Spis treści
BMW K 1300 S-niemiecka odpowiedź na sukcesy Suzuki Hayabusy. Poznaj dane techniczne oraz cenę tego turystyka o wybitnych osiągach…
BMW K 1300 S powstało jako następca K1200S, produkowanego w latach 1997-2003 hyper bike’a z dużą dzielnością sportową i turystyczną. Z racji fenomenalnych osiągów (moc maksymalna sięgnęła poziomu takiego, jak w Hayabusie) jest to pojazd dla doświadczonego kierowcy. Jednak pakiety elektroniczne (ABS, kontrola trakcji) stawiały go względem rywali (Kawasaki ZX12R, Suzuki Hayabusa, Honda CBR1100XX) na wygranej pozycji w kategorii bezpieczeństwo. Również turystyczne dodatki z katalogu akcesoriów ułatwiały dalsze podróże w stopniu większym, niż konkurencja.
BMW K1300S dane techniczne
W BMW K1300S dane techniczne są imponujące. Masa pojazdu gotowego do jazdy 254 kg w połączeniu z mocą 175 KM (w pierwszych rocznikach 167 KM) i maksymalnym momentem obrotowym 140 Nm przy 8250 obr./min. czyniły z BMW K1300S prawdziwą katapultę bez względu na obciążenie a najbardziej imponuje w BMW K 1300 S przyspieszenie ze startu zatrzymanego w przedziale 120-160 km/h.
Model | BMW K1300S |
Rodzaj | Chłodzony cieczą 4-suwowy, 4-cylindrowy silnik rzędowy z czterema zaworami na cylinder, dwoma wałkami rozrządu w głowicy i układem smarowania z suchą miską olejową. |
Średnica cylindra/skok tłoka | 80 mm x 64,3 mm |
Pojemność | 1,293 cm3 |
Moc znamionowa | 129 kW (175 KM) przy 9,250 obr/min |
Maks. moment obrotowy | 140 Nm przy 8,250 obr/min |
Stopień sprężania | 13,0 : 1 |
Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem | Elektroniczny wtrysk w przewodzie dolotowym/cyfrowy układ sterowania silnikiem z czujnikiem spalania stukowego (BMS-K) |
Kontrola emisji spalin | 3-drożny katalizator o obiegu zamkniętym, standard emisji EU-3 |
Osiągi/Zużycie paliwa | |
Prędkość maksymalna | Ponad 200 km/h |
Zużycie paliwa na 100 km przy stałej prędkości 90 km/h | 4,7 l |
Zużycie paliwa na 100 km przy stałej prędkości 120 km/h | 5,3 l |
Rodzaj paliwa | Bezołowiowa klasy premium o liczbie oktanowej 98 (RON), automatyczny układ kontroli spalania stukowego pozwala na stosowanie benzyny o minimalnej LO 95 (RON). |
Instalacja elektryczna | |
Alternator | alternator trójfazowy 580 W |
Akumulator | 12 V / 14 Ah, bezobsługowy |
Układ przeniesienia mocy | |
Sprzęgło | Wielotarczowe w kąpieli olejowej, sterowane hydraulicznie |
Skrzynia biegów | 6-stopniowa skrzynia biegów o stałym zazębieniu |
Napęd | Wał napędowy |
Rama | Rama mostkowa, odlew aluminiowy, silnik stanowi część konstrukcji nośnej |
Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła | BMW Motorrad Duolever, amortyzator centralny |
Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła | Jednostronny odlewany wahacz aluminiowy z układem BMW Motorrad Paralever. Centralny amortyzator z układem dźwigni, hydraulicznym pokrętłem (bezstopniowej) regulacji napięcia wstępnego sprężyny, regulacją tłumienia w fazie odbicia. |
Skok zawieszenia przód/tył | 115 mm/135 mm |
Rozstaw kół | 1,585 mm |
Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy | 104,4 mm |
Kąt nachylenia główki ramy | 60,4° |
Koła | Odlew aluminiowy |
Rozmiar obręczy, przód | 3,50 x 17″ |
Rozmiar obręczy, tył | 6,00 x 17″ |
Opony, przód | 120 / 70 ZR 17 |
Opony, tył | 190 / 55 ZR 17 |
Hamulce, przód | Dwutarczowy ze stałymi zaciskami 4-tłoczkowymi i pływającymi tarczami hamulcowymi o średnicy 320 mm |
Hamulce, tył | Jednotarczowy z pływającym zaciskiem 2-tłoczkowym i tarczą o średnicy 265 mm |
ABS | Wyposażenie standardowe: Zintegrowany układ ABS firmy BMW Motorrad (częściowo zintegrowany) |
Długość | 2,182 mm |
Szerokość (z lusterkami) | 905 mm |
Wysokość (bez lusterek) | 1,221 mm |
Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia | 820 mm (z niskim siedzeniem: 790 mm) |
Wewnętrzny łuk nóg kierowcy, bez obciążenia | 1,810 mm (z niskim siedzeniem: 1,750 mm) |
Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 1) | 254 kg |
Masa sucha (2) | 228 kg |
Dopuszczalna masa całkowita | 460 kg |
Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) | 206 kg |
Użytkowa pojemność zbiornika paliwa | 19 l |
Rezerwa paliwa | Około 4.0 l |
Cena w 2009 roku | od 66 300 zł |
BMW K 1300 S dane techniczne
BMW K1300S opony
W prezentowanym K1300S BMW dokonało doskonałego balansu pomiędzy osiągami a wygodą. Warto jednak pamiętać, że duża masa i olbrzymia moc sprawia, że w BMW K1300S opony zużywają się błyskawicznie. Wymagają dużej troski o ciśnienie, bowiem błędne może oznaczać pogorszenie właściwości jezdnych. Poza tym nie warto oszczędzać na jakości opon. To nasze bezpieczeństwo.
BMW K1300S waga
W BMW K1300S waga ma poziom porównywalny do konkurencji. Po ruszeniu 254 kg są nieodczuwalne, ale wraz z kierowcą i pasażerem, przy wykorzystaniu osiągów na maksa szybko wykończymy szczególnie tylną oponę. Ukłonem w stronę kosztów serwisu jest napęd wałem.
BMW K 1300 S cena
Ceny prezentowanego modelu zaczynają się od 16 000 za pierwsze roczniki. To egzemplarze wymagające kosmetyki i zapewne ingerencji mechanika. Ładne, zadbane sztuki z przełomu drugiego dziesięciolecia XXI w. mogą kosztować nawet 40 tys. W wielu egzemplarzach BMW K1300S tuning spowodował zmiany estetyki oraz poprawę osiągów, chociaż najczęściej ograniczał się do zmiany kolorystyki kierunkowskazów i akcesoryjnych klamek, siedzenia.
Nasza opinia
BMW K1300S to świetny pojazd, chociaż ma wady. Modele wyposażone w ESA, ABS i kontrolę trakcji są droższe w serwisie. Bywają bardziej kapryśne. Ogólnie to trwałe motocykle, ale po pierwsze ich serwis wynikający z niestandardowych rozwiązań (zawieszenia, rozmieszczenie podzespołów) bywa bardziej skomplikowane. A po drugie wiele egzemplarzy przeszło niefachowe naprawy powypadkowe. Jeśli znajdziecie pewną sztukę bez przygód, posiądziecie świetnego kompana do dalszych podróży, najbezpieczniejszego w klasie i oferującego to, co konkurencja 10 lat później.
Zobacz także BMW S1000RR oraz BMW S1000R!!!
Zostaw odpowiedź