ABS w motocyklach przyczyniło się do spadku śmiertelnych ofiar wypadków. Statystyki nie kłamią. Czy nadal są przeciwnicy tego systemu?
Eric R. Teoh, Amerykanin wziął pod lupę wypadki z lat 2003-2019 z systemu raportów wypadków ze skutkiem śmiertelnym. Takie statystyki są prowadzone przez National Highway Traffic Safety Administration. Z nich wyselekcjonował 65 modeli motocykli, które były w opcji oferowane także z ABS. A następnie sprawdził zdarzenia z udziałem wspomnianych pojazdów. Oczywiście z rozdziałem na egzemplarze wyposażone lub bez ABS.
Badanie wykazało, że w przypadku modeli wyposażonych w ABS liczba wypadków wynosiła 5,7 na 10 000 zarejestrowanych pojazdów we wspomnianym przedziale czasowym.
W przypadku motocykli bez wspomnianego systemu ten współczynnik wzrastał do 7,4. Oznacza to, że zastosowanie ABS zmniejszyło liczbę wypadków o 23%. W USA montaż ABS nie jest obowiązkowy. Szkoda, bowiem NHTS sugerowało korzyści z montażu elektroniki zapobiegającej zarówno poślizgowi w czasie hamowania jak i kontrolę trakcji…
Czy są na sali jeszcze jacyś przeciwnicy elektroniki w motocyklu?
Zostaw odpowiedź