Daleka podróż lub bliskie wyjazdy, także poza asfaltem? Motocykl przygodowy będzie najbardziej skuteczny. Ale jak wybrać najlepsze turystyczne enduro klasy średniej? Który motocykl adventure segmentu premium kupić? Oto BMW F750GS oraz BMW F850GS, prawdopodobnie najlepsze propozycje w tej kategorii.

Motocykle z segmentu adventure, zwane też turystyczne enduro mają w sobie coś specjalnego i wyjątkowego. Są świetnym wyborem dla motocyklistów, którzy chcieliby spełniać kilka różnych motocyklowych pasji, ale nie mają w garażu miejsca na więcej motocykli. Motocykl typu adventure oferuje świetną zabawę na szybkich, krętych, asfaltowych trasach górskich. Można nim wybrać się w podróż daleką lub bardzo daleką, zabierając pasażera i spory bagaż. Można także z powodzeniem zjeżdżać z asfaltu na trasu szutrowe czy przełajowe. Gdyby tego było mało, turystyczne enduro (szczególnie klasy średniej) świetnie sprawdzi się w codziennych przejazdach po zatłoczonych miastach. Wystarczy, że raz wsiądziesz na odpowiedniego advenuture’a, a prawdopodobnie nie będziesz chciał niczego więcej.

motocykle adventure f 850 f 750 bmw gs
BMW F 750 GS, BMW F 850 GS

Perfekcję w projektowaniu motocykli „turystyczne enduro” osiągnęli inżynierowie z BMW Motorrad. Efekt jest taki, że myśląc o tej kategorii, mówisz „BMW GS”. W roku 2007 do linii przygodowych GS-ów dołączyła seria F wyposażona w 2-cylindrowy silnik rzędowy średniej pojemności.

Dziś BMW F 750 GS oraz BMW F 850 GS to motocykle premium, które wyznaczają standard dla kategorii motocykla turystyczne enduro / przygodowy / adventure w średnim segmencie pojemności i wagi. Dlaczego to właśnie one mogą być najlepszym wyborem? Przyjrzyjmy się im bliżej.

Podwozie, koła, rama, wysokość zawieszenia

F 750 GS oraz F 850 GS to motocykle niemalże bliźniacze. Różnią się od siebie przede wszystkim wysokością zawieszenia i osiągami silnika. Różnice są subtelne, zdecydowanie nie wykluczają zastosowań jednej lub drugiej wersji, ale przy wyborze motocykla mogą okazać się kluczowe.

BMW GS 750 i 850
BMW F850GS i F750GS

Oba modele zbudowane są na bazie ramy stalowej o konstrukcji monocoque, w której silnik także pełni funkcję elementu nośnego. Średnie GS-y chwalone są za odpowiednio wyważoną sztywność i responsywność podwozia, zarówno na asfalcie jak i poza nim: z tego powodu wyróżniają się wyjątkowo skutecznym charakterem jazdy w każdych warunkach.

F 750 GS skierowany jest dla motocyklistów, którzy wolą motocykl enduro o niższej wysokości zawieszenia i kanapy, z nieprzytłaczającą mocą silnika. 750-tka reprezentuje charakter jazdy trochę bardziej asfaltowej – felgi są aluminiowe, a przednia ma 19 cali średnicy (z tyłu 17”). Skok zawieszenia to odpowiednio 151 mm i 177 mm z przodu i z tyłu. (Po obniżeniu 131 i 157 mm.) F 750 GS będzie motocyklem lepszym dla niższych lub początkujących motocyklistów, którym zależy na wyprostowanej pozycji, bez rezygnowania z uniwersalnego charakteru motocykla. Niezależnie od odległości do celu podróży…

motocykle adventure - F 750 GS i F 850 GS
F 750 GS i F 850 GS – motocykle adventure

F 850 GS z kolei pasuje charakterem dla motocyklistów preferujących intensywniejszą jazdę także w terenie. Z tego powodu cały motocykl jest wyższy, z przodu pracuje koło o średnicy 21” cali, a felgi są szprychowe. Zwiększony został skok zawieszenia i wynosi 204 i 219 mm z przodu i z tyłu (lub 184 i 199 mm po obniżeniu). F 850 GS jest świetnym przykładem, że średnia kategoria motocykli adventure zapewnia perfekcyjne połączenie łatwości i dynamiki jazdy, wraz z możliwością organizowania dalekich podróży nie tylko na asfalcie.

Obie odmiany średnich GSów wyposażyć można w wysoce zaawansowane zawieszenie Dynamic ESA. Za jego sprawą ustawienia tylnego amortyzatora realizowane są elektronicznie. Jego poziomy tłumienia dopasowywane są automatycznie do trybu jazdy oraz warunków pracy w czasie zaledwie 10 milisekund, dlatego zawieszenie zawsze posiada optymalną konfigurację, niezależnie od nawierzchni. Oba motocykle posiadają aluminiowy dwustronny wahacz oraz napędzane są łańcuchem.

F 750 GS w akcji:

F 850 GS w akcji:

Silnik – idealne wyważenie mocy

Silnik w obu przypadkach posiada identyczną pojemność i konstrukcję, a różni się przede wszystkim osiągami. Jest to nowoczesna, zaprojektowana od nowa jednostka. Posiada dwa cylindry ustawione w rzędzie o pojemności skokowej 853 ccm. W głowicy pracują dwa wałki rozrządu i osiem zaworów. Czopy wału rozrządu przestawiono o 90 st., a kolejność zapłonu to 270/450 stopni, dlatego efektem jest wyjątkowy charakter pracy oraz emocjonujący, mocny dźwięk zbliżony do silników w układzie V2. Sprzęgło antyhoppingowe znajduje się na wyposażeniu podstawowym, więc redukcja biegów jest zawsze bezpieczna.

Model F 750 GS dysponuje mocą 77 KM przy 7500 obr/min oraz momentem obrotowym 83 przy 6000 obr/min.

BMW F 850 GS generuje moc 95 KM przy 8250 obr/min oraz moment obrotowy 92 Nm przy 6250 obr/min.

F 750 GS

Obie wersje średnich turystycznych enduro od BMW zamówić można w wersjach dopasowanych dla posiadaczy prawa jazdy kategorii A2 – czyli z mocą ograniczoną do 48 KM.

Elektronika, tryby jazdy, ponadprzeciętne bezpieczeństwo

Już wiemy, że BMW F 750 i 850 GS wyposażyć można dodatkowo w zawieszenie Dynamic ESA. To oczywiście nie wszystko… Standardowo nad komfortem i bezpieczeństwem czuwają tryby jazdy Road oraz Rain, a także układ ABS oraz ASC zapobiegające uślizgom kół przy hamowaniu i przyspieszaniu. Dodatkowo oba modele mogą posiadać tryby jazdy Dynamic, Enduro oraz (wyłącznie 850) Enduro Pro, a także dynamiczną kontrolę trakcji DTC, czy czuły na pochylenia system ABS Pro. Systemy dopasowane są do zastosowania serii GS, sprawdzą się w mieście i na krętych trasach oraz pomogą w podróży i w offroadzie.

Zakres wyposażenia dodatkowego sprawia, że BMW F 750 GS oraz F 850 GS są unikalne w swojej klasie. W pakietach dodatkowych znalazły się także asystent zmiany biegów bez użycia sprzęgła, układ bezkluczykowy Keyless Ride, czy inteligentne połączenia ratunkowe eCall aktywujące się w razie wypadku. Motocykle wyposażyć można także w system Connectivity, czyli układ multimedialny łączący się ze smartfonem z poziomu kolorowego ekranu TFT o śr. 6,5”.

Elektronika BMW GS

Wszystkie egzemplarze posiadają standardowe reflektory w technologii LED, ale istnieje możliwość rozszerzenia ich o światło LED do jazdy dziennej.

Styl, komfort oraz dodatki

Wyposażenie stawia oba modele na najwyższej półce premium w swojej klasie. Jednak dane techniczne oraz dodatki to nie wszystko. Dla motocyklistów ważne jest także to, jak czują się na motocyklu.

Modele GS z serii F zapewniają najwyższy poziom komfortu jazdy. Pozycja zapewnia pełną mobilność i zachęca do aktywnej jazdy, zarówno na asfalcie, jak i na szutrach – siedząc oraz stojąc. Ergonomia pozycji oraz obsługi wszelkich systemów BMW dopracowywana była przez lata, a dziś stanowi wyznacznik. Po zaparkowaniu swojego F 750 lub 850 GS-a za każdym razem odwrócisz wzrok… Styl tego motocykla jest nie do podrobienia i nie może się nie podobać.

BMW F 850 GS LED

W zależności od upodobań lub zastosowania, motocykl można wyposażyć w zestaw akcesoriów. Wyższa szyba, różne warianty wysokości kanapy czy szeroki wybór kufrów i rozwiązań bagażowych to tylko początek bogatego katalogu akcesoriów. W ten sposób modele GS z serii F stają się idealnymi sprzętami na bliskie i dalekie podróże.

A może F 850 GS Adventure?

Jeżeli szukasz jeszcze większej dawki emocji, największe zainteresowanie wzbudzi BMW F 850 GS Adventure – jeszcze lepszy do zwiedzania najdalszych zakątków świata, niekoniecznie drogami asfaltowymi. Pomoże w tym między innymi zbiornik paliwa zwiększony do 23 litrów pojemności. Wersja Adventure, jak przystało na BMW, wyposażona jest w regulowaną, wyższą szybę czy hanguardy – osłony na dłonie. Znalazły się też szersze, offroadowe podnóżki oraz regulowane dźwignie zmiany biegu i hamulca tylnego. Wersja Adventure wyróżnia się osłonami silnika, stalowym stelażem pod bagaż oraz wyjątkowymi wersjami malowania.

F 850 GS Adventure motocykl przygodowy BMW
BMW F 850 GS Adventure

Czy warto kupić BMW F 750 GS lub F 850 GS?

Motocykle z segmentu turystyczne enduro mają wiele zastosowań, jednak najczęściej sprawdzają się w podróżach – zarówno tych bliskich, weekendowych, jak też wielotygodniowych w najdalsze zakątki świata. F 750 GS oraz F 850 GS wyróżniają się wyjątkowo wysokim wyposażeniem, nieprzeciętnym komfortem i ergonomią oraz charakterystycznym stylem i wyglądem. Motocykle BMW z rodziny GS wybierane są jeszcze z jednego powodu – to prawdziwi przedstawiciele segmentu premium, o czym przemawia ponadprzeciętna jakość i trwałość, wysoka dbałość o komfort jazdy i ergonomię obsługi każdego z systemów i elementów. Jeżeli szukasz idealnego motocykla adventure klasy średniej – odwiedź ASO BMW Motorrad i przekonaj się sam. Od razu wybierzesz BMW F 750 GS lub F 850 GS.

koło offroadowe bmw gs
przygoda na bmw f gs
Więcej w Motocykle
Rewire, czyli Harley-Davidson z nową strategią. Jaki jest pomysł na rozwój?

Nowa strategia H-D ma pięć głównych punktów. Opisujemy je.

Zamknij