Chińskie CFMoto pracuje nad aktywnym zawieszeniem z kamerą sprawdzającą nawierzchnię - Motogen.pl

W odróżnieniu od półaktywnego zawieszenie, CFMoto chce najpierw zobaczyć nawierzchnię, aby zawczasu dopasować charakter pracy zawieszenia. Służyć ma temu kamera i analiza obrazu.

Elektroniczne i półaktywne zawieszenie w motocyklach nie jest żadną nowością. Jest wręcz punktem obowiązkowym w motocyklach turystycznych z wyższej półki, a także w topowych superbikach. Chiński gigant CFMoto pracuje nad poniesieniem tej poprzeczki do poziomu aktywnego zawieszenia pracującego na bazie obrazu z kamery! Jak donosi cycleworld.com, opublikowane ostatnio patenty dowodzą, że prace trwają już od 2022 roku.

Najpierw przypomnijmy o co chodzi z rodzajami regulowanych zawieszeń. W ogromnym skrócie, jest kilka typów:

  • Klasyczne, z manualną regulacją naprężenia lub tłumienia, czasem są pokrętła do obsługi ręcznej, czasem wymagane są proste narzędzia.
  • Sterowane elektronicznie, ale bez procesora i czujników nadzorujących pracę. Z poziomu komputera motocykla, na sztywno, za pomocą przycisków, ustawić można odpowiednie parametry naprężenia sprężyny i/lub tłumienia.
  • Półaktywne zawieszenia, które samodzielnie dopasowują się do sytuacji. Motocyklista może mieć do wyboru np. takie opcje, jak tłumienie twarde/ miękkie albo naprężenie sprężyny do jazdy solo/ z pasażerem/ z bagażem. Parametry tłumienia zmieniają się natychmiastowo, w czasie rzeczywistym, dzięki szybkiej pracy różnego rodzaju czujników i zaworków.

Zawieszenie półaktywne vs zawieszenie aktywne z kamerą od CFMoto – o co chodzi?

Generalna zasada pracy zawieszenie półaktywnego opiera się na REAGOWANIU. Systemy czujników (prędkość i przyspieszenie, siła hamowania, tryb jazdy, itp) współpracują z czujnikiem w zawieszeniu, który sprawdza prędkość i charakter skoku zawieszenia w czasie rzeczywistym. Komputer przetwarza te dane, wysyła sygnał do odpowiednich zaworów, które natychmiast zmieniają tłumienie – w ten sposób charakter pracy zawieszenia dopasowywany jest do charakteru drogi. Cały proces zachodzi niemal w czasie rzeczywistym, bo tempo reakcji mierzy się w kilku milisekundach – jednak mimo wszystko cały czas mówimy o reagowaniu na sytuację już zaistniałą.

Tymczasem CFMoto chce wprowadzić zawieszenie aktywne, które zamiast reagować, będzie PRZEWIDYWAĆ sytuację, aby zapewnić jeszcze skuteczniejszą pracę. Jak opisane zostało w patencie: „System kontrolujący amortyzator posiada kamerę, a następnie „kamera jest używana aby zebrać informacje o nawierzchni przed motocyklem, aby te informacje przekazać do kontrolera amortyzatora”. W patencie podsumowano: „informacje kontrolują przedni i tylny amortyzator, aby oddzielnie dostosowywać ich nastawy tłumienia.

Zgłoszenie patentowe tłumaczy sposób regulacji tłumienia w zawieszeniach (regulowane zaworki w widelcu, a w tylnym amortyzatorze siłownik, który w zewnętrznym zbiorniczku porusza tłoczkiem, który wpływa na ilość i ciśnienie oleju w amortyzatorze). Opis nie precyzuje jednak sposobu, w jaki kamera miałaby rozumieć i przetwarzać obraz nawierzchni

Jednak nie jest to technologia tajemna w branży automotive, ponieważ podobne systemy już trafiały do samochodów. Ponad dekadę temu kamery skanujące drogę w celu dostosowania zawieszenia pojawiły się w limuzynach Mercedesa, a już w latach 1980 Nissan zastosował w tym celu sonar.

Zupełnie nie wiadomo czy i kiedy CFMoto wprowadzi zawieszenie z kamerą do swoich motocykli. Choć nie jest wykluczone, że poza CFMoto, podobne rozwiązanie pojawi się w KTMach! W końcu Austriacy ściśle współpracują z Chińczykami… W Azji produkowane są silniki i motocykle KTMa, a dystrybucją CFMoto w Europie mają zająć się Pomarańczowi z Mattighofen.

CFMoto 1250 TR-G 2020

Patenty dotyczące zawieszenia z kamerą naszkicowane są na bazie motocykla CFMoto 1250 TR-G, który na pierwszy rzut oka bardzo przypomina BMW z serii RT, i który tak jak BMW używane są przez policję. Motocykl zaprezentowany został w 2020 roku, a napędzany jest V-Twinem na bazie jednostki KTM LC8 o pojemności 1279 ccm i mocy obniżonej do 140 KM. Z ciekawostek, 1250 TR-G posiada także elektronicznie regulowaną szybę, potężny ekran 12,3″ z nawigacją i głośnikami JBL, czy tryby jazdy oraz półaktywne zawieszenie WP. CFMoto planuje wprowadzić motocykl na rynek europejski.

Tak wygląda CF Moto 1250 TR-G:


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany