Czterocylindrowa Cebra w segmencie instasportów? Pomysł wydaje się szalony, a jednak Honda działa coś na tym polu, o czym świadczyć mogą nowe szkice patentowe. Pytanie tylko czy plany producenta obejmą także Europę.
Niedawne zgłoszenia patentowe sugerują, że Honda planuje stworzenie czterocylindrowej wersji CBR400R. Obecna wersja, dostępna głównie w Japonii, opiera się na konstrukcji CBR500R, z silnikiem o pojemności zmniejszonej do 399 cm³. Nowy model ma jednak iść w zupełnie innym kierunku, co może wpłynąć na jego wydajność i pozycję w segmencie sportowych motocykli o mniejszej pojemności.
27 sierpnia 2023 roku Honda złożyła w Japońskim Urzędzie Własności Intelektualnej wniosek patentowy chroniący nazwę „CBR400R Four”. To sugeruje, że nowy model może być wyposażony w czterocylindrowy silnik, podobny do tych, które stosowano w historycznych modelach Hondy, takich jak słynny CB750 Four z 1969 roku. Taka konstrukcja pozwoliłaby nowemu motocyklowi osiągać wyższe obroty i dostarczać mocy w sposób bardziej płynny niż obecny, dwucylindrowy silnik. Jeśli Honda faktycznie zdecyduje się na tę zmianę, CBR400R Four mógłby stać się bezpośrednim rywalem dla Kawasaki Ninja ZX-4R, który obecnie dominuje w tej klasie motocykli.
Nowy model mógłby przyciągnąć uwagę fanów sportowych maszyn o mniejszych pojemnościach, którzy cenią sobie wysokoobrotowe silniki i zaawansowaną technologię. Ninja ZX-4R, który już zdobył uznanie na całym świecie, stałby się głównym konkurentem dla potencjalnego CBR400R Four. Kawasaki z powodzeniem wprowadziło na rynek również mocniejszą wersję ZX-4RR, co oznacza, że segment małych sportowych motocykli z silnikami czterocylindrowymi jest coraz bardziej konkurencyjny. Honda, chcąc rywalizować w tej kategorii, musiałaby zaoferować coś wyjątkowego, a czterocylindrowy silnik może być tym elementem, który wyróżni nowy model na tle konkurencji.
Charakterystyka silników czterocylindrowych, znana z bardziej liniowego dostarczania mocy i zdolności do osiągania wysokich obrotów, sprawia, że są one popularne w motocyklach sportowych. Honda już wcześniej produkowała modele z takimi silnikami, jak CBR400RR z lat 80., który zdobył popularność dzięki swoim osiągom. Nowy CBR400R Four mógłby nawiązywać do tych tradycji, oferując nowoczesną technologię i osiągi, które spełnią oczekiwania współczesnych motocyklistów.
Oprócz zmiany w układzie napędowym, możliwe są także inne modyfikacje, takie jak poprawa aerodynamiki. Wiele nowoczesnych motocykli, w tym mniejsze modele sportowe Hondy, jak CBR500R czy CBR650R, jest wyposażonych w winglety, które poprawiają przepływ powietrza i stabilność przy wysokich prędkościach. Można się spodziewać, że Honda zastosuje podobne rozwiązania w CBR400R Four, aby zwiększyć konkurencyjność tego modelu na rynku.
Pod względem wyglądu nowy CBR400R Four mógłby również nawiązywać do większych sportowych motocykli Hondy, takich jak CBR600RR, co podkreśliłoby jego sportowy charakter. Agresywny design i zaawansowane rozwiązania techniczne są standardem w segmencie motocykli sportowych, a Honda prawdopodobnie zadba o to, aby nowy model był zgodny z tymi trendami.
Warto również zauważyć, że popularność małych sportowych motocykli rośnie nie tylko w przypadku Kawasaki, ale także u innych producentów. KTM RC 390, Aprilia RS 457 czy CFMoto 450SS to tylko niektóre z modeli, które zdobyły popularność w ostatnich latach. Chociaż większość z tych motocykli jest wyposażona w silniki jedno- lub dwucylindrowe, czterocylindrowe jednostki, takie jak ta planowana w nowej Hondzie, wyróżniają się większą prędkością obrotową oraz charakterystycznym brzmieniem. Nowy CBR400R Four mógłby zapełnić lukę na rynku, oferując sportowy motocykl o małej pojemności z wydajnym silnikiem.
Chociaż Honda nie potwierdziła jeszcze oficjalnie istnienia CBR400R Four, zgłoszenia patentowe i pojawiające się plotki wskazują, że firma ma w planach wprowadzenie tego modelu. Jeśli trafi on do produkcji, istnieje szansa, że będzie dostępny nie tylko w Japonii, ale także na rynkach międzynarodowych. W obliczu rosnącej popularności motocykli sportowych o pojemnościach poniżej 500 cm³ i sukcesu Kawasaki ZX-4R, Honda ma powody, by poszerzyć swoją ofertę w tym segmencie.
Zostaw odpowiedź