Triumph Tiger 1200 Rally Explorer 2024 - szybka opinia z jazdy i wiedza ekspercka o silniku [film, zdjęcia, Operacja Lato] - Motogen.pl

Triumph Tiger 1200 Rally Explorer dostał na rok 2024 kilka ważnych zmian. Sprawdzamy jak jeździ, a eksperta pytamy czym jest silnik T-Plane oraz o co chodzi ze zmianą balansowania… Zobacz film i zdjęcia!

W redakcji Motogen trwa właśnie Operacja Lato, czyli spotkania, konkurs oraz intensywne testowanie motocykli. W bieżącym Tygodniu Triumph testujemy kilka nowości… Ola spogląda na Speeda 400 okiem początkującej, a Raff porównuje go do Scramblera 400 X (zobacz też szybki film z różnicami Speed 400 vs Scrambler 800 X). Film główny o 400-tkach obejrzycie w niedzielę o 19:00 na YouTubie. Jędrzejak sprawdza nowego insta-sporta Daytona 660.

Jeździmy też odświeżonym Tigerem 1200 (w wersji Rally Explorer), ale tym razem wyprosiliśmy Tomaziego zza kamery i postawiliśmy go przed kamerą – poznajcie jego szybką opinię o Tygrysie. A drugiej części filmu Jędrzejak rozmawia z ekspertem Triumpha, który opowiada o cechach szczególnych i o zmianach silnika na 2024.

Triumph Tiger 1200 2024 – szybka opinia o motocyklu oraz wiedza ekspercka o silniku:

Film do obejrzenia także bezpośrednio na YT.

Serce Tygrysa: Silnik i osiągi Triumph Tiger 1200 Rally Explorer

Tiger 1200 Rally Explorer napędzany jest silnikiem o pojemności 1200 cm³ z trzema cylindrami. Najnowsza wersja przeszła szereg modyfikacji, w tym zmiany w elementach wirujących (o tym więcej opowiada ekspert w drugiej części filmu). Silnik generuje 150 KM mocy i 130 Nm momentu obrotowego, co sprawia, że motocykl jest niezwykle dynamiczny. Przyspieszając z otwartą manetką można odnieść wrażenie, że moc i osiągi nigdy się nie kończą. Quickshifter, dostępny fabrycznie, działa precyzyjnie i bez zarzutu przy wysokich obrotach, choć poniżej 4000 obr/min, szczególnie przerzucając z 1. na 2. bieg, występuje spore szarpnięcie.

ZDJĘCIA – Triumph Tiger 1200 Rally Explorer w obiektywie Tomaziego:

Triumph Tiger 1200 Rally Explorer: zawieszenie i komfort jazdy

Motocykl wyposażono w półaktywne zawieszenie Showa z amortyzatorami o skoku 200 mm z przodu i 220 mm z tyłu. Wersja Rally ma 21-calowe koła z przodu i 18-calowe z tyłu, podczas gdy wersja GT posiada 19-calowe koło przednie. Półaktywne zawieszenie spisuje się doskonale, minimalizując uczucie nurkowania podczas jazdy po drogach i w trybie sportowym. Z kolei w trybie enduro staje się miększe, umożliwiając korzystanie z całego zakresu pracy amortyzatorów.

Nowością na rok 2024 jest także opcja automatycznego opuszczania zawieszenia w dużym Tigerze. Zatrzymując się, na przykład na światłach, motocykl opuszcza tylny amortyzator, co powoduje obniżenie siodła o 20 milimetrów. Funkcję można aktywować lub deaktywować przyciskiem.

Masa motocykla wynosi 262 kg, jednak dzięki dobrze rozłożonej wadze jest ona praktycznie nieodczuwalna podczas jazdy. Za sprawą dużych kół, Tiger 1200 nie jest motocyklem najbardziej żwawym przy szybkich zmianach kierunków, dlatego na krętych drogach wymaga przyłożenia większej siły na kierownicę – ale za to odwdzięcza się przepotworną stabilnością i w zakrętach i na trasie.

Tiger 1200 2024: hamulce, bezpieczeństwo, wyposażenie

Tiger 1200 Rally Explorer wyposażony jest w hamulce Brembo Stylema, które zapewniają doskonałą siłę hamowania i bezpieczeństwo. Motocykl posiada również zaawansowane funkcje, takie jak czujnik martwego pola (radar z tyłu), który ostrzega przed pojazdami w niewidocznym obszarze za pomocą pomarańczowych kontrolek przy lusterkach.

Model ten oferuje liczne udogodnienia, w tym podgrzewane manetek oraz kanapy dla kierowcy i pasażera. Wyświetlacz o przekątnej 7 cali pozwala na łatwe zarządzanie ustawieniami motocykla oraz połączenie z telefonem przez aplikację Triumph. Obecnych jest sporo trybów jazdy, które integrują w sobie różne opcje sterowania półaktywnym zawieszeniem oraz ABSem i kontrolą trakcji czułą na pochylenia. Możliwość sterowania kamerą GoPro to dodatkowy atut.

Tiger 1200 Rally Explorer: ergonomia i wygoda

Triumph Tiger 1200 Rally Explorer jest niezwykle komfortowy podczas długich podróży. Szeroka, płaska kanapa i ergonomiczne ustawienie kierownicy sprawiają, że jazda jest wygodna nawet na dłuższych dystansach. Nie bez znaczenia jest tu szeroka kierownica z tłumikami drgań, czy potężna szyba, która w górnym ustawieniu ma ponad 1,5 metra wysokości (bez deflektora!).

Tiger 1200 z dopiskiem Explorer posiada zbiornik paliwa o pojemności 30 litrów (w innym przypadku jest to 20 litrów), co pozwala na pokonanie dużych odległości bez częstych tankowań. Przy oszczędnej jeździe można osiągnąć zużycie paliwa na poziomie 6 litrów na 100 km.

Tiger 1200 Rally Explorer 2024 – fajny?

Triumph Tiger 1200 Rally Explorer to doskonały wybór dla każdego miłośnika długodystansowych podróży motocyklowych. Wyposażony w nowoczesne technologie i komfortowe rozwiązania, zapewnia niezapomniane wrażenia z jazdy. Ja go naprawdę lubię!

Triumph Tiger 1200 i zmiany w silniku T-plane?

Inżynierowie Triumph na sezon 2024 wprowadzili kilka zmian w silniku Tigera 1200. Jak czytamy w komunikacie prasowym:

„Dzięki zmianom w wale korbowym, wirniku alternatora i w wałku wyrównoważającym (w celu zwiększenia bezwładności silnika), a także dzięki kilku powiązanym zmianom w kalibracji silnika, zespół inżynierów Triumpha był w stanie stworzyć płynniejsze i bardziej precyzyjne dostarczanie momentu obrotowego przy niskich obrotach. Klienci będą mogli poczuć zwiększoną płynność podczas przyspieszania lub zwalniania, zwłaszcza przy niskich prędkościach. Zaktualizowana konstrukcja sprzęgła oznacza również, że kierowcy doświadczą płynniejszego włączania napędu podczas zmiany na pierwszy bieg.”

Chyba zgodzicie się, że brzmi to trochę enigmatycznie prawda. Niby rozumiemy jaki cel udało się osiągnąć, ale o co dokładnie chodzi?!

Układ czopów wału korbowego oraz zwiększenie wagi elementów wirujących – ekspert opowiada o silniku Tigera 1200

Aby poznać szczegóły zmian na rok 2024, Jędrzejak wybrał się do salonu Triumph Motorcycles Warszawa, gdzie czekał na niego Kamil Łabieniec (szef sieci serwisowej Triumph Polska) z ogromną wiedzą oraz kompleksowym zestawem informacji i ciekawostek.

Jeżeli zmiany w silniku mielibyśmy skrócić do jednego, zrozumiałego zdania, brzmiałoby ono następująco: inżynierowie zwiększyli masę elementów wirujących oraz zmodyfikowali zbalansowanie wału korbowego, aby silnik Tigera 1200 emitował mniej wibracji i pracował bardziej gładko przy niskich obrotach.

Jednak w tych zmianach wciąż ukrywa się więcej niuansów… Skąd biorą się wibracje i co na nie wpływa? Jak odstępy między zapłonami wpływają na elastyczność wału korbowego? Co do tego ma koło alternatora?

Aby poznać odpowiedzi na te pytania, Kamil zmusił nas do wykonania jeszcze jednego kroku wstecz i do zrozumienia, jak działa – charakterystyczny dla Triumpha – silnik o układzie T-Plane. Jest to nietypowy układ czopów wału korbowego, który zmienia charakterystykę wibracji silnika. Słyszałeś kiedyś termin „charakterystyka oddawania mocy”? No to Kamil tłumaczy, o co chodzi i jak obrót wału przekłada się na obrót opony.

Pełna ciekawostek rozmowa z ekspertem Kamilem na temat silnika T-Plane jest w filmie, od momentu ok. 7:14. Zapraszamy!


Operacja Lato 2024: o co chodzi? Spotkania, konkurs, plan…

Materiał powstał w czasie Operacji Lato. Edycja 2024 ma aż 6 tygodni marek (o czym piszemy szerzej w artykule). Każdego tygodnia przetestujemy dla Was przynajmniej 3 motocykle, a czasem też trafi się czwarty jednoślad albo samochód. Testy i wiele innych publikacji znajdziecie na portalu Motogen.pl, ale także na fanpage motogen.pl na FB oraz na profilach Instagramie oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!

Konkurs! Po raz kolejny w ramach konkursu #OperacjaLato @Motogen.pl mamy dla Was pakiet cennych nagród! Wystarczy zrobić ciekawe zdjęcie/video o temacie letnio-motocyklowym, wrzucić je na swoje sociale (dowolnie: faceook, instagram, youtube i/lub tiktok) oznaczyć #OperacjaLato oraz @motogen.pl, a zgarnąć można nagrodę główną – kask Schuberth S3 Daytona Red! Pozostałe nagrody też są ciekawe: opony Pirelli, klocki hamulcowe TRW, plecaki z chemią Motul, sesja foto z Tomazim, zestaw gadżetów Exide, czy koszulki Motogen!

Spotkania! To chyba nasza ulubiona część Operacji Lato – w każdy czwartek o 19:00 spotykamy się z Wami na błoniach Stadionu Narodowego. Przyjeżdżajcie wszystkimi motocyklami – marka i pojemność nie ma znaczenia, bo najważniejszy jest świetny klimat i pogaduszki i motocyklach. Czasem skoczymy gdzieś na kawę, a czasem będzie coś do zgarnięcia w mini konkursach na spotkaniach. Aby dowiedzieć się dokładnie co, gdzie i kiedy śledźcie stories na FB/IG oraz wydarzenia na facebooku Motogen!

Harmonogram Operacji Lato 2023:

  • 01.07-07.07 – BMW
  • 08.07-14.07 – Suzuki 
  • 15.07-21.07 – Aprilia
  • 22.07-28.08 – Yamaha
  • 29.07-04.08 – Triumph 
  • 14.08-20.08 – Kawasaki

Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom

Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć i nie byłoby nagród w konkursie, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle, jak:
Schuberth,
Pirelli,
InterMotors,
TRW,
Motul,
Exide.

Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych fanpage motogen.pl na FB oraz profile na Instagramie oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany