Spis treści
BMW ma w logotypie śmigło, ale skrzydła pojawiają się dopiero teraz.
Wszelkiego rodzaju spojlery są pomysłem wciąż całkiem świeżym w motocyklach sportowych, a producenci chwalą się, że ich drogowe modele adaptują tę technologię prosto z MotoGP… Tak się składa, że BMW nie uczestniczy w MotoGP, więc nie musi się tym przejmować – za to patentuje technologię spojlerów w motocyklach seryjnie produkowanych, aby móc używać tego wynalazku w wyścigach World Superbike.
Masa nieresorowana
Pierwszą nietypową sprawą jest umiejscowienie spojlerów, zwanych wingletami. W odróżnieniu od większości innych motocykli, gdzie pakiet aerodynamiczny jest częścią owiewek nadwozia, w BMW spojlery zamontowane będą na elementach nieresorowanych, czyli w dolnej części widelca oraz na wahaczu. W ten sposób siła docisku oddziaływała będzie bezpośrednio na koła, z pominięciem sprężyn zawieszenia.
Brzmi sprytnie – tym bardziej, że podobną drogą szły spojlery w Formule 1, aż zostały zabronione regulaminem. Minusem jest fakt, że skrzydła montowane do dolnych elementów zawieszenia są pomysłem jeszcze nieeksplorowanym w motocyklach, a więc BMW będzie miało sporo roboty rozwojowej.
A gdyby się nie udało, to na jednym z rysunków znalazły się bardziej typowe spojlery na nadwoziu – w okolicach zbiornika oraz w tylnej sekcji.
Spojlery adaptacyjne
Spojlery będą ruchome. Pomysł nie jest nowy, ale z pewnością skuteczny. Ich pracą i adaptacją do warunków jazdy zarządzał będzie komputer centralny – z pewnością zintegrowany z innymi systemami, jak tryby jazdy i zaawansowane kontrole trakcji.
Zmienny kąt natarcia
Wygląda na to, że BMW zastanawia się nad trzema różnymi konstrukcjami spojlerów. Pierwsze z nich to spojlery o zmiennym kącie natarcia. Przy wingletach znajdą się proste siłowniki. Obracając spojlerem, zmienia się jego kąt natarcia, czyli siła docisku.
Zmienna geometria
Ciekawostką jest, że spojlery mogą być ruchome w kilku płaszczyznach. Zmieniać się może nie tylko ich kąt natarcia, ale także mogą wysuwać się na boki, oferując tym samym jeszcze większą płaszczyznę aerodynamiczną (słyszeliście o myśliwcu F-14 Tomcat z „rozsuwanymi” skrzydłami?).
Klapy
Kolejne szkice z patentu sugerują, że spojlery mogłyby mieć na końcach dodatkowe klapy, które otwierane byłyby za pomocą kolejnych siłowników.
Kiedy i gdzie?
Wygląda na to, że BMW bada możliwości zastosowań spojlerów do granic możliwości. Czy czytając dane techniczne w przyszłości, obok mocy i masy będziemy także zwracali uwagę na siłę docisku aerodynamicznego?
Niestety nie wiadomo kiedy i w jakim motocyklu zobaczymy nowoczesne skrzydła. Model naszkicowany na patentach wygląda jak bokser z serii R1200, chociaż winglety z pewnością znajdą się najpierw w BMW S1000RR. Chociaż niekoniecznie… Przecież całkiem niedawno kolejne patenty BMW zdradzały powrót skutera z dachem w stylu C1, tym razem z ruchomym aero!
Zostaw odpowiedź