Chiny zmieniają warunki dla zagranicznych producentów motocykli - Motogen.pl

Jak potaje portal Bloomberg, decyzja o zmianie zasad jest podyktowana spadkiem sprzedaży motocykli. W pierwszym półroczu bieżącego roku, w Chinach sprzedano o 15% mniej jednośladów niż przed rokiem.

Dotychczas zagraniczni inwestorzy mogli wejść do Chin tylko przez spółki joint venture, w których nie mogli mieć więcej niż 50% udziałów. Teraz to ma się zmienić. Zasada 50:50 została wprowadzona w 1994 roku, kiedy chiński przemysł motoryzacyjny leżał na deskach.

Dzięki zasadzie 50:50 chińscy producenci zdobyli dostęp do zaawansowanych technologii produkcyjnych, a chińscy producenci samochodów zaczęli powstawać jak grzyby po deszczu i… klonować znane modele. Podobnie było w przypadku niektórych motocykli.

O dostęp do chińskiego rynku starają się nie tylko japońscy, ale również europejscy producenci motocykli tacy jak Ducati czy BMW Motorrad. Jeżeli chiński rząd zatwierdzi nowe przepisy, to zasada 50:50 zostanie zniesiona w strefach wolnego handlu, które obejmują Szanghaj, Tianjin, Guangdong i Fujian.

Autor: Wojciech Grzesiak