Spis treści
Motocykle segmentu adventure to najwszechstronniejsze jednoślady dostępne na rynku. Pojazdy te pozwolą na komfortową, codzienną jazdę po mieście, zabiorą nas na drugi kraniec Europy czy Świata, a także pozwolą zjechać z asfaltowej nitki drogi. To właśnie opony, na których jeździ nasze turystyczne enduro świadczą o tym, czy wolimy się trzymać twardego podłoża, czy też wolimy eksplorować offroadowe ostępy. Dobór opon do podłoża, po jakim poruszamy się naszym motocyklem enduro, jest kluczowy ze względu na komfort jazdy i jej bezpieczeństwo.
Opony do motocykli typu turystyczne enduro można zaklasyfikować do trzech grup, w których wyznacznikiem jest procent jazdy w terenie, do kilometrów pokonywanych po asfalcie.
Szukasz opon do swojego motocykla? Na pewno tu je znajdziesz!
1. Opony szosowe z lekkim zacięciem terenowym
(90% szosa / 10% teren)
Są to opony szosowe z minimalnie głębszym i bardziej urzeźbionym bieżnikiem w porównaniu do standardowych opon turystycznych. Opony tego typu są najczęściej zakładane na pierwszy montaż do motocykli segmentu adventure. Charakteryzują się świetnymi właściwościami na asfalcie (zarówno mokrym jak i suchym) i zapewniają komfort jazdy także przy maksymalnych prędkościach. Są ciche, szybkie – idealne do spektakularnego składania się w górskich winklach, sprawdzą się też podczas okazjonalnych wizyt na torze kartingowym…
Niestety to wszystko odbywa się kosztem ich właściwości offroadowych, nie są to bowiem tak naprawdę opony w żadnym stopniu terenowe. Mimo tego, dzięki głębszej rzeźbie bieżnika umożliwiają pokonywanie krótki odcinków po drogach nieutwardzonych – na pewno w takich warunkach zapewnią minimalnie większą trakcję od typowych opon turystycznych.
Nowoczesne opony tego typu są dwuskładnikowe (po bokach miękka mieszanka, na środku twardsza), co przekłada się na równomierne zużycie i dobre trzymanie w zakrętach. Jest to idealna propozycja dla użytkowników turystycznych enduro, którzy praktycznie nie zjeżdżają z asfaltu.
Polecane bieżniki opon tego segmentu:
- BRIDGESTONE BATTLAX A41 ADVENTURE
- CONTINENTAL Conti Trail Attack 3
- DUNLOP TRAILSMART MAX
- METZELER TOURANCE NEXT
- MICHELIN ANAKEE III
- PIRELLI SCORPION TRAIL II
- MITAS TERRA FORCE
2. Opony uniwersalne
(70% szosa / 30% teren)
Są to opony dedykowane motocyklistom, którzy chcą od czasu do czasu zjechać z dróg utwardzonych. Taka opona to idealny kompromis pomiędzy dobrymi właściwościami jezdnymi na asfalcie jak i w lekkim terenie. Przyczepność na asfalcie dla zwykłego użytkownika będzie tylko nieznacznie gorsza od opony 90/10, natomiast prowadzenie motocykla w terenie ulegnie zauważalnej poprawie.
Bieżnik opon tego segmentu jest głębszy i szerszy w porównaniu do typowo szosowej opony, czy opony należącej do wymienionej wyżej grupy. Motocykl wyposażony w takie „kapcie” nabiera offroadowego sznytu i umożliwia bezstresowe pokonywanie odcinków szutrowych, gruntowych jak i partii lekkiego offroadu.
Polecane bieżniki opon tego segmentu:
- CONTINENTAL TKC-70
- METZELER KAROO STREET
- PIRELLI SCORPION RALLY STR
- MICHELIN ANAKEE ADVENTURE
3. Opony terenowe
(50% szosa / 50% teren)
O takiej oponie możemy już śmiało powiedzieć – kostkowa. Polecana jest ona motocyklistom, którzy często jeżdżą w terenie. Takie opony przez agresywną rzeźbę swojego bieżnika sprawdzają się znakomicie na luźnych nawierzchniach – szuter, piasek, błoto, całkiem dobrze radzą sobie też na kamienistym podłożu. Nadają się również do codziennej eksploatacji na asfalcie, jednak są wyraźnie głośniejsze i nie zapewniają takiego trzymania w zakręcie jak opony z obydwu pozostałych segmentów. Przy użytkowaniu motocykla na asfalcie, a szczególnie gdy ten jest mokry, przyda się dużo zdrowego rozsądku, a mniej doświadczonym jeźdźcom pomoże w tym elektronika w postaci ABS-u i kontroli trakcji. Kostki bieżnika takich opon mają dużą powierzchnię (w porównaniu do opon crossowych) i nie ścierają się tak szybko na twardym podłożu jak typowe kostkowe opony enduro/cross.
Polecane bieżniki opon tego segmentu:
- BRIDGESTONE BATTLAX ADVENTURECROSS AX41
- CONTINENTAL TKC-80
- METZELER KAROO 3
- MICHELIN ANAKEE WILD
- MITAS E-07+
- PIRELLI SCORPION RALLY
Dętkowa czy bezdętkowa?
Kolejnym rozróżnieniem wśród opon segmentu adventure jest rodzaj ich uszczelnienia na feldze. Do tradycyjnych kół szprychowych należy wybrać opony dętkowe, a kola odlewane i specjalne, zaplatane bocznie koła szprychowe, możemy wyposażyć w opony typu bezdętkowego. Kupno opony dętkowej wiąże się nierozerwalnie z wyborem dętki – tutaj możemy wybierać między dętkami standardowymi oraz wykonanymi z grubszej, bardziej odpornej na przebicia gumy – dętkami wzmocnionymi – dedykowanymi osobom jeżdżącym w terenie. Polecamy dętki renomowanych producentów takich jak: Dunlop, Michelin, Continental czy też słowacki T-Gum.
W ofercie InterCars znajdziecie również dętki pierwszego montażu do m.in. Hondy Africa Twin, ochraniacze na felgi oraz zawory do kół bezdętkowych renomowanej firmy Alligator.
Nie ograniczaj się i nie korzystaj z półśrodków. Dobierz najlepsze opony do swojego stylu jazdy i ciesz się motocyklową wolnością, jaką daje wyjątkowy segment motocykli adventure.
Zostaw odpowiedź