Spis treści
300 na start
Honda CBR300R ucieszy wszystkich, którzy chcą doskonalić swe sportowe umiejętności jazdy, a jednocześnie nie czują się jeszcze zbyt pewnie z mocnym i niewybaczającym błędów sprzętem. Będzie jednocześnie doskonałym rozwiązaniem dla jeźdźców o bardziej filigranowych gabarytach, co zapewne jest dobrą wiadomością dla kochających motocykle kobiet.
Sportową Hondą można się ponadto legalnie poruszać po publicznych drogach, posiadając prawo jazdy kategorii A2, dzięki czemu furtka do świata motorsportu zostaje otwarta już dla motocyklistów w wieku osiemnastu lat.
Torowa dusza
Odpalam silnik zgrabnej japonki. 31-konna jednostka napędowa, która osiąga szczyt swoich możliwości przy 8500 obrotów/min, wydaje charakterystyczny dla jednocylindrowca odgłos. W jego brzmienie wpisana jest zapowiedź niezłej zabawy, jaka mnie za chwilę spotka. Lekko wciskam klamkę sprzęgła i wbijam jedynkę, odkręcam gaz, ciągnę do końca obrotów i zaczynam… 2, 3, redukcja i pierwszy łuk.
Po bezpośredniej przesiadce ze sportowej sześćsetki odnoszę wrażenie, że Honda CBR300R sama, odpowiednio wcześniej, zgaduje intencje kierowcy. Motocykl gładko składa się w kierunku zakrętu i precyzyjnie pokonuje nitkę toru, nie będąc przy tym ani nad-, ani podsterownym. Na wyjściu wciskam gaz do oporu…, lekkie dohamowanie i w kolejnym zakręcie but szlifuje już po asfalcie. Na twarzy pojawia się wielki banan, a w głowie przekonanie, że ten sprzęt jest wyjątkowo podatny na torowe igraszki.
Motocykl nie przyspiesza tak gwałtownie jak większe sporty, ale żwawo się zbiera i jednocześnie nie przeraża mocą. Jeździec przy każdym wyjeździe z zakrętu nie musi myśleć o ewentualnym zarzuceniu i uślizgu tyłu, jednocześnie Cebra uczy szacunku do prędkości. Tutaj nie ma taryf ulgowych. Honda skłania do szybkiego pokonywania zakrętów, a aby jechać z dużą prędkością, musisz trzymać wysokie obroty. Jeśli jedziesz zbyt zachowawczo, hamując za mocno przed każdym z łuków, nie licz, że nadgonisz konkurentów jednym lekkim odkręceniem manetki gazu. Nie wynudzisz się jednak na prostej start-meta, na której – dochodząc do końca obrotów na poszczególnych przełożeniach – uda ci się wbić szóstkę i niemalże zamknąć na niej obroty.
Do tego przy prawie maksymalnej prędkości motocykl nadal zachowuje się stabilnie. Zawdzięcza to sztywnej, stalowej ramie oraz teleskopowemu przedniemu zawieszeniu spiętemu z tylnym systemem amortyzacji typu Pro-link. Kiedy już więc zaprzyjaźnisz się z tym sprzętem, zaczynasz się zastanawiać, czy rzeczywiście potrzebujesz dużego, mocnego i mało zwrotnego sporta, by wykręcić dobry czas okrążenia na krętej Pannonii.
Czytaj dalej na następnej stronie>>>
I wielkomiejskie aspiracje
Wyjątkowo lekka, zwrotna i łatwa w prowadzeniu Honda CBR300R również idealnie sprawdza się w mieście. Odpowiednie połączenie trakcji i zwrotności zapewniają aluminiowe, 17-calowe obręcze kół ubrane w opony o rozmiarze 110/70 z przodu oraz 140/70 z tyłu. Wystarczy pochylić delikatnie jednoślad w stronę skrętu, by uzyskać właściwy tor jazdy.
Wąski zbiornik paliwa, stosunkowo nisko umiejscowiona kanapa na wysokości 78,5 cm i ogólne niewielkie gabaryty pojazdu pozwalają łatwo manewrować pomiędzy ciasno rozstawiającymi się na pasach ruchu samochodami. Do tego dochodzi wygodna pozycja za kierownicą, która jest typowa dla motocykli sportowo-turystycznych, a nie rasowych, torowych leżaków. Dzięki niej motocykl chętniej z nami współpracuje, gdy dochodzi do manewrowania z niewielką prędkością.
Lusterka usytuowane na czaszy owiewki zapewniają odpowiedni dystans od wzroku kierowcy, a co za tym idzie dobrą widoczność bez potrzeby precyzyjnego poszukiwania ich optymalnego ustawienia. Czytelne zegary Cebry mają analogowy obrotomierz i cyfrowy prędkościomierz, licznik przebiegu, wskaźnik poziomu paliwa i temperatury silnika oraz zegarek. Wszystkie te elementy tworzą całkiem stylową bryłę, wykonaną z wysokiej jakości materiałów, którą usportawia rasowo wyścigowe, biało-czerwono-niebieskie malowanie.
