Spis treści
Ranking korków opracowany został na podstawie średnich prędkości w centrach miast oraz na całym obszarze administracyjnym. W których miastach jeździliśmy najszybciej? Które były najbardziej zakorkowane?
Ranking przygotowany został przez redakcję Oponeo.pl, w oparciu o dane dostarczone m.in. przez aplikację Yanosik. Zestawienie obejmuje cały rok 2019, a dotyczy 19 największych miast w Polsce, które zostały podzielone na dwie grupy ze względu na liczbę mieszkańców (do oraz powyżej 300 000 mieszkańców). Pełny raport podzielony na wiele kryteriów znajduje się u autora, pisaliśmy także o rankingu liczby kolizji, a teraz przyjrzyjmy się aspektowi zakorkowania.
Zakorkowanie miast w Polsce – ranking średniej prędkości
Za wyznacznik „zakorkowania” autorzy wzięli średnią prędkość kierowców zebranych przez system Yanosik: od poniedziałku do piątku, w godzinach od 7:00 do 21:00.
Dane podzielone zostały dla centrów miast oraz dla pełnego obszaru miejskiego w granicach administracyjnych. Pierwszy wskaźnik pokazuje zakorkowanie serca miasta, natomiast drugi świadczy o jakości organizacji ruchu w całym mieście.
Średnia prędkość w centrum
W większych miastach generalnie jeździło się wolniej. Biorąc pod uwagę ścisłe centra dużych metropolii, najszybciej jeździło się w Gdańsku i Lublinie (w obu średnia wyniosła 31 km/h), a także Warszawie (29 km/h). Dla porównania najgorzej było w Krakowie, gdzie samochody były zmuszone jeździć wolno, ze średnią prędkością wynoszącą zaledwie 24 km/h.
W centrach miast do 300 tysięcy, najszybciej jeździ się po centrum Katowic (35 km/h) i Gliwic (31 km/h). Najwolniej jest w Radomiu, bo tam odnotowano średnią na poziomie zaledwie 25 km/h.
Średnia prędkość w całym obszarze miast
Biorąc pod uwagę średnią prędkość jazdy na terenie całych miast dużych, wyniki odwracają się do góry nogami. W tym przypadku dwa najlepsze rezultaty to Szczecin (43 km/h) i Lublin (42 km/h). W czterech miastach wynik wyniósł dokładnie tyle samo, czyli 41 km/h. Dotyczy to Warszawy, Łodzi, Poznania i Gdańska.
W przypadku całych miast mniejszych, najłatwiej poruszać się po Częstochowie (53 km/h), a tylko nieznacznie gorzej jest w Gliwicach, gdzie średnia była o 1 km/h niższa.
Średnie prędkości polskich miast – wyniki sumaryczne
Po zsumowaniu wyników cząstkowych okazuje się, że wśród dużych miast najszybszy jest Lublin, w którym płynnie jeździ się zarówno po centrum, jak i innych częściach miasta. W kategorii mniejszych miast, najlepiej wypadają średnie prędkości notowane w Katowicach.
Zostaw odpowiedź