Spis treści
BMW Motorrad to motocykle, które posiadają wypasione wyposażenie nawet w swoich bazowych odmianach. Sprawdźcie, jakie funkcje oferuje niemiecki producent, a także skąd się wzięło i tak naprawdę co oznacza stwierdzenie „standard wyposażenia BMW”.
W motoryzacji panują pewne stereotypy dotyczące konkretnych modeli lub producentów pojazdów – czasem są one powodem do dumy, a czasem to jedynie relikty przeszłości. Spójrzmy na przykład na motocykle BMW Motorrad. Zwykło się uważać, że są one bogate w wyposażenie: zarówno dodatkowe, jak też podstawowe.
Rzeczywiście to prawda. Motocykle BMW kategoryzowane są w kategorii premium, a to zobowiązuje. W niektórych kręgach lub na niektórych rynkach sformułowane zostało nawet stwierdzenie „standard wyposażenia BMW”. Przyjrzyjmy się więc jakie funkcje i technologie BMW Motorrad proponuje w swoich bazowych motocyklach, bez konieczności dopłaty.
Przewody hamulcowe w stalowym oplocie w każdym BMW Motorrad
Jednym z najbardziej krytycznych układów motocykla, jest układ hamulcowy. Nie warto na nim oszczędzać. Wiele nowych motocykli na rynku, czasem nawet tych sportowych z Japonii, wyposażonych jest w gumowe przewody hamulcowe. Tymczasem w przypadku BMW Motorrad nie ma szans, aby takie spotkać.
Nawet najmniejszy w ofercie G 310 R (i G 310 GS) posiada fabrycznie, w bazowym wyposażeniu przewody hamulcowe w stalowym oplocie. Przekłada się to na precyzję, pewność i powtarzalność hamowania – szczególnie w sytuacjach najbardziej wymagających, na przykład na torze, na górskich drogach lub z pasażerem i bagażami. Ponadto stalowe przewody nie wymagają (nawet profilaktycznej) wymiany po kilku latach jazdy.
Kolorowy ekran z łącznością nawet w klasie średniej – BMW F 900 R / XR
Propozycją od BMW średniej kategorii wagowo-pojemnościowej jest linia F 900. Reprezentowana jest przez nakeda F 900 R oraz turystyczno-sportowego F 900 XR. Te bliźniacze modele wprowadzają nowy standard wyposażenia w klasie średniej.
Nawet wybierając bazową, a więc najtańszą wersję wyposażenia, modele F 900 R lub XR posiadają ekran TFT o przekątnej 6,5 cala. Jego obecność sprawia, że przeglądanie i ustawianie wszelkich funkcji motocykla staje się łatwe i oczywiste. Dzięki dobrze dobranej technologii, ekran pozostaje czytelny nawet w ostrym słońcu. Motocykl można połączyć się ze smartfonem za pomocą Bluetooth, wtedy system Connectivity od BMW pozwala na zarządzanie muzyką lub połączeniami. Po dodaniu darmowej aplikacji smartfonowej, na ekranie motocykla pojawią się także nawigacji w formie komend strzałkowych. Czyli seria F 900 w standardowym wyposażeniu gwarantuje to, czego niektóre motocykle tej klasy nie posiadają nawet w opcji.
A co powiecie o LEDowym oświetleniu – wliczając reflektor przedni? Macie rację, nie jest to żadna nowość. A jednak w motocyklach klasy średniej czasem jest to w opcji, czasem nie ma w ogóle… Natomiast w BMW F 900 R oraz F 900 XR klasycznych żarówek nie zobaczycie nigdy – LEDy są tam dookoła!
Co ciekawe, F 900 to pierwsze na świecie motocykle, które posiadają plastikowy, spawany zbiornik paliwa. Plastikowe zbiorniki nie są nowością, ale technologia spawania wprowadza lekkość, wytrzymałość i bezpieczeństwo konstrukcji.
Warto nadmienić także takie funkcje, jak aktywne doświetlanie zakrętów, inteligentny kluczyk zbliżeniowy, czułe na zakręty ABS i kontrola trakcji, czy eCall. Wprawdzie nie są one wyposażeniem podstawowym w serii BMW F 900 i wymagają dopłaty, jednak wielu producentów motocykli nie przewiduje ich w ogóle do motocykli kategorii średniej.
Power naked w ścisłej czołówce – BMW S 1000 R
Jedną z nowości od BMW Motorrad zaprezentowaną światu pod koniec 2020 roku jest S 1000 R, czyli mocarny power naked. Model faktycznie trafi do Polskich salonów niebawem, ale już teraz wiemy, że wyposażenie standardowe także jest imponujące.
S 1000 R oczywiście otrzymał ekran TFT wraz z funkcją połączenia ze smartfonem, a także w pełni LEDowe oświetlenie. Co ciekawe, tylne kierunkowskazy zintegrowane są z lampą.
Standardowo na pokładzie znalazł się 6-osiowy czujnik, który zarządza systemami bezpieczeństwa. Już bazowo otrzymujemy ABS czuły na pochylenia. Jest też system kontroli trakcji czy funkcja Hillstart pomagająca w ruszaniu pod wzniesienie. Nowy S 1000 R już wyznacza standard najlepszych motocykli, a nawet jeszcze nie otworzyliśmy katalogu dodatków…
Podróżowanie w klasie biznes – BMW R 1250 RT
Od 2021 roku BMW oferuje zupełnie odmieniony model R 1250 RT – i można stwierdzić bez najmniejszego zawahania, że jest to turystyka w wydaniu luksusowym.