Honda CBR300R ma też wyjątkowo dobre hamulce. O bezpieczeństwo dba duża 296-milimetrowa przednia tarcza z dwutłoczkowym zaciskiem wspomagana tylną, jednotłoczkową. Układ wyposażony jest w ABS, który w doskonały sposób rozumie intencje kierowcy. Nie jest on nadwrażliwy, a w chwili zagrożenia blokadą koła antypoślizg interweniuje naprawdę płynnie, bez nerwowego przeskakiwania pojazdu, o czym przekonaliśmy się zarówno przy sportowej jeździe na czas, jak i śliskich dojazdach do świateł.
Warto dodać, że Honda nie jest też łakoma na paliwo, co ma duże znaczenie przy jej użytkowej eksploatacji.
Podsumowanie, opinia Szymona Dziawera, cena i dane techniczne – na następnej stronie>>>
Podsumowanie
Gdybym miał na co dzień pokonywać zatłoczoną miejską przestrzeń jednośladem – wybrałbym Hondę CBR300R doceniając jej sportowe właściwości połączone ze zwrotnością i płynnością manewrowania. Pewnie postawiłbym na nią również, chcąc doszkolić swą technikę jazdy. Zdecydowanie zarekomendowałbym ją natomiast każdemu – także jeźdźcom z większym doświadczeniem – kto już rozpoczął przygodę ze sportowymi motocyklami, a trudno mu wskoczyć na kolejny stopnień umiejętności jazdy torowej.
Na polskim rynku zdecydowanie rozpoczęło się odrodzenie motocykli o mniejszych pojemnościach. Główna konkurencja Hondy CBR300R to: Kawasaki Ninja 300R, Yamaha YZF – R3 oraz KTM RC 390. Może warto byłoby pomyśleć o stworzeniu specjalnej klasy wyścigowej dedykowanej trzysetkom.
Zdaniem Szymona Dziawera:
Początkowo do eksploracji toru wyścigowego podszedłem z „dziennikarskiego obowiązku”, tak, aby zrobić kilka zdjęć i „odbyć jazdę”. Po chwili okazało się, że mała Honda to nie tylko doskonała rozgrzewka przed jazdą większą maszyną, ale także świetne przypomnienie sobie podstaw techniki jazdy.
Jadąc małą CBR300R przypominamy sobie, jak ważne jest „szanowanie prędkości”. Przez niewielką masę i umiarkowaną moc możemy skupić się na prawidłowej linii wyścigowej i precyzyjnie dobierać optymalny tor jazdy. Każde kolejne okrążenie sprawiało coraz większą przyjemność. Kiedy udało się nabrać odpowiedniego tempa, niezwykłą satysfakcją był każdy wyprzedzony motocykl, którego potencjał silnika był przynajmniej trzykrotnie większy od 300 Hondy.
Dane techniczne Honda CBR300R
SILNIK | |
Typ | 1-cylindrowy, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC |
Pojemność | 286 ccm |
Stopień sprężania | 10,7:1 |
Średnica cylindra / skok tłoka | 76 mm x 63 mm |
Układ paliwowy | Elektroniczny wtrysk paliwa PGM-FI |
Chłodzenie | cieczą |
Skrzynia biegów | sześciostopniowa |
Sprzęgło | Mokre, wielotarczowe |
Przeniesienie napędu | łańcuch O-ring |
WYMIARY I MASY | |
Długość | 2035 mm |
Wysokość | 1120 b.d. |
Szerokość | 720 mm |
Rozstaw osi | 1380 mm |
Wysokość siedzenia | 785 mm |
Prześwit | 145 mm |
Masa (sucha) | 164 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | b.d. |
Zbiornik paliwa | 13 l |
Rezerwa | b.d. |
PODWOZIE | |
Rama | Stalowa, typu „Diamond” |
Przednie zawieszenie | 37 mm widelec teleskopowy, skok 130 mm |
Tylne zawieszenie | Pojedynczy amortyzator, Pro-Link, skok osi 107 mm |
Przedni hamulec | 296 mm pojedynczy tarczowy, 2-tłoczkowy zacisk, ABS |
Tylny hamulec | 220 mm pojedynczy tarczowy, 1-tłoczkowy zacisk |
Przednia opona | 110/70-17M/C (54S) |
Tylna opona | 140/70-17M/C (66S) |
OSIĄGI | |
Prędkość maks. | b.d. km/h |
Moc | 30,9 KM przy 8500 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 27 Nm przy 7250 obr/min |
Spalanie (dane producenta) | 3,3 /100 km |
Cena: 21 200 zł
Zostaw odpowiedź