Spis treści
Jak naciągnąć łańcuch w motocyklu? Jak sprawdzić jego naciąg i po co to w ogóle robić? Zobacz, jakie można popełnić błędy…
Naciąg łańcucha w motocyklu to istotna sprawa z punktu widzenia trwałości łożysk wałka zdawczego, samego układu napędowego oraz bezpieczeństwa jazdy. Jak naciągnąć łańcuch w motorze? Już odpowiadamy.
Jak prawidłowo naciągnąć łańcuch w motocyklu
Prawidłowy naciąg łańcucha w motocyklu możemy uzyskać regulacją. W jaki sposób?
Zasada jest prosta. Zbliżenie tylnej osi do silnika powoduje zwiększenie luzu łańcucha, odsunięcie, jego zmniejszenie. Cała sztuka polega na takim ustawieniu odległości osi tylnego koła od silnika, aby napięcie łańcucha było optymalne. Jak sprawdzić naciąg łańcucha w motocyklu piszemy poniżej. Jak prawidłowo naciągnąć łańcuch w motocyklu? Już odpowiadamy krok po kroku.
Najpierw ustaw motocykl na podnośniku, unoszącym tył motocykla za wahacz (ustawianie na stopce centralnej powoduje odciążenie tyłu motocykla w efekcie zmianę odległości osi tylnego koła od silnika i zafałszowanie skoku łańcucha. Ważne, żeby tylne koło swobodnie się obracało. Po ustawieniu wyjmij zawleczkę nakrętki tylnej osi i poluzuj nakrętkę w taki sposób, aby można było przesunąć tylne koło w osi pojazdu.
Odkręć nakrętki kontrujące napinaczy o minimum dwa obroty nakrętki, utrzymując śrubę regulacyjną w dotychczasowym położeniu za pomocą klucza płaskiego.
Uwaga: zwiększenie naciągu łańcucha w motorze dokonuje się, oddalając koło od silnika.
Teraz załóż ponownie zawleczkę śruby tylnej osi. Operacja skończona. W przypadku regulacji mimośrodowej, zamiast regulować naciąg śrubami napinającymi, musimy odpowiednio obrócić mimośród, odsuwając tylną oś od silnika.
Za pomocą nakrętek regulacyjnych doprowadź oś koła do położenia, w którym naciąg łańcucha jest właściwy (kiedy jest właściwy, piszemy poniżej). Pamiętaj o takiej samej liczbie obrotów śrub napinacza z obu stron wahacza, w przeciwnym razie koło nie będzie w osi, co spowoduje pogorszenie właściwości jezdnych oraz przyspieszenie zużycia zestawu napędowego.
Przed dokręceniem nakrętek kontrujących uderz w koło, w osi motocykla, aby „dopchnąć” je do napinaczy. Teraz przykręć nakrętkę osi kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem (są podane w książce serwisowej). Następnie, przytrzymując kluczem płaskim śruby napinacza, dokręć nakrętki kontrujące. Gotowe.
Jak sprawdzić naciąg łańcucha w motocyklu
Jak naciągnąć łańcuch w motocyklu wiecie z powyższego akapitu. Jaki powinien być naciąg łańcucha w motorze i jak zmierzyć naciąg łańcucha w motocyklu dowiecie się z tego akapitu.
Jaki powinien być naciąg łańcucha w motocyklu, definiuje jego skok. W niektórych motocyklach skok łańcucha jest podawany w książce serwisowej, w innych umieszczony na naklejce na wahaczu lub pod siedzeniem. Najczęściej wartość skoku nie powinna przekraczać 20-40 mm. W jaki sposób sprawdzić skok łańcucha? Już odpowiadamy.
Motocykl unosimy na podnośniku pod wahacz. Tylne koło musi się swobodnie obracać. Dobrze sprawdzać go na czystym łańcuchu, gdyż w ten sposób nie ubrudzimy rąk ani ewentualnych narzędzi pomiarowych. Przy okazji warto sprawdzić, czy plastikowy ślizg wahacza (czarny plastik osłaniający wahacz) nie jest wytarty. Obróć tylnym kołem tak, aby łańcuch był maksymalnie napięty. Ugięcie mierzymy pośrodku odległości między zębatkami. Przyłóż linijkę od dołu wahacza do łańcucha i naciśnij na łańcuch.
Zmierz odległość od nitu ogniwa łańcucha do wahacza. Następnie naciągnij łańcuch palcem maksymalnie do góry. Ponownie zmierz odległość od wahacza do łańcucha. Wartość skoku łańcucha to różnica tych odległości. A więc jeśli w dół od wahacza zmierzymy wartość 50 mm, a po naciągnięciu łańcucha w górę jego odległość od wahacza wyniesie 30 mm, to wartość skoku uzyskamy 20 mm. Jeśli wartość jest nieprawidłowa względem zaleceń fabrycznych, musimy wyregulować łańcuch.
Jak naciągnąć łańcuch w motorze, uwagi
Jeśli na wskaźnikach zużycia łańcucha (naklejki lub kreseczki wyfrezowane w wahaczu w okolicach napinacza) przekroczymy zielone pole, lub maksymalną ilość kreseczek, nasz łańcuch jest zbyt rozciągnięty. Wówczas musimy wymienić zestaw napędowy. Zawsze wymieniamy koła zębate i łańcuch. Wymiana tylko jednego elementu spowoduje przyspieszone zużycie wszystkich elementów zestawu.
Korzystanie z automatycznych smarownic typu Scottoiler lub smaru do łańcucha wydłuża jego trwałość.
Zasadza naciągu łańcucha w motocyklu cross, jest taka sama, jak w 125, 250 i wszelkich motocyklach z tym samym sposobem przeniesienia napędu. Wraz z doświadczeniem i wzrostem ilości przeprowadzonych regulacji naciągu łańcucha rośnie Wasze doświadczenie i zdolność oceny napięcia łańcucha bez urządzeń pomiarowych.
Czysty, nasmarowany i dobrze naciągnięty łańcuch to nie tylko cichsza praca, ale większa trwałość, mniejsze wydatki na zmianę zestawu, ale i niższe zużycie paliwa. Warto poświęcić trochę uwagi tej niedocenianej czynności.
Zobacz także: wszystko o przeglądzie motocykla, jak zdiagnozować uszkodzenie regulatora napięcia, oraz na co wpływ ma odpowiedni dobór uchwytu motocyklowego na telefon!!!
Zostaw odpowiedź