Już w wyposażeniu bazowym, model R 1250 RT jest motocyklową limuzyną. Napędza go silnik ze zmiennymi fazami rozrządu (BMW ShiftCam) dla zachowania maksymalnej elastyczności, a o bezpieczeństwo dba ABS czuły na przechylenia.
Droga oświetlana jest światłami w pełni LEDowymi, a warto zaznaczyć, że w opcji dodatkowej jest zupełnie nowy wymiar świateł adaptacyjnych, wraz z układem luster oraz możliwymi funkcjami powitania i pożegnania.
Model R 1250 RT może pochwalić się rekordowo dużym wyświetlaczem TFT montowanym fabrycznie w motocyklu seryjnym. Już w wersji podstawowej ekran ma 10,25 cala średnicy. Jego panoramiczna budowa zapewnia fantastyczną łatwość jednoczesnego podglądu na obroty silnika i parametry motocykla, a także korzystania z nawigacji z pełną mapą. Łączność z telefonem jest w standardzie. A w opcji znalazło się coś, czego w motocyklach brakuje – dedykowany schowek na smartfony, uwaga, z chłodzeniem i ładowaniem indukcyjnym!
R 1250 RT był pierwszym zaprezentowanym motocyklem z technologią radaru w przedniej owiewce, co pozwala na użycie aktywnego tempomatu dopasowującego prędkość i odległość od pojazdu poprzedzającego. To wprawdzie jest opcją dodatkową, ale na wyposażeniu bazowym jest już tempomat dynamiczny bez radaru.
Topowa technologia nawet w klasycznym wydaniu – BMW R 18
Model R 18 być może nie jest najlepszym przykładem do prezentowana nowoczesnych technologii, a to z oczywistego powodu. Reprezentuje on kategorię cruiserów, które z założenia nie potrzebują widowiskowych dodatków. A jednak postęp oraz dbałość o bezpieczeństwo idą do przodu, a BMW Motorrad znowu pozostaje na czele tego peletonu.
Na pierwszy rzut oka widać, że nawet podstawowy R 18 posiada w pełni LEDowe oświetlenie – a to pomaga zauważać oraz być zauważonym nawet po zmroku.
R 18 posiada 3 tryby jazdy (o sprytnych nazwach Rain, Rock, Roll), dzięki którym charakter pracy całego, potężnego motocykla dopasować można do własnych preferencji lub warunków drogowych. Nie każdy klasyczny cruiser to potrafi, tym bardziej w standardzie. Na wyposażeniu podstawowym znalazła się także kontrola trakcji ASC (wyłączalna) oraz MSR, czyli system zarządzający hamowaniem silnikiem w razie zbyt agresywnej redukcji. Tak właśnie dba się o bezpieczeństwo, a (znowu!) nawet nie otworzyliśmy katalogu dodatków.
Ogromny wachlarz możliwości w BMW Motorrad
Jak wyraźnie widać, Niemiecki producent motocykli stara się przodować w każdej dziedzinie, a stwierdzenie „standard wyposażenia BMW” nie wzięło się znikąd. Już w swoich wersjach bazowych, motocykle BMW można nazwać wypasionymi.
Katalog opcji jest szeroki. Zdecydowana większość motocykli z gamy BMW może zostać wyposażona w aktywne, LEDowe doświetlanie zakrętów, a także w skrajnie zaawansowane systemy kontroli trakcji i ABSów funkcjonujących w oparciu o przechyły i przeciążenia motocykla.
Jest jeszcze coś, czego nie ma nikt inny na rynku: eCall, czyli Inteligentne Połączenie Alarmowe SOS. Ten system nie pomaga w trakcie jazdy, ale jest kluczowy dla zdrowia i życia w sytuacjach awaryjnych. Potrafi wezwać służby ratunkowe samodzielnie lub po użyciu przycisku, a te docierają na miejsce wypadku o 40 do 50% szybciej. Szczegóły funkcjonowania przeczytacie w naszym artykule o eCall, a sam system zamówić można jako opcję do większości modeli BMW Motorrad.
Kamienie milowe w historii motocykli
Ciekawi nas jak na niektóre z tych wynalazków (jak na przykład debiut eCall) będziemy patrzyli w przyszłości. Już dziś BMW pochwalić się może wieloma istotnymi kamieniami milowymi, które na zawsze zapiszą się w historii motocykli.
W 1935 roku BMW po raz pierwszy w motocyklach (modele R 12 oraz R 17) stosuje widelec teleskopowy oparty na hydraulice. Modele R 50 i R 69 były pierwszymi seryjnie produkowanymi motocyklami, które w 1955 roku wprowadziły tylny wahacz przypominający rozwiązanie stosowane do dziś w każdym motocyklu.
W 1988 roku BMW stało się pierwszym producentem, który wyposażył swój seryjny motocykl w ABS, a w 2004 roku po raz pierwszy zastosowano elektronicznie regulowane zawieszenie (w K 1200 S). Jednym z najnowocześniejszych „kamieni milowych” jest pierwsze adaptacyjne światło przednie w motocyklu – reflektor w K 1600 dopasowywał się do zakrętów dzięki systemowi luster.
Takich wynalazków jest w historii BMW znacznie więcej. Znajdziecie je na stronie BMW Motorrad.
artykuł powstał we współpracy
z BMW Motorrad Polska
Zostaw odpowiedź