Yamaha MT-10 2022: moc, elektronika i... stylistyka [opis, dane, zdjęcia, film] - Motogen.pl

MT-10 na sezon 2022 otrzymał sporo zmian. Przede wszystkim w silniku oraz elektronice. Jest więcej mocy, ale także… nowa, budząca mieszane uczucia stylistyka.

Yamaha nie zwalnia tempa i pokazuje nam kolejny nowy model na sezon 2022. Tym razem jest to mocarny MT-10, czyli power-naked z podwoziem pochodzącym z wyścigowej R1. Na nowy sezon przeszedł kilka pważnych zmian. Otrzymaliśmy więcej mocy, zaawansowaną elektronikę, nową pompę hamulcową, i zupełnie nową stylistykę, która zgodnie z poprzednimi modelami MT, budzi nieprzyjemne wątpliwości.

Yamaha MT-10 2022 waży 212 kg z płynami (+2 kg), a osiągi silnika wynoszą 165,9 KM (+5,5 KM) oraz 112 Nm (+1 Nm).

Film promocyjny MT10 2022:

Główne cechy modelu MT-10

  • Mocniejszy silnik o pojemności 998 cm3 zgodny z normą EURO 5
  • Piękne brzmienie układu dolotowego
  • Tytanowy układ wydechowy
  • Nowa, kompaktowa i funkcjonalna stylistyka nadwozia
  • Udoskonalona ergonomia
  • Radialna pompa hamulcowa Brembo
  • Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL)
  • System quickshifter (QSS) w górę i w dół
  • Sprzęgło A&S
  • Nowy, 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT
  • Przepustnica ride-by-wire APSG z czterema trybami oddawania mocy (PWR)
  • 6-osiowy moduł bezwładnościowy
  • System kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla
  • Układ sterowania uślizgiem (SCS)
  • System kontroli wzniosu przedniego koła (LIF)
  • Kontrola hamowania silnikiem (EBM)
  • System kontroli hamowania (BC)
  • System Yamaha Ride Control (YRC)
  • Aluminiowa rama Deltabox zaczerpnięta z modelu R1
  • Długi aluminiowy wahacz
  • Mały rozstaw osi 1405 mm
  • W pełni regulowany przedni widelec KYB o średnicy goleni 43 mm
  • W pełni regulowany tylny amortyzator KYB
  • Opony Bridgestone Battlax Hypersport S22

Galeria zdjęć: Yamaha MT-10 2022

Opis nowej Yamahy MT-10 2022

Poniżej znajdziecie skondensowaną informację prasową z pełnym opisem zmian – wycięliśmy niepotrzebne opisy marketingowe i dodaliśmy kilka własnych dopisków. Dane techniczne na samym dole.

Silnik MT-10 2022: więcej mocy

Najnowszy MT-10 jest wyposażony w udoskonaloną wersję legendarnego, chłodzonego cieczą silnika CP4, który jest blisko spokrewniony z kultowym modelem R1. Aktualnie jest to najmocniejszy i najbardziej zaawansowany technologicznie silnik, jaki kiedykolwiek znalazł się w motocyklu Yamahy z segmentu Hyper Naked.

Ulepszona konstrukcja w modelu 2022 opiera się na lekkich, kutych tłokach z aluminium, na korbowodach przesuniętych względem osi wału i na bezpośrednio platerowanych cylindrach, w celu zapewnienia maksymalnej wydajności. Cel: zwiększać odczucie momentu obrotowego.

Aby zwiększyć użyteczną na drodze moc w średnim zakresie obrotów, zamiast tytanowych elementów stosowanych w serii R1, zastosowano stalowe korbowody i zwiększono moment bezwładności wału korbowego.

Zmieniono także konfigurację wtrysku paliwa, co pozwoliło jeszcze bardziej poprawić liniowość momentu obrotowego w zakresie od 4000 do 8000 obr./min. Zmodyfikowano też konstrukcję układu dolotowego i wydechowego, by MT-10 zyskał bardziej porywający i niepowtarzalny charakter „360° Torque Emotion”. Zmniejszono zużycie paliwa, obniżono poziom emisji CO2, a mocniejszy silnik spełnia wymagania normy EURO 5.

Dostrojone brzmienie układu dolotowego – Yamaha MT-10

Inżynierowie Yamahy przykładają ogromną wagę, aby motocykl dobrze brzmiał, zarówno z układu wydechowego, jak też układu dolotowego.

Dzięki asymetrycznemu schematowi zapłonu (270°-180°-90°-180°) zamontowany w MT-10 silnik CP4 emituje charakterystyczny dźwięk z dolotu i wydechu, wyróżniający się dudniącym warkotem przy niskich obrotach i głośnym rykiem przy wysokich obrotach.

Dzięki zamontowaniu nowej osłony obudowy filtra powietrza wyposażonej w trzy kanały dolotowe o różnej długości i przekroju, układ dolotowy w modelu 2022 brzmi absolutnie wyjątkowo. Każdy kanał ma inną częstotliwość brzmienia i harmonijnie rezonuje z pozostałymi przy różnych prędkościach obrotowych silnika, generując unikalny syk wlotu, który dodatkowo potęguje ogólne doznania podczas jazdy.

Zwłaszcza specjalnie zestrojony układ dolotowy został zaprojektowany w taki sposób, by rezonować w zakresie od 4000 do 8000 obr./min, co wzmacnia poczucie ogromnego momentu obrotowego MT-10 podczas mocnego przyspieszania i wychodzenia z zakrętów.

Wrażenie dużego momentu obrotowego jest potęgowane przez nowe kratki wzmacniające akustykę, umieszczone z przodu po obu stronach 17-litrowego zbiornika paliwa. Dzięki nim dźwięk układu dolotowego dociera bezpośrednio do uszu kierowcy, a wibracje samych kratek przyprawiają o gęsią skórkę i wywołują zastrzyk adrenaliny przy każdym otwarciu przepustnicy.

Tytanowy układ wydechowy: MT-10 2022

W modelu MT-10 zastosowano nowy układ wydechowy z lekkiego tytanu, wyposażony w zaprojektowane od nowa tytanowe rury dolne i tłumik. Podobnie jak nowy, specjalnie zestrojony układ dolotowy, również wydech zaprojektowano tak, by emitował głęboki i charakterystyczny dźwięk, zwracający uwagę na wyjątkową sekwencję zapłonu.

Przy niższych prędkościach obrotowych dominuje dźwięk wydechu, podczas gdy syk zestrojonego dolotu zaczyna dominować w zakresach średnich i wysokich. Powstająca dzięki temu ściana dźwięku pobudza zmysły i potęguje ekscytujące wrażenie przyspieszenia i wysokiego momentu obrotowego mocniejszego silnika, zamontowanego w modelu 2022.

Nowa stylistyka w MT-10 2022

Pierwszy model MT-10 zyskał reputację jednego z najbardziej złowrogo wyglądających motocykli w tej kategorii. Najnowszy MT-10 stara się kontynuować tę tradycję, ale jednocześnie idzie drogą projektową znaną już z MT-09 i MT-07… Niestety jako redakcja Motogen.pl nie jesteśmy pewni, czy to aby na pewno dobra drogą…

Na „twarz” MT-10 składają się m.in. soczewkowe LEDy znane z R1 połączone z pozycyjnymi paskami (brewkami) LED.

Poza wątpliwą owiewką, styl bazuje na usunięciu wszelkich zbędnych elementów, podkreślając mechaniczne piękno. Po bokach zbiornika paliwa są powiększone kanały powietrzne. Tylny LED także jest bardziej kompaktowy.

MT-10 na 2022: lepsza ergonomia

Wszechstronność na drodze, z której słynie motocykl MT-10 — od miejskich ulic przez kręte drogi i dalekie podróże, po okazjonalny dzień na torze — została poprawiona i teraz motocyklista ma większą swobodę w wyborze stylów jazdy.

Poprawiono trójkąt kierownica – podnóżki – siedzisko. Panele zbiornika są gładsze, kanapa jest wygodniejsza.

Hamulce w MT-10 2022

Znakomity, przedni układ hamulcowy MT-10 jest wyposażony w dwie pływające tarcze o średnicy 320 mm z 4-tłoczkowymi, mocowanymi radialnie zaciskami — identyczny jak w R1. 

W modelu 2022 zastosowano nową, radialną pompę hamulcową Brembo, która zapewnia lepsze wyczucie dźwigni hamowania i zwiększa kontrolę.  

Yamaha Variable Speed Limiter – regulowany ogranicznik prędkości w MT-10

Kluczową cechą nowego MT-10 jest system Yamaha Variable Speed Limiter (YVSL), za pomocą którego kierowca może ustawić wybrany przez siebie górny limit prędkości.

System ułatwia przestrzeganie ograniczeń prędkości na drogach publicznych, ale może być również przydatny podczas jazdy w nieznanym terenie lub w niesprzyjających warunkach. (System „limiter” znany jest z samochodów.)

System quickshifter (QSS) w MT-10 2022

Wcześniej dostępny jako wyposażenie dodatkowe, system quickshifter (QSS) jest teraz montowany standardowo w modelu MT-10 2022. Umożliwia on płynną, bezsprzęgłową zmianę biegów i sprawia, że pełne przyspieszenie jest jeszcze bardziej ekscytujące; redukowanie biegów jest również płynniejsze i szybsze.

Nowy, 4,2-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT

Nowy MT-10 posiada sporo elektroniki, a wszystko ustawia się na kolorowym wyświetlaczu TFT 4,2″.

Przełącznik „Menu” na prawej manetce pozwala wybrać wyświetlane informacje, a przełącznik „Mode/Select” po lewej stronie służy do konfiguracji elektronicznych systemów wspomagania kierowcy lub ich całkowitego wyłączenia.

Przepustnica ride-by-wire APSG z czterema trybami oddawania mocy (PWR)

Nowy moduł manetki z czujnikiem położenia akceleratora (APSG) ride-by-wire współpracuje z przepustnicą Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T), by dać kierowcy większą kontrolę podczas przyspieszania.

Kierowca może również ustawić czułość przepustnicy za pomocą przełącznika PWR (tryb oddawania mocy) w 4 poziomach.

Yamaha MT-10 2022: 6-osiowy moduł bezwładnościowy z systemiami wspomagania kierowcy

Nowy MT-10 jest teraz wyposażony w najnowocześniejszy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU), opracowany wyjściowo z myślą o modelu R1, został teraz przekształcony w mniejszą i lżejszą jednostkę. Mierzy przyspieszenia na wektorach przód/tył, góra/dół oraz lewo/prawo. Dane te pomagają w pracy systemom asystującym.

System kontroli trakcji (TC) wykrywający pochylenie motocykla

Wykorzystując dane z 6-osiowego modułu bezwładnościowego, nowy system kontroli trakcji wykrywający pochylenie motocykla dynamicznie dostosowuje stopień interwencji (redukcja siły napędowej) do kąta przechylenia, przy czym siła reakcji wzrasta gdy przechylenie maleje.
Dostępnych jest w sumie pięć poziomów interwencji.

MT 10: Układ sterowania uślizgiem (SCS)

Aby zapewnić większą kontrolę i pewność na zakrętach, w motocyklu MT-10 zamontowano najnowszy system kontroli uślizgu (SCS). Kiedy system przewiduje uślizg tylnego koła, moduł ECU redukuje jego napęd, aż motocykl odzyska stabilność. System ma fabrycznie zaprogramowane poziomy interwencji, ale kierowca może także je dostosować lub wyłączyć system.

System kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt) w MT-10 2022

Gdy moduł bezwładności, na podstawie danych z czujników, stwierdzi, że może dojść do podniesienia przedniego koła (wheelie), moduł ECU odcina jego napęd do czasu, aż motocykl odzyska stabilność. Podobnie jak w niektórych innych systemach wspomagania kierowcy, poziomy interwencji są ustawione fabrycznie, ale można je dostosować lub wyłączyć system.      

Kontrola hamowania silnikiem (EBM) – Yamaha MT10 2022

System EBM kontroluje siłę hamowania silnikiem podczas zwalniania i pozwala wybrać jeden z dwóch poziomów. Poziom 1 zapewnia wysoką siłę hamowania silnikiem, a poziom 2 ogranicza ją do minimum, co umożliwia kierowcy wybór najodpowiedniejszego ustawienia do warunków panujących na drodze. Tryby są ustawione fabrycznie, ale można je dostosować lub wyłączyć.

System kontroli hamowania (BC) – zakrętowy ABS w MT10 2022

System kontroli hamowania (BC) daje większą kontrolę nad motocyklem w zakręcie niezależnie modulując i kontrolując siłę hamulca przedniego i tylnego.

Kierowca może wybrać jeden z dwóch trybów: BC1 jest standardowym trybem aktywnym działajacym z ABS, a BC2 jest przeznaczony do awaryjnego hamowania podczas pokonywania zakrętu.

Yamaha Ride Control (YRC) – cztery tryby jazdy MT-10 2022

Podczas gdy wszystkie elektroniczne systemy wspomagania kierowcy można regulować niezależnie, Yamaha Ride Control (YRC) pozwala wprowadzić ustawienia kompleksowo, jednocześnie sterując układami TC,
SCS, QSS, LIF, EBM i BC.

YRC może działać w czterech różnych trybach, które zostały
zaprojektowane odpowiednio do różnych warunków jazdy.
– Tryb A jest przeznaczony do jazdy sportowej;
– Tryb B jest przeznaczony do warunków ogólnych;
– Tryb C jest dostosowany do jazdy po mieście;
– Tryb D jest przeznaczony do jazdy w deszczu i w niekorzystnych warunkach.

Cztery tryby YRC są wstępnie skonfigurowane, ale kierowca może zmieniać ich ustawienia odpowiednio do własnych preferencji.

Lekka rama Deltabox

Aluminiowa rama Deltabox, zaczerpnięta jest z wiodącego w klasie modelu R1 i wykorzystuje silnik w pełni jako element wzmacniający.

Wyposażona w długi, aluminiowy wahacz rama Deltabox charakteryzuje się małym rozstawem osi 1405 mm (poprzedni model miał 1400 mm), zapewniającym stabilne, lekkie i zwinne prowadzenie w różnych warunkach jazdy, z niską i wysoką prędkością.

Yamaha MT-10 2022 waży 212 kg z płynami i jest o 2 kg cięższa niż poprzedni model.

Zoptymalizowane przednie i tylne zawieszenie – Yamaha MT-10 2022

Zaawansowany system zawieszenia MT-10 wykorzystuje zoptymalizowaną konfigurację dostosowaną do tego modelu, która ma zapewnić precyzyjne prowadzenie i dobrą przyczepność zarówno na zatłoczonych ulicach miast, jak i na krętych górskich serpentynach.

W pełni regulowany przedni widelec KYB z goleniami o średnicy 43 mm i skoku 120 mm można dopasować do własnego stylu jazdy. Jest on uzupełniony o regulowany tylny amortyzator KYB, który można dopasować do różnych obciążeń i preferencji.

Opony Bridgestone Battlax S22

Lekkie, aluminiowe, 17-calowe, 5-ramienne obręcze kół w modelu MT-10 mają najnowsze ogumienie Bridgestone Battlax Hypersport S22.
Rozmiary to 120/70-ZR17 z przodu i 190/55-ZR17 z tyłu.      

Kolory, dostępność i cena modelu Yamaha MT-10 2022

Yamaha będzie oferować nowy model MT-10 w trzech wersjach kolorystycznych. Cyan Storm kontynuuje tradycję DSOJ i rozwija ją w nowym, ekscytującym kierunku, kładąc nacisk na świeże i modne kolory techniczne. Icon Blue to nowy, dynamiczny schemat kolorystyczny inspirowany fabrycznymi motocyklami wyścigowymi Yamahy; wyróżnia się niebieskim kolorem paneli nadwozia i niebieskimi obręczami kół. Tech Black to czarne nadwozie z czarnymi obręczami kół.

Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w lutym 2022 roku. Ceny nie zostały jeszcze podane.

Dane techniczne Yamaha MT-10 2022:

Typ silnikaEURO5, 4-suwowy, Chłodzony cieczą, 4-cylindrowy, DOHC
Pojemność998 cm3
Średnica x skok tłoka79,0 × 50,9 mm
Stopień sprężania12.0:1
Moc maksymalna165,9 KM (122,0 kW) przy 11500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy112,0 Nm (11,4 kg-m) przy 9000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Spalanie6,83 l/100 km
Emisja CO2CO2: 159 g/km
RamaDiamond
Kąt wyprzedzania główki ramy24º
Wyprzedzenie102 mm
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszeniaWahaczowe, Wahacz
Skok przedniego zawieszenia120 mm
Skok tylnego zawieszenia120 mm
Hamulec przedniHamulec hydrauliczny dwutarczowy Ø 320mm
Hamulec tylnyHamulec hydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 220mm
Opona przednia120/70 ZR17 M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna190/55 ZR17 M/C (75W) bezdętkowa
Długość całkowita2100 mm
Szerokość całkowita800 mm
Wysokość całkowita1165 mm
Wysokość siodełka835 mm
Rozstaw kół1405 mm
Minimalny prześwit135 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)212 kg
Pojemność zbiornika paliwa17 l
Pojemność zbiornika oleju4,90 l

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany