Kluczyk zbliżeniowy to jeden z najlepszych dodatków. Tłumaczymy dlaczego go uwielbiamy oraz jak odblokować kierownicę zbliżeniowo oraz jak bezkluczykowo włącza się zapłon w motocyklu.

Motoryzacja – również ta motocyklowa – ma w swojej historii wiele wynalazków, które potencjalnie wydają się zupełnie zbędne i nikomu nie potrzebne… Podobnie wyglądało nasze podejście do systemu bezkluczykowego, zwanego zamiennie kluczykiem zbliżeniowym. Wystarczyło jednak pierwsze kilka godzin z motocyklem wyposażonym w ten wynalazek, aby obsługiwanie klasycznego kluczyka z grotem było jak powrót do ery kamienia łupanego.

Tłumaczymy jak działa kluczyk zbliżeniowy, jak włączyć zapłon, jakblokujesię kierownicę lub otwiera kufry. Istnieją jednak pewne zagrożenia, o których także Was informujemy. Jako przykład weźmiemy układ Keyless Ride w motocyklach BMW Motorrad, chociaż inni producenci stosują podobne rozwiązania. Jak pewnie zdążyliście zauważyć: jesteśmy fanami tego rozwiązania.

keyless ride bmw

Początek Keyless Ride

System bezkluczykowy zaczął trafiać do motocykli w pierwszej połowie lat 2010. Flagowy, turystyczny model K 1600 GTL zaprezentowany w 2013 roku był pierwszym motocyklem BMW, który otrzymał Keyless Ride – i to od razu na wyposażeniu podstawowym!

K1600 GTL z keyless ride

Jak to działa?

W zależności od modelu motocykla, jego wyposażenia i przeznaczenia, kluczyk zbliżeniowy może obsługiwać jedynie zapłon, najczęściej także blokadę kierownicy i korek wlewu paliwa, a czasem również zintegrowane kufry i schowki.

W miejscu konwencjonalnej stacyjki znajduje się prosty w obsłudze przycisk. Nic więcej nie potrzeba. Przycisk rozrusznika przy manetce gazu pozostał bez zmian.

Zasięg

BMW podaje, że kluczyk ma zasięg na odległość do 2 metrów, co jest rozwiązaniem bezpiecznym i praktycznym. Doświadczenie pokazuje, że kluczyk najczęściej spoczywa w kieszeni spodni lub kurtki, a więc odległość może się zmniejszać, w zależności od warunków. Nie zdarzyło nam się, aby zasięgu zabrakło.

Kluczyk BMW keyless ride

Blokada kierownicy

Pierwszy etap blokowania kierownicy jest standardowy – trzeba ją przekręcić do końca w lewo. Następnie należy dłużej (ok. 2 sekundy) przytrzymać przycisk stacyjki. Elektrycznie sterowany bolec blokuje kierownicę.

Aby odblokować kierownicę wystarczy krótkie naciśnięcie przycisku.

Zapłon

Jak przekręcić stacyjkę na zapłon (ignition), gdy nie ma czego przekręcać?

Gdy kierownica jest odblokowana, wystarczy krótkie naciśnięcie przycisku stacyjki. W przypadku zablokowanej kierownicy, długie naciśnięcie przycisku jednocześnie zwolni blokadę i włączy zapłon.

Kluczyk zbliżeniowy

Wyłączanie zapłonu lub wyłączanie zapłonu razem z zablokowaniem kierownicy to równie prosta procedura: wystarczy krótkie lub dłuższe naciśnięcie przycisku stacyjki.

Korek wlewu paliwa

Korek wygląda podobnie, jednak pod małą klapką nie ma zwyczajowego zamka wymagającego przekręcenia grotem kluczyka.

Korek wlewu paliwa bmw system bezkluczykowy

Jeżeli motocykl jest odblokowany, a kluczyk pozostaje w zasięgu, otwarcie korka wlewu paliwa jest bajecznie proste. Wystarczy podniesienie klapki. System elektrycznie zwalnia zapadki blokady, a korek można otworzyć.

Zablokowanie korka to zwyczajne zamknięcie z kliknięciem zapadek.

Alarm antykradzieżowy

Motocykle BMW Motorrad mogą zostać wyposażone w fabryczny alarm antykradzieżowy. System można aktywować manualnie, przyciskiem na kluczyku z dalszej odległości. Jednak na co dzień wystarczy automatyczna obsługa zbliżeniowa.

Alarm antykradzieżowy uzbraja się automatycznie, gdy zapłon jest wyłączony, kierownica zablokowana, a kluczyk zbliżeniowy znajduje się poza zasięgiem. Z kolei rozbrojenie alarmu następuje wraz z odblokowaniem kierownicy.

Centralny zamek dla kufrów i schowków

Takie motocykle, jak BMW z serii K 1600 lub skutery BMW z serii C posiadają układ zwany zamkiem centralnym. Wtedy blokada działa jednocześnie na kierownicę, a także na kufry boczne, górny kufer topcase lub schowki w owiewce oraz zamek pod kanapą.

Odblokowanie zamków odbywa się automatycznie razem z zapłonem lub manualnie za pomocą dedykowanych przycisków na kierownicy lub na kluczyku. Blokada zamków odbywa się identycznie.

W razie potrzeby kufry i schowki posiadają także konwencjonalny zamek obsługiwany grotem otwieranym z kluczyka.

R 18 łączy nowoczesność z klasyką

Świeżo zaprezentowany model R 18 (opis, zdjęcia, dane techniczne, prezentacja) jest najnowszą propozycją od BMW Motorrad na rynek cruiserów. Motocykl w piękny sposób łączy w sobie nowoczesność z klasycznym stylem.

BMW R18 korek paliwa

W przypadku R 18, zapłon oraz alarm obsługiwane są w nowoczesny sposób, za sprawą kluczyka zbliżeniowego. Jednak aby zablokować kierownicę lub otworzyć korek paliwa, należy otworzyć grot z kluczyka i użyć klasycznego zamka.

Ktoś nagrał nawet szybką video-prezentację na przykładzie R 1200 GS (w stylu trailera kinowego):

Zagrożenie 1 – wyładowana bateria?

Co zrobić, gdy wyładuje się bateria w kluczyku? Większość znanych nam producentów przewidziała taką możliwość. Czasem w zbliżeniowym kluczyku ukrywa się rozkładany grot, który zwyczajnie trzeba użyć w klasyczny sposób, a czasem system motocykla prosi o wpisanie hasła lub kodu bezpieczeństwa.

Zagrożenie 2 – siedzisz zbyt blisko motocykla?

Słyszeliśmy historię o tym, jak pewien motocyklista pojechał do baru z możliwością zaparkowania motocykla tuż obok stolika. Musiał skoczyć do bankomatu, ale tylko na chwilę – wsiadł więc i pojechał. Gdy zgasił motocykl przy bankomacie, ponownie już nie mógł go odpalić. Kluczyk zbliżeniowy grzecznie czekał w kurtce, która została razem z kolegami w barze… Większość systemów informuje o utracie kluczyka z zasięgu.

Istnieje także ryzyko, że ktoś podwędzi odblokowany motocykl stojący zaledwie metr za Twoimi plecami. Scenariusz niezwykle mało prawdopodobny, ale jednak.

Zagrożenie 3 – kradzież na walizkę

Gdy tylko skomplikowanie systemów zabezpieczeń wchodzi na kolejny poziom, pomysły złodziei na kradzież stają się natychmiast bardziej wyrafinowane. W przypadku samochodów i motocykli „bezkluczykowych”, złodzieje opracowali metodę na walizkę. Jest to zaawansowany układ kopiujący sygnał z kluczyka. Aby kradzież się powiodła, jeden złodziej musi np. stać pod drzwiami domu, w którym kluczyki wiszą w przedsionku. Skopiowany sygnał odbiera drugi złodziej, używając go do odblokowania pojazdu stojącego na podjeździe lub w garażu.

Na szczęście istnieje wyjątkowo łatwy sposób na zabezpieczenie się – wystarczy przechowywać kluczyki w pudełeczku blokującym fale radiowe.

Keyless Ride – czy warto?

Według nas kluczyk zbliżeniowy jest jednym z najlepszych dodatków elektronicznych, które poprawiają codzienną jakość życia nowoczesnego motocyklisty. Jeżeli tylko opcja Keyless Ride pojawi się na liście wyposażenia dodatkowego poszukiwanego motocykla – my polecamy zaznaczyć ją bez wahania.

P.S.: Pamiętasz te wszystkie ostatnie razy, gdy najpierw założyłeś rękawice, a dopiero później musiałeś wygrzebać kluczyki z kieszeni?

Więcej w Porady, Wyróżnione
Top 5: jaki motocykl turystyczny do 20 tys. zł (20 000 złotych)

W życiu każdego motocyklisty przychodzi moment, kiedy zaczyna się rozglądać za kolejnym pojazdem. Dzisiaj pod lupę weźmiemy "motocykl turystyczny" posiadając...

Zamknij