Historia marki Benelli rozpoczyna się we Włoszech wraz z chęcią zapewnienia stabilnej pracy swoim sześciu synom przez Teresę Benelli, wdowę, W 1911 roku zainwestowała cały kapitał swojej rodziny i założyła niewielki warsztat serwisujący silniki, samochody i motocykle. Z czasem rozpoczęto produkcję części zamiennych.

Okres przedwojenny

Osiem lat po rozpoczęciu działalności, bracia Giuseppe, Giovanni, Filippo, Francesco, Domenico i Antonio stworzyli dwusuwowy silnik o pojemności 75 ccm, przeznaczony do montażu w rowerze.

Bracia Benelli

W grudniu 1921 roku zbudowano pierwszy motocykl pod marką Benelli – dwusuwowy „Velomotore” dostępny w dwóch wersjach Touring i Sport, z których ten drugi był napędzany silnikiem 125 ccm.

Wersją powiększoną do 147 ccm Antonio Benelli wygrywał w wyścigach, dzięki czemu marka stała się rozpoznawalna nie tylko we Włoszech, ale także w całej Europie! Kilka lat później, w 1926 roku, Giuseppe Benelli zaprojektował czterosuwowy motocykl o pojemności 175 ccm z wałkiem rozrządu w głowicy i czterobiegową skrzynią biegów. Motocykl górował osiągami nad konkurencją, nawet taką wyposażoną w silniki o większej pojemności. W efekcie Antonio zdobył na nim czterokrotnie mistrzostwo Włoch w 1927, 1928, 1930 i 1931 roku.

W 1932 odbyła się rozbudowa fabryki oraz znaczny wzrost produkcji, w 1934 roku zaprezentowano nową gamę silników czterosuwowych w wersjach 250 i 500 ccm oraz ich odmiany sportowe z dwoma wałkami rozrządu w głowicy. W 1940 roku fabryka stworzyła wyścigówkę z silnikiem 500 ccm oraz jego odmianę z turbodoładowaniem, ale wybuch wojny zmusił markę do przestawienia się wyłącznie na produkcję dla wojska.

W szczytowym momencie w firmie pracowało 800 pracowników. Niestety, alianckie bombardowania zmieniły ją w stertę gruzu i zniszczonych hal.

Fabryka Benelli

Ponad 100 lat historii Benelli w formie filmu z pokazem slajdów:

Po 1945 roku…

Przedsiębiorczy bracia nie poddali się i po skompletowaniu maszyn zaczęli przerabiać porzucone wojskowe motocykle (głównie angielskie) na potrzeby cywilne. W 1947 roku wznowiono działalność wyścigową, w 1948 roku zatrudniono niezwykle zdolnego kierowcę Dario Abrosiniego, a jeszcze w tym samym roku wznowiono produkcję. Dwa lata później Abrosini wygrał mistrzostwa świata w klasie 250 ccm.

Skłócony z pozostałymi braćmi Giuseppe, w 1950 rokuzałożył firmę Motobi koncentrując się na niewielkich silnikach.

W latach ‘50 i ‘60 Benelli odniosła ponad tysiąc zwycięstw w różnych seriach wyścigowych w tym „Motogiro d’Italia” w 1953 r prowadzone przez Tartariniego. 1961 rok to dla Benelli święto 50-lecia istnienia, a rok później marka połączyła siły z Motobi. Zakończenie lat 60-tych to zdobycie drugiego tytułu mistrza świata z australijskim kierowcą Kelvinem Carruthersem.

Ostatnim modelem wypuszczonym przed przejęciem przez argentyńskiego przedsiębiorcę Alejandro de Tomaso to dwucylindrowe Tornado 650.

Era de Tomaso

Nowy właściciel powiększył gamę produktów wprowadzając motocykle wielocylindrowe, wśród których flagowym modelem okazał się sześciocylindrowy 750 ccm Sei, powiększony później do 900ccm. To pierwszy seryjnie produkowany, dostępny dla szerokiego grona odbiorców, motocykl z sześciocylindrowym silnikiem poprzecznym.

Benelli Sei 900

Niestety, japońska konkurencja okazywała się coraz silniejsza i bardziej zacięta. Ostatecznie w 1988 roku Benelli znalazło się na granicy upadku. Ratunek przyszedł ze strony przemysłowego potentata, Giancarlo Selci – właściciela grupy Biesse, który kupił markę w 1989 roku.

Lata ‘90

Wraz z nowym właścicielem firma skoncentrowała się na produkcji skuterów (modele Devil i Scooty). Wydawało się, że rozpoczęły się złote czasy, ale po pierwszych chwilach euforii, perspektywy znów stały się niepewne. W 1995 r. nastąpiło przejęcie marki przez Grupę Merloni z Fabriano.

Andrea Merloni, syn Vittorio, stał się zarządcą marki, a na nowy początek zaprezentowano agresywny skuter oznaczony 491. Wraz z nim zrealizowano inne ambitne projekty, w tym motocykle: Tornado z trzycylindrowym silnikiem o pojemności 900 cm3, który brał udział w mistrzostwach Superbike oraz TnT 1130 cm3. Ale dla Benelli nadszedł niespodziewanie kolejny kryzys…

Era Qianjiang

Wyjście z kryzysu rozpoczęło w grudniu 2005 roku, gdy Benelli stało się częścią grupy Qianjiang – zdobywcy nagrody dla najlepszego eksportera motocykli. Q.J. jest ogromną korporacją z siedzibą w Wenling, w której 14 000 osób corocznie produkuje ponad 1 200 000 pojazdów i dwa miliony silników w super nowoczesnej fabryce. Jej powierzchnia jest zbliżona do niewielkiego miasta (ok. 670 000 m2).

Wyposażono ją w najnowocześniejsze maszyny importowane z Niemiec, Włoch i Stanów Zjednoczonych, a kapitał przekracza 750 mln. USD. Od 1999 roku Q.J. jest notowana na chińskiej giełdzie. Koncern produkuje także quady, rowery elektryczne, kosiarki, wózki golfowe, generatory, pompy i sprzęt ogrodniczy. Ponad 20% produkcji jest eksportowane za granicę, przede wszystkim do Europy i Ameryki. Qianjiang stawia na jakość – już w 1997 roku uzyskano międzynarodowy certyfikat ISO 9001.

Era Geely Holding Group Co.

Wejście koncernu Qianjiang w skład holdingu Geely w 2016 roku stało się dla marki Benelli kamieniem milowym na drodze do rozwoju i powrotu do dawnej świetności.

Benelli TRK

Holding Geely posiada w swojej gamie między innymi tak prestiżowe marki, jak brytyjski Lotus, czy szwedzki Volvo. Potężne zaplecze finansowe, a także ogromny pakiet doświadczeń Geely zebrany podczas rozwoju i dystrybucji wspomnianych marek sprawia, że włoski Benelli znowu znalazło się na drodze na szczyt.

Benelli TNT125

Agresywny rozwój jest widoczny w każdym nowym modelu marki. Produkty Benelli, a szczególnie flagowe modele korzystają z najnowocześniejszych rozwiązań (reflektory w technologii LED, radialnie montowane zaciski hamulcowe, wyświetlacz TFT, widelec USD). Aktualnie Benelli produkuje pojazdy o pojemności od 125, poprzez 500, do 750 ccm w segmentach Naked, Scrambler, Classic oraz Touring.

Benelli 752S

Najmniejszym aktualnie produkowanym modelem jest TNT 125 ccm – pełnoprawny motocykl o gabarytach umożliwiających przewiezienie go w bagażniku niewielkiego auta. W klasie 500 cm mocnym reprezentantem Benelli na rynku jest model TRK 502X, motocykl klasy adventure na kategorię A2, który będzie świetnym kompanem w podróży dookoła świata, nawet poza drogami asfaltowymi. Największym modelem, a jednocześnie flagowcem Benelli jest 752 S z ciekłokrystalicznym wyświetlaczem dostosowującym się do pory dnia, w pełni regulowanym zwieszeniem Marzocchi, hamulcami Brembo. Jego serce to 2-cylindrowy silnik o pojemności 754 ccm, generujący moc 77 KM. Połączenie bogatego wyposażenia, mocnego silnika i wyjątkowej stylistyki sprawia, że Benelli 752 S staje się ważnym graczem w segmencie motocykli naked…

Przekonaj się sam! Sprawdź wiele innych motocykli Benelli i zapisz się na jazdy testowe na poland.benelli.com.

Fabryka Benelli
Więcej w Motocykle
Które turystyczne enduro klasy średniej wybrać? Czy BMW F 850 GS lub F 750 GS to najlepszy średni motocykl adventure na bliskie i dalekie podróże?

Daleka podróż lub bliskie wyjazdy, także poza asfaltem? Motocykl przygodowy będzie najbardziej skuteczny. Ale jak wybrać najlepsze turystyczne enduro klasy...

Zamknij