Rozbudowa autostrady A2 Warszawa - Łódź: podpisano umowę na projekt - Motogen.pl

Dokumentacja projektowa rozbudowy Autostrady A2 ma kosztować ponad 25 mln złotych. Kiedy faktycznie rozpocznie się remont A2 Warszawa – Łódź?

O rozbudowie autostrady A2 na odcinku Warszawa – Łódź mówi się już od wielu lat, także na Motogenie. Chodzi o dobudowanie kolejnego pasa ruchu w obie strony. Teraz postawiono kolejny, ważny krok w realizacji projektu.

Dnia 30 sierpnia 2023 roku, zarządca drogi czyli Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na przygotowanie pełnej dokumentacji projektowej, czyli szczegółowej instrukcji wykonania rozbudowy.

Co znajdzie się w planie prac? Rozbudowa i ekologia

Projekt rozbudowy przygotuje firma DATABOUT z Warszawy. Podpisana umowa ma wartość 25,5 mln złotych, a obejmuje przygotowanie dokumentacji na dobudowanie kolejnego pasa oraz modernizację autostrady pod względem samowystarczalności energetycznej na całym odcinku.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury:
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie dokumentacji oraz uzyskanie wymaganych przepisami decyzji i zezwoleń w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy. Jej zakres obejmuje ponadto opracowanie rozwiązań, których celem będzie uzyskanie po modernizacji samowystarczalności energetycznej trasy. Wszystkie instalacje związane z drogą (oświetlenie, stacje meteo itd.) mają być zasilane z odnawialnych źródeł energii. Wykonawca dokumentacji ma przeprowadzić szczegółową analizę ekonomiczną uwzględniającą koszty budowy, eksploatacji oraz utrzymania, w tym także magazynów energii. W projekcie muszą zostać wskazane optymalne miejsca posadowienia instalacji oraz dokładnie określony ich układ. Rozwiązania zastosowane na tym odcinku autostrady mają stanowić wzór, który będzie można zastosować przy budowie lub rozbudowie innych odcinków dróg zarządzanych przez GDDKiA.

Wybudowana przed ponad dekadą trasa jest jednym z najbardziej zatłoczonych odcinków dróg w Polsce. Średni ruch dobowy między Łodzią i Warszawą waha się od ponad 50 tys. do blisko 100 tys. pojazdów. Dlatego dobudowany zostanie też trzeci pas w obu kierunkach. Powstanie w środku, w miejscu obecnego szerokiego pasa zieleni, gdzie podczas budowy autostrady zachowano wymaganą rezerwę na modernizację.

Finalnie na odcinku Łódź Północ – Pruszków mają być trzy pasy w obie strony (zamiast dwóch), a na odcinku Pruszków – Konotopa (k.Warszawy) cztery pasy (zamiast trzech).

Kiedy remont A2 Warszawa – Łódź?

Póki co dowiedzieliśmy się kto wykona projekt prac. Natomiast ogłoszenie ogłoszenie przetargu na wyłonienie wykonawcy rozbudowy A2 i podpisanie z nim umowy GDDKiA zaplanowała na 2025 rok. To oznacza, że faktyczne rozpoczęcie prac może rozpocząć się na przełomie lat 2025/2026.

Jednak jednym z założeń prac jest, aby na czas remontu pozostawić kierowcom po dwa pasy w każdą stronę, aby ruch odbywał się jak najbardziej płynnie. Jak pokazuje doświadczenie, można spodziewać się ograniczenia prędkości do 70 km/h oraz okresowych korków.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany