Nowy silnik, stara pojemność. Powraca KTM 990 Adventure! - Motogen.pl

Pamiętacie KTM 990 Adventure? Mamy dobrą wiadomość! Najprawdopodobniej w tym roku model o takim oznaczeniu powróci. To jednak może być zła wiadomość dla ortodoksyjnych fanów KTM…

Jeśli pamiętacie „kloca” – 990 Adventure, gdzieś tam w sercu obudzi wam się miłe ciepełko. Wstrzymajcie się jednak z entuzjazmem, aż poznacie wszystkie dane – silnik, nad którym pracuje KTM, nie będzie V-twinem, a rzędówką. W dodatku opracowaną przy współpracy z chińskim partnerem, czyli CFMoto.

Rzędowy twin pojawił się u KTM po raz pierwszy w modelach Duke i Adventure jako LC8c 790 (799 cm3), potem ewoluował do 890 (889 cm3). Jak wynika z dokumentacji patentowej złożonej przez austriackiego producenta, na tapecie jest już kolejna ewolucja tej jednostki napędowej – 990. O ile pierwsza ewolucja, czyli ta z 790 na 890, wynikała z prostego rozwiercenia tłoków, o tyle nowa obejmować będzie już kompleksową przebudowę jednostki.

Po lewej – nowy silnik 990 cm3, po prawej stary 889 cm3

Informacje o prawdopodobnych pracach nad nowym silnikiem docierały do nas już wcześniej, kiedy to pojawiały się zdjęcia szpiegowskie Duke’a 990 i RC990, jednak nie wynikały z nich żadne konkrety. Dziś, dzięki dokumentom patentowym, możemy już z całą pewnością stwierdzić – tak, litrowa rzędówka zastąpi lub uzupełni 890.

Po lewej – nowy silnik 990 cm3, po prawej stary 889 cm3

Silnik 990 otrzyma nowe cylindry, głowicę, obudowy, miskę olejową i pokrywy silnika. W efekcie, choć bazą dla tej jednostki jest aktualna 890, z konstrukcji tej oryginalny pozostanie w praktyce tylko osprzęt – pokrywa pompy wodnej, cewki zapłonowe, czy korpusy przepustnic. Nowa konstrukcja zaprojektowana jest jednak tak, by dało się ją umieścić w ramach istniejących motocykli. Z jednej strony zaoszczędzi to mnóstwo pracy i pieniędzy przy pracy nad zaktualizowanymi modelami, z drugiej zapewni ciekawe możliwości tuningu starszych maszyn.

Po lewej – nowy silnik 990 cm3, po prawej stary 889 cm3

Porównując silniki 990 i 890 na szkicach patentowych, można dostrzec, że mimo zwiększonej pojemności tego pierwszego, ich wymiary są niemal identyczne. Stało się tak, bo producent, dla zachowania możliwości montażu w istniejących ramach, przekonstruował pokrywę zaworów i osadzenie miski olejowej, co dało więcej miejsca na katalizator i układ wydechowy. Jednocześnie powiększono chłodnicę oleju, co sugeruje, że w ślad za większą pojemnością pójdzie także większa wydajność.

Podobnie jak 890, także 990 znajdzie zastosowanie w różnych modelach. Na pewno będzie to 990 Duke i 990 Adventure, ale ze szpiegowskich zdjęć wynika, że nowa rzędówka trafi również do sportowego RC990. Na szczegóły poczekamy zapewne aż do końca roku.

Po lewej – nowy silnik 990 cm3, po prawej stary 889 cm3

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany