Limit 10 km/h. Takie ograniczenie w mieście staje się faktem - Motogen.pl

Pontevedra, miasto położone w hiszpańskiej Galicji, postanowiło wyznaczyć nowy kierunek w kwestii drogowych absurdów – wprowadzono tam najniższy w Europie limit prędkości, wynoszący 10 km/h.

Drastyczne ograniczenie dotyczy głównie stref zabytkowych, gdzie ruch pieszy jest dominujący, a ulice w znacznej części zostały przeprojektowane na tzw. „strefy współistnienia” (zonas de convivencia), w których piesi i pojazdy współdzielą przestrzeń. Ograniczenie to wprowadzone jest na kilkunastu ulicach, obejmujących m.in. historyczne centrum miasta oraz szlaki, po których przebiega portugalski odcinek Camino de Santiago.

Nowe przepisy mają oczywiście na celu zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, co stanowi priorytet w kontekście miejskiego ruchu drogowego. Zdaniem władz Pontevedry, dzięki ograniczeniu prędkości do 10 km/h, piesi – w tym osoby starsze, dzieci czy osoby z niepełnosprawnościami – mogą czuć się pewniej podczas poruszania się po ulicach. Co więcej, wprowadzenie tak restrykcyjnego limitu jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę stworzenia bardziej przyjaznej i dostępnej przestrzeni miejskiej.

Ograniczenie prędkości wpisuje się w szerszą strategię Pontevedry, która od lat stawia na zmniejszenie ruchu samochodowego na rzecz pieszych i rowerzystów. Już w latach 90. miasto zaczęło wyłączać znaczną część centrum z ruchu pojazdów mechanicznych. Efektem tych działań jest redukcja liczby wypadków drogowych o 90% w ciągu ostatnich dziesięciu lat.

Wpływ na codzienne życie i turystykę

Choć początkowo limit 10 km/h budził ogromne kontrowersje, mieszkańcy Pontevedry są już przyzwyczajeni do powolnego ruchu w centrum miasta. Wielu użytkowników dróg, zwłaszcza kierowców, zmuszonych jest dostosować się do specyficznej sytuacji, a samo miasto zyskało na tym nie tylko wizerunkowo, ale także gospodarczo, przyciągając coraz więcej turystów zafascynowanych „powolnym miastem”.

Pontevedra to miasteczko leżące na sławnym szlaku św. Jakuba – trasie pielgrzymkowej biegnącej do sanktuarium w Santiago de Compostella. Wprowadzenie tak drastycznego limitu prędkości związane było z koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pątnikom, którzy stanowią dla miasta pokaźne źródło dochodu.

Perspektywy na przyszłość

Wprowadzenie limitu prędkości 10 km/h w Pontevedrze może stać się inspiracją dla innych miast, które zastanawiają się nad wprowadzeniem podobnych rozwiązań. Dziś takie decyzje wydają nam się absurdalne, jednak coraz więcej miast dąży do zmniejszenia emisji spalin, poprawy bezpieczeństwa i ograniczenia hałasu, co w praktyce oznacza ograniczenie ruchu pojazdów.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany