[TEST] Yamaha TMAX Tech MAX 2020 – maxiskuter na bogato (opinia, dane techniczne, wady/zalety) - Motogen.pl

Do redakcyjnego laboratorium trafiła Yamaha TMAX Tech MAX, czyli najlepiej wyposażony maxiskuter produkowany przez Yamahę. Mimo, że w Polsce cena wydaje się astronomiczna, jest jednym z najlepiej sprzedających się dużych skuterów na południu Europy. I w klasie „maxi” bije wszelkie rekordy popularności. Sprawdzamy, dlaczego tak jest…

Wygląd

Yamaha wygląda kapitalnie. Reflektory wykonane w technologii LED, świecące przez jakiś czas po wyłączeniu silnika i doświetlające pobocze, fenomenalna linia boczna współgrają z kolorystyką: kombinacją czerni i złotego. Motocykl narysowano dynamiczną kreską. Jest niezwykle proporcjonalny. W „przekroku” znajdziemy aluminiowe panele, a przeszycia siedzeń wykonano z pieczołowitością. Deska rozdzielcza została utrzymana w kolorze błękitnym. Przednia szyba jest regulowana bezstopniowo, oczywiście elektrycznie. Na uwagę zasługują pięcioramienne felgi w kolorze złotym oraz wielkie zaciski hamulcowe umieszczone radialnie. Jakość wykończenia oraz spasowania detali jest na świetnym poziomie!

Yamaha tmax tech max liczniki
Czytelny i bogaty zestaw wskaźników…

Technika/elektronika

Yamahę napędza dwucylindrowiec o mocy ok. 50 KM przy 7500 obr./min. oraz 56 Nm przy 5250 obr./min. Przeniesienie napędu powierzono przekładni automatycznej, a finalny napęd pasowi zębatemu. W przednim zawieszeniu zastosowano widelec USD oraz dwie tarcze współpracujące z radialnymi zaciskami, z tyłu wahacz wraz z pojedynczą tarczą hamulcową. Konstruktorzy zdecydowali o 15 calowej średnicy felg, co jest dobrym kompromisem pomiędzy zwrotnością, wybieraniem nierówności, a dzielnością miejską.

Elektronika w prezentowanym  pojeździe odgrywa istotną rolę. Odpowiada za bogatą liczbę wskazań komputera pokładowego (zasięg, przebieg, zużycie paliwa) oraz dwa tryby pracy pojazdu (sport, turystyka), które różnią się czułością reakcji na gaz oraz sposobem ingerencji kontroli trakcji, a także ABSu. Oczywiście elektronika zarządza także wtryskiem paliwa oraz systemem bezkluczykowego otwierania schowków i uruchamiania pojazdu.

Dość ciekawym rozwiązaniem jest aplikacja MyTMAX Connect,  zapewniająca łączność i kontrolę ze skuterem. Jest wyposażona w system lokalizacji GPS, który zwiększa bezpieczeństwo i ochronę pojazdu, a także ułatwia odnalezienie skutera pozostawionego np. na parkingu pod supermarketem. Wspomniana aplikacja ma jeszcze funkcje geofence (tworzącą raporty z podróży, a także alarmy prędkości i niskiego poziomu naładowania akumulatora). Skuter powiadomi nas także o nieodebranych połączeniach czy smsach otrzymanych na telefon…

Jazda

Rozpoczynamy jazdę. Silnik odpala szybko i ma cichy, ale przyjemny dźwięk. Manewry parkingowe zdradzają wysoką zwrotność, a masa 220 kg (skuter gotowy do jazdy) zupełnie nie jest odczuwalna. Pozycja jest wygodna. W razie potrzeby znajdziemy mnóstwo miejsca na nogi i żeby schować się za owiewką nawet ze złożoną szybą (spada wówczas zużycie paliwa, a wzrasta prędkość maksymalna). Pojazd wyposażono w podgrzewaną kanapę, tempomat oraz podgrzewane manetki co w połączeniu z wygodnym fotelem kierowcy, a także pasażera, obszerną osłoną dobrze chroniącą, czyni z TMAXa sprzęt turystyczny.

yamaha tmax tech max front
Yamaha TMAX Tech MAX

Zmiana kierunków jest zachwycająca. Podczas szybszej jazdy skuter jest zaskakująco stabilny zarówno w czasie wyprzedzania ciężarówek, jak i w szybkich winklach. Doskonale odczuwamy co się dzieje na styku koło-asfalt. Hamulce to dodatkowy atut. Są wyśmienite: skuteczne i świetnie dozowalne, a ABS wkracza do działania późno oraz płynnie. Sam silnik możemy uznać za dynamiczny. Szybko wkręca się na obroty i w każdych warunkach wyciągnie skuter z tarapatów (wyprzedzanie, podjazd pod górę, włączanie się do ruchu). Kontrola trakcji także wkracza znacznie później niż nam się wydaje, że powinna. Dzięki temu szybko okazuje się, że panikujemy w czasie jazdy, kiedy istnieje jeszcze sporo przyczepności. Dobra robota! W tym wszystkim Yamaha jest jakby oazą spokoju. Potrzeba przyspieszyć, to się dzieje. Ale nie ma nerwowości, zwłoki, paniki. Odkręcamy gaz i to się dzieje. Podobnie w przypadku hamowania.

Turystyka/cargo

Cały czas podczas testu miałem wrażenie obcowania z przyzwoitym motocyklem turystycznym o znacznie większej funkcjonalności. Może nie tak szybkim, jak największe konstrukcje motocyklowe, ale w codziennej jeździe znacznie bardziej poręcznym. Prędkość maksymalna przekraczająca licznikowe 180 km/h zwiastuje, że praktycznie w każdej grupie motocykli turystycznych powinniśmy się utrzymać. Z pewnością to właśnie nam będzie najwygodniej.

Dzielność cargo to temat na osobny akapit. Wprawdzie pod siedzeniem zmieścimy kask integralny i orzecha, ale miejsca na tobołki na weekendowy wyjazd będzie w bród. Zawsze możemy zamówić kufer centralny lub – jeśli podróżujemy solo – do tylnej kanapy przypiąć dużą torbę. Za sprawą konstrukcji nie znajdziemy miejsca na bagaż w przekroku. Na desce rozdzielczej umieszczono elektromagnetycznie zamykany schowek z gniazdem USB, do którego wsadzimy nawet największe smartfony.

yamaha tmax tech max schowek
Yamaha TMAX Tech MAX schowek…

Chociaż uznałem TMAXa za pojazd turystyczny, jego gabaryty będą atutem w mieście. Wciąż jest bardziej poręczny, niż duże motocykle, a w lusterkach wszystko widać. Te ostatnie nie kolidują z lusterkami aut. Co ważne, używając TMAXa do turystyki oraz mieszcząc bagaż pod kanapą, a także, ewentualnie, w akcesoryjnym kufrze centralnym, dużo łatwiej przeciśniemy się w korkach, niż motocyklem turystycznym z kuframi bocznymi.

Zbiornik paliwa 15l w połączeniu z konsumpcją podczas katowania (najostrzejsze przyspieszanie, jazda z prędkościami bliskimi maksymalnej) rzędu 5,8 l/100 km sprawiają, że zasięg TMAXa to minimum 260 km. Jestem pewien, że normalna jazda przesunie tę wartość w granicę 300-350 km. A to wynik godny przyzwoitego turystyka…

Nasza opinia

Yamaha TMAX Tech MAX na sezon 2020 to wyjątkowo udany, wygodny oraz łączący pozornie niemożliwe cechy, czyli posiadający dzielność miejską i turystyczną, maxiskuter. Ma dobre osiągi, świetnie hamuje, jest dobrze wykonany, zwrotny, stabilny i zapewnia duży zasięg. Nieźle chroni przed wiatrem oraz rozpieszcza kierowcę tempomatem czy podgrzewanymi manetkami, a także siedzeniem.

Jednak ma jedną wadę, która w Polsce spowoduje, że nie będzie królem statystyk sprzedaży…

Testowany pojazd kosztuje 59 900 zł. To worek pieniędzy. W bardziej rozwiniętych gospodarczo społeczeństwach TMAX to bestseller sprzedaży. W Polsce, Kowalski przeliczy to na najtańsze, często używane produkty na rynku i wówczas ucieszy się z zaoszczędzonych pieniędzy. Czy to źle czy dobrze, odpowiedź pozostawiam Waszym przemyśleniom. Pewnie z czasem także my, jako społeczeństwo dorośniemy do momentu, w którym za solidne produkty będziemy woleli zapłacić dużą kasę, a oszczędzimy na innych rzeczach.

Wszak kiedyś ktoś, kto jeździł motocyklem mniejszym niż „600” był uważany za „półmotocyklistę”. Dzisiaj posiadanie małych, praktycznych pojazdów obok „poważnych modeli” to przejaw rozsądku, a także użytkowego podejścia do tematu. Być może za parę lat zamiast posiadać kilka aut, przekonamy się do wygodnych, turystycznych skuterów, a samochody zaczniemy używać wyłącznie w ramach usług car-sharingu? Tymczasem mogę przekazać tylko tyle, że testowana Yamaha TMAX to multifunkcjonalny, wyjątkowo udany pojazd…

Wady/zalety

Zalety:

-świetna jakość wykonania

-dobre osiągi oraz prowadzenie

-hamulce

-wyposażenie

-duży komfort

-design

-zużycie paliwa

Wady:

-cena w odniesieniu do średnich zarobków

Yamaha TMAX Tech MAX dane techniczne

Typ silnikachłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy, DOHC, Dwu-cylindrowy w układzie równoległym
Pojemność562 cm3
Średnica x skok tłoka70,0 × 73,0 mm
Stopień sprężania10.9:1
Moc maksymalna35,0 kW przy 7500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy55,7 Nm przy 5250 obr./min
Układ smarowaniaSucha miska olejowa
Układ paliwowyWtrysk paliwa
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówAutomatyczna CVT z pasem klinowym
Spalanie4,8 l/100 km
Emisja CO2112g/km
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy
Skok przedniego zawieszenia120 mm
Układ tylnego zawieszeniaWahacz
Skok tylnego zawieszenia117 mm
Hamulec przedniHamulec hydrauliczny dwutarczowy
Hamulec tylnyHamulec hydrauliczny z pojedynczą tarczą
Opona przednia120/70R15M/C 56H bezdętkowa
Opona tylna160/60R15M/C 67H bezdętkowa
Długość całkowita2200 mm
Szerokość całkowita765 mm
Wysokość całkowita1420 mm – 1555 mm (elektronicznie regulowana szyba)
Wysokość siodełka800 mm
Rozstaw osi1575 mm
Minimalny prześwit125 mm
Waga w stanie gotowym do jazdy220 kg
Pojemność zbiornika paliwa15 l

Jedna odpowiedź

  1. adolf hitler

    Serio? Zasięg 350km to godny turystyka? Taki zasięg to ma x-max300 na spokojnie

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany