Nowa plotka głosi, że być może już w przyszłorocznych edycjach sportowych motocykli ze stajni Hondy i Yamahy zobaczymy podwójne sprzęgło.
Technologia DTC została wykorzystana w tegorocznej nowości Wielkiego Skrzydła, jaką jest Honda VFR 1200F. Podobne rozwiązanie ma znaleźć się w nowych edycjach torowych maszyn Yamaha R1 i Honda CBR 1000RR. System ma jednak działać nieco inaczej niż w turystycznej VFR-ce. W sportowych motocyklach ma on być mniej skomplikowany, zminimalizowany zostanie udział elektroniki w sterowaniu nim i, co najważniejsze w sportowej jeździe, lepiej będzie radzić sobie podczas agresywnej i szybkiej zmiany biegów. Oprócz tego DTC przeznaczone do sportu ma być tańsze w produkcji, dzięki czemu jest nadzieja, że cena nowej CBR1000RR nie będzie zahaczała o stratosferę.
Jeżeli chodzi o Hondę, zainstalowanie podwójnego sprzęgła w sportowym motocyklu wydaje się naturalną drogą rozwoju. Zobaczymy jednak jak bardzo przytyje CBR-ka wyposażona w DTC.
Oprócz Hondy również Yamaha opracowuje system DTC, który być może będzie miał premierę na pokładzie najnowszej wersji modelu YZF-R1. Szykuje nam się zatem pojedynek gigantów. Zobaczymy czyje rozwiązanie okaże się lepsze.
O komentarz do tych informacji poprosiliśmy przedstawicieli importeru obu marek.
Łukasz Bończak, Honda Poland:
’Jak najbardziej pojawienie się układu DTC również w sportowym motocyklu, jakim jest Honda CBR1000RR, jest możliwe. Honda już oficjalnie, nawet przed premierą prototypu V4, informowała, że widzi w tej technologii przyszłość i będzie ją stosowała w szerokiej gamie pojazdów. Oczywiste jest, że najpierw nową skrzynię dostaną pojazdy wykorzystujące silnik V4, obecnie montowany w VFR 1200F (w planach również następca Pan-Europana i Africa Twin – przyp. red.), ale nie widzę przeciwwskazań, aby założyć ją do sportowego motocykla. O masę całego układu raczej nie musimy się martwić. Wersja VFR z układem DTC będzie cięższa o około 9 kg, ale wlicza się w to zwiększona miska olejowa oraz potężniejsza chłodnica. Poza tym aktualnie CBR 1000RR i tak jest najlżejszym motocyklem w klasie sportowych litrów. Warto zauważyć, że skrzynia DTC działa nawet szybciej, niż stosowane w motocyklach wyścigowych tzw. quickshiftery, dlatego technologia ta powinna ułatwić życie zarówno na ulicy, jak i na torze’.
Piotr Piszcz, Yamaha Motor Middle Europe:
'Według mnie jest to tylko plotka, jakoby Yamaha miała wprowadzić technologię przekładni dwusprzęgłowej do sportowych motocykli serii R. Byłoby to zaprzeczenie idei odchudzania tego typu pojazdów. Przekładnia wraz z osprzętem waży 9 kg i to nie jest tylko, ale aż. Yamaha musiałaby wprowadzić bardzo lekką technologię tego typu, ale póki co nic się o tym nie mówi’.