BMW R 18 Classic 2021 [test, zdjęcia, opinia] - potęga i elegancja w jednym - Motogen.pl

R 18 pojawił się dopiero niedawno, ale już na stałe zaklepał miejsce dla BMW Motorrad na rynku cruiserów. Tym razem Karolina wzięła w obroty wersję „Classic”.

tekst: Karolina „polishmotogirl” Wręczycka
foto: Tomazi.pl

Czym jest „Classic” w ofercie R 18?

BMW R 18 to motocykl, który zelektryzował rynek dokładnie w dniu 19 września 2020 roku. Wtedy odbyła się premiera tego potężnego cruisera, który na stałe zaklepał marce BMW miejsce w tym segmencie. Motogen był pierwszą redakcją w Polsce, która testowała ten motocykl, przeczytajcie, zobaczcie zdjęcia, obejrzyjcie film.  

Karolina na opisywanym R 18 Classic.

Warto wspomnieć, iż BMW proponuje kilka wariacji na temat platformy R 18 w segmencie motocykli Heritage:
– R 18 – esencjonalny cruiser testowany przez nas już ubiegłym roku (link powyżej);
– R 18 Classic – o którym jest właśnie ten artykuł i któremu poświęcamy swój czas przy okazji „Operacji Lato”;
Pod koniec lipca pojawiły się dwa kolejne:
– R 18 Transcontinental – to luksus na dwóch kołach, z pełną owiewką, sztywnymi kuframi, systemem audio;
– R 18 B – czyli bagger o wyposażeniu zbliżonym do powyższego, ale z niską owiewką i opadającą linią nadwozia i kufrów.

Karolajna na podstawowym R 18 w roku 2020 (pełny test).

BMW R 18 to bez wątpienia ogromny przełom w marce BMW. Wersja Classic jest drugim z kolei zaprezentowanym motocyklem z tej rodziny. A zatem czym różni się Classic od R 18?
– Wydech jest klasyczny, nawiązujący stylem do dawnego amerykańskiego snu.
– Szyba, typowo klasyczna w cruiserowym stylu. można ją zdemontować, można również doposażyć w wyższą, bądź niższą.
– Sakwy – pokryte skórą, coś pomiędzy sztywnymi kuframi i miękkimi sakwami. Zdejmowalne. Są małe, ale też ładnie wpasowane, zmieścisz wszystko czego potrzebujesz na weekend.
– Light-bar – czyli dodatkowe światła z przodu (LED), jak przystało na klasycznego cruisera.
– Koła 16-calowe – kolejny ukłon w stronę klasyki, wyglądają dobrze, je również możesz zmienić.
– Tempomat – i to jest w standardzie. Oszczędza nadgarstek prawy przy dłuższym przelocie.

Galeria zdjęć – BMW R 18 Classic 2021 w obiektywie Tomaziego:

Ogromne możliwości konfiguracji R 18

Mam prośbę – wpadnij na konfigurator tego motocykla na stronie BMW Motorrad. Motocykl możesz skonfigurować sobie niczym Lego. Twórcy tego motocykla wcale nie tworzą nudnej bryły nawiązującej do tamtej epoki. Mam wrażenie, że cała zabawa i możliwości tego motocykla kryje właśnie jego osobista konfiguracja…

I tutaj BMW zaskakuje! Cztery kolory do wyboru. Manhattan Metallic Matt jest cudowny! Groźny. Ale to malowanie w wersji Option 719 jest na tyle przykuwający uwagę, że gdy spotkasz go kiedyś na żywo na spacerze po zakupy, na 100 % walniesz w słup stojący na twojej drodze! To jest gwarantowane. Jako ciekawostka ten kolor właśnie będzie kosztował  dodatkowe 6 719 złotych. Na szczególną uwagę zasługuje również możliwość wyboru felg. Ja dodałam do swojego wymarzonego modelu 21-calowe, czarne i piękne felgi, niską szybę oraz czarne elementy. Niby „zwykły klasyk”, a wygląda obłędnie!

R 18 Classic z konfiguratora Karoliny, w stylu Rambo!

Mój ideał stworzyłam pod siebie, będzie kosztował około 120 tyś zł. Jestem pewna, że po tej konfiguracji dostałby swój własny czas ekranowy w najnowszej części filmu pt. Rambo.

Jak jeździ ciężki R 18 Classic?

Cruiser od BMW Motorrad to 365 kg masy z paliwem, wyważonej zgodnie z niemiecką precyzją. A teraz zadam Ci pytanie, co w cruiserach jest największą bolączką? Zdawać by się mogło, że ta spora waga najbardziej negatywnie wpłynie na zwykłą jazdę codzienną i składanie się w zakręty. Natomiast R 18 łamie stereotypy, ponieważ zaskakująco łatwo wpisuje się we wszystkie łuki, szerokie i ciasne. Za chwilę trze podestami, ale ten efekt można nazwać zgodnie z trybem jazdy – ROCK. Poruszanie się nim na co dzień nie stanowi dużego wysiłku. Motocykl jest elastyczny, jego masa została doskonale wyważona, prawa fizyki jakby przestawały być istotne w tym przypadku.

Skupmy się jeszcze chwilę na precyzji prowadzenia Classica. Ten aspekt chciałabym zestawić z innymi motocyklami, jakie miałam przyjemność testować. W tym segmencie mamy, nie szukając daleko: Yamahę Warrior, Triumpha Rocketa, a może do zestawienia dodałabym też Harley-Davidsona Street Glide (masa motocykla) oraz Moto Guzzi MGX-21. Przyznasz, że całkiem zacna konkurencja z bogatym doświadczeniem. I wiesz co? Wymienione sprzęty radzą sobie w mojej opinii odrobinkę gorzej w konkurencji, którą nazwałabym „łatwość prowadzenia”.

Masz zadanie do wykonania – postaw do pionu, ze stopki bocznej, każdy z wyżej wymienionych zawodników wagi ciężkiej. Ja już mam to za sobą, więc podzielę się wrażeniami. Warriora szybciutko aktywujesz do jazdy, chowasz stopkę i dzida. Triumpha Rocketa stawiasz nawet szybciej niż Warriora. H-D Street Glide’a trzeba szarpnąć, ale też bez specjalnych strategii w użyciu sił fizycznych. Aleee jeśli siedzisz na R 18, chcesz go postawić do pionu i robisz to pierwszy raz, to już wchodzi odrobinka główkowania… Przemyślenia w rodzaju „o matko co on taki ciężki” dość mocno opanowują Twój błędnik. Ale dasz radę – motocykl jest niski, więc pewne podparcie nogami pomaga. Prawdziwa zabawa zaczyna się gdy go odpalasz. Tak silnego „efektu wow” na próżno szukać u konkurencji. Każde dodanie gazu to zawadiackie przechylanie motocykla na bok. Wyjątkowo ciekawe uczucie. W żadnym potężnym cruiserze tego nie ma. Nawet w Moto Guzzi MGX-21.

Tryby jazdy, zabawa silnikiem

R 18 Classic oferuje trzy tryby jazdy: Rock, Rain oraz Roll. Pamiętam, że gdy zobaczyłam to w tamtym roku, gęba śmiała się, a zabaw trybami nie było końca. I czemu na takie kreatywne nazwy trybów jazdy nie wpadł żaden inny producent, przy żadnym innym segmencie? Ja jeżdżąc motocyklem tym motocyklem wybieram oczywiście jeden słuszny tryb, nie umiem inaczej… ROCK!

Jest się tutaj czym pobawić, silnik „Big Boxer” ma 91 KM oraz 158 Nm, co czyni go wyróżniającym się wyborem dla aktywnych ludzi ceniących sobie styl, klasykę, elegancję oraz ponadczasowość. R 18 w wersji Classic to model wpisujący się w świat klasycznych, ciężkich oraz szybkich motocykli do okrążania świata. Elegancja na dwóch kołach.

Wady w BMW R 18 Classic?

Jakie wady może mieć R 18 Classic? Pierwszą wadą, która jest raczej typowa dla motocykli tego bardzo konkretnego rodzaju, jest szyba. Jak przystało na klasyka, jest to szyba w kształcie szpadla, bez pozostałych owiewek lub elementów aerodynamicznych motocykla. Czyli coś tam chroni przed wiatrem, ale bardziej wkurza, niż dodaje relaksu. Ale to moja opinia (nie zrozumcie mnie źle, bo przecież istnieje potężna grupa fanów takiego stylu), ja jeżdżę od 2006 roku Warriorem, który nigdy nie miał przykręconej absolutnie żadnej szyby. Miałam też okazję przejechać się kilkoma motocyklami z serii „piękne, szybkie, ciężkie, z klasyczną szybą” i każdy miał tę samą irytującą wadę podwiewania i rzucania kaskiem na boki.

Zauważyłam również pewną trudność w przeciskaniu się R 18 pomiędzy samochodami. No ale to tak, jakby jeździć amerykańskim pickupem i dziwić się, że ciężko z miejscami parkingowymi. Przy R  18 musiałam faktycznie pamiętać o tym, że mam pod sobą ogromnego boxera, a jeden cylinder ma aż 901 cm3, które gdzieś zmieścić trzeba.

BMW R 18 Classic 2021 – czy warto?

Mój czas spędzony na tym motocyklu był pełen pozytywnych emocji. Uśmiech podczas odpalania tego motocykla nie schodził również podczas jazdy. I to nie tylko mój uśmiech, bo R 18 Classic przyciąga wiele uwagi zewsząd dookoła. Czekając na zielone światło, motocykl wyraźnie wzbudzał ogromne zainteresowanie. Na stacji benzynowej siedząc obok motocykla i popijając napój gazowany, wiele osób pytało jak się jeździ, ile kosztuje, czy jest nowy czy stary, skąd mam, czy dam się przejechać i czy mam męża… J Zatem polecam każdemu R 18. Zabawne sytuacje otrzymujecie gratis!

Proces wybierania motocykla to niezwykle przyjemna czynność, która jednak chwilę zabiera. Jeśli postawisz na BMW R 18, z pewnością nie będziesz zawiedziony. Koniecznie przetestuj Classica sam, poczuj ten klimat, a wtedy pozostaniesz z nim na wiele lat, ciesząc się i kolekcjonując swoje kilometry. Make Life a Ride!

Jazdy testowe BMW R 18

Uwaga! Przekonaj się sam, jak jeździ potężny cruiser ze stajni BMW. Zapisz się na jazdy testowe R 18 w wersji podstawowej, możesz także przejechać się R 18 Classic, a także wziąć na przejażdżkę R 18 Transcontinental.

Operacja Lato 2021 w Motogen.pl

Materiał zrealizowaliśmy w czasie Tygodnia BMW w ramach motogenowej Operacji Lato! Za sprawą tego projektu mamy dla Was masę ciekawych materiałów oraz konkurs z cennymi nagrodami!

Partnerzy Operacji Lato:
BNP Paribas,
I’M Inter Motors,
TRW,
NGK,
Schuberth,
Dunlop,
Motul,
Exide.


Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany