Przejazd przez skrzyżowanie na żółtym świetle to sytuacja, która przytrafia się wielu kierowcom. Czy taki manewr może skutkować mandatem, zwłaszcza w dobie coraz bardziej zaawansowanych systemów monitoringu ruchu?
System Red Light to zaawansowana technologia stosowana na skrzyżowaniach i przejazdach kolejowych w Polsce. Jego głównym celem jest monitorowanie i rejestrowanie wykroczeń związanych z przejazdem na czerwonym świetle. Obecnie w Polsce monitoring tego typu działa na 52 skrzyżowaniach.
Kamery używane w tym systemie mają za zadanie rejestrować moment zapalenia się czerwonego światła oraz identyfikować pojazdy, które nie zatrzymały się przed skrzyżowaniem. System jest złożony z kilku elementów:
- Kamery rejestrującej moment zapalenia się czerwonego światła oraz śledzącej pojazdy przejeżdżające przez skrzyżowanie.
- Kamery pomiarowej, która wykrywa pojazd na linii zatrzymania, oraz identyfikuje jego numery rejestracyjne.
- Systemu rejestrującego, który analizuje nagrania i wystawia mandaty za przejazd na czerwonym świetle.
Czy można otrzymać mandat za przejazd na żółtym świetle?
System Red Light jest zaprojektowany do monitorowania sygnalizacji świetlnej. Teoretycznie, system ten ma możliwość zarejestrowania przejazdu na żółtym świetle, jednak w praktyce, żółte światło traktowane jest jako faza przejściowa. System ten jest zaprogramowany na rejestrację momentu zapalenia się czerwonego światła, które jednoznacznie oznacza zakaz wjazdu na skrzyżowanie.
W związku z tym, mandat za przejazd na żółtym świetle jest mało prawdopodobny, ponieważ w czasie jego nadawania system Red Light jest nieaktywny, włącza się dopiero po zapaleniu światła czerwonego i rejestruje pojazdy, które nie respektują tego sygnału.
Podsumowując, system Red Light nie wystawia mandatów za przejazd na żółtym świetle. Jego głównym celem jest rejestrowanie wykroczeń związanych z przejazdem na czerwonym świetle. Żółte światło jest traktowane jako faza przejściowa, która umożliwia bezpieczne zatrzymanie się przed skrzyżowaniem. Kierowcy powinni jednak pamiętać, że najlepszym rozwiązaniem jest zawsze zatrzymanie się, gdy tylko jest to możliwe, aby uniknąć niepotrzebnego ryzyka na drodze.
Zostaw odpowiedź