
Więcej informacji, regulamin, rejestracja na stronie zawodów: http://gymkhana-gp.pl, a aktualności na FB imprezy.
Kolejne rundy odbędą się:
28 czerwca – Wrocław
26 lipca – Łódź
30 sierpnia – Warszawa
20 września – Szczecin