BMW ASA - Automated Shift Assistant. Zautomatyzowana zmiana biegów? Bez klamki sprzęgła? [FILM, wrażenia] - Motogen.pl

BMW prezentuje ASA – Automated Shift Assistant. Jest to system, który eliminuje klamkę sprzęgła i który sam zmienia biegi. Jednak konstrukcja i wrażenia z jazdy(?!) pozostają identyczne dla typowej skrzyni motocyklowej. O co chodzi?

BMW Motorrad zaprezentowało właśnie swoją najnowszą – póki co prototypową – technologię, jaką jest Zautomatyzowany Asystent Zmiany Biegów. Już tłumaczymy co to, po co i dla kogo.

Niemiecki producent motocykli zaprosił nas, abyśmy pod koniec kwietnia odwiedzili ośrodek szkoleniowy Enduro Park Hechlingen (poczyniliśmy tam także raport z jazdy R 1300 GSem w terenie), gdzie miała odbyć się prezentacja systemu ASA od BMW Motorrad. Jędrzejak był jednym z kilkunastu dziennikarzy z Europy, którzy mogli przedpremierowo sprawdzić czym jest ASA. Postawiono jednak dwa warunki… Po pierwsze: dostaniemy komplet informacji, możemy oglądać, ale nie możemy jeździć. Po drugie: wszelkie publikacje muszą zostać wstrzymane do 2 maja, do godziny 17:00 CET. A więc sprawdźcie, czego dowiedzieliśmy się o ASA!

Zapraszamy do obejrzenia filmu z prezentacji systemu ASA. Poniżej znajdziecie także to samo, ale w formie tekstowej. Jeszcze niżej, na dole artykułu przeczytacie oficjalny komunikat prasowy od BMW Motorrad.

FILM: BMW wyrzuciło klamkę sprzęgła, czyli o co chodzi z ASA?



Czym jest BMW Motorrad ASA – Automated Shift Assistant?

W dużym skrócie, ASA jest systemem wzbogacającym konwencjonalną skrzynię biegów. Jej układ pozostaje z grubsza bez zmian, a pojawiły się dwa siłowniki do operowania sprzęgłem oraz zmianą biegów, aby motocykl mógł wykonywać te czynności samodzielnie. Czyli krótko mówiąc: skrzynia biegów technicznie przenosi napęd w sposób identyczny, ale za wciskanie sprzęgła i zmianę biegów odpowiada „robot”.

W ten sposób motocyklista ma mniej obowiązków za kierownicą i może się skuteczniej cieszyć jazdą. Sama jazda – co bardzo ważne – wciąż oferuje te same motocyklowe uczucia, wliczając w to same zmiany biegów. System genialny w swojej prostocie, a jednocześnie dostatecznie zaawansowany, aby sprawnie działać.

W teorii. Bo my jeszcze nie mogliśmy jeździć motocyklem z ASA. Prezentowany R 1300 GS jest egzemplarzem prototypowym, który mogliśmy z bliska obejrzeć, o którym mogliśmy posłuchać od ekspertów, który mogliśmy podziwiać w trakcie jazdy manewrów. Ale sami póki co nie jeździliśmy. A więc wszystkie wrażenia opisywane poniżej są (póki co!) teoretyczne.

Zdjęcia – ASA (Automated Shift Assistant) w BMW R 1300 GS:

ASA – Automated Shift Assistant – (r)ewolucja motocyklowej zmiany biegów

Od 100 lat system zmiany biegów w motocyklach generalnie nie uległ zmianom. Zawsze trzeba było wcisnąć sprzęgło i jakiegoś rodzaju dźwignią zmienić bieg. Teraz mamy pewnego rodzaju rewolucję. A raczej ewolucję, która odbywa się od kilku lat. Na pewno wiecie, że od wielu lat Honda ma skrzynię DCT, a kilka miesięcy temu zaprezentowała e-Clutch. Być może wiecie, że Yamaha także pracuje nad „symulowanym sprzęgłem”. A teraz BMW Motorrad prezentuje swojego asystenta zmiany biegów.

ASA działa trochę jak automatyczna skrzynia, trochę jak skrzynia zautomatyzowana, ale to nie to. Mamy do czynienia z zupełną nowością. Już tłumaczę, o co chodzi.

Skrzynia biegów oraz sprzęgło skonstruowane są niemalże standardowo. Różnice techniczne są w zasadzie dwie: pojawiły się dwa siłowniki.
– Jeden siłownik automatycznie operuje pompą sprzęgła, tym samym obsługując sprzęgło.
– Drugi siłownik automatycznie operuje na bębnie wybieraka, tym samym zmieniając bieg.
– Do tego jest jeszcze oczywiście skomplikowany system czujników i komputerów.

Jak działa ASA – Automated Shift Assistant w BMW Motorrad?

Nie ma tutaj klamki sprzęgła. Jest nożna dźwignia zmiany biegów. Jest nowy przycisk, po lewej stronie na kierownicy, do zmiany pomiędzy trybami skrzyni: D automatyczny lub M manualny.

Po włączeniu motocykla, wystarczy przycisnąć D/M aby wybrać np. tryb automatyczny. ASA wtedy „wciska” sprzęgło i wrzuca jedynkę. Dodając gazu, ASA wypuszcza sprzęgło, motocykl rusza, a następnie motocykl sam zmienia biegi na kolejne.

W trybie automatycznym D zawsze można użyć dźwigni nożnej, aby swoją decyzją „nadpisać” to, co chce zrobić komputer – czyli na przykład zredukować wcześniej albo wrzucić wyższy bieg. Po krótkim czasie skrzynia znowu wróci do trybu automatycznego.

W trybie manualnym M to motocyklista decyduje, kiedy należy zmienić bieg. Nie ma przycisków na kierownicy, jest do tego konwencjonalna nożna dźwignia zmiany biegów. Oczywiście gdy obroty są skrajnie niskie lub wysokie system albo nie pozwoli zmienić biegu, albo zmieni go samodzielnie – w zależnie od potrzeby.

Co ciekawe, nożna dźwignia zmiany biegów nie jest fizycznie połączona z żadnym innym elementem skrzyni biegów! Dźwignia łączy się tylko z czujnikiem typu quickshifter, aby wiedzieć, kiedy motocyklista wydaje polecenia zmiany biegów. Posiada też odpowiednią „sprężynkę”, aby stawiać naturalny opór i uczucie przy operowaniu dźwignią.

Miałem okazję sprawdzić organoleptycznie, na postoju,b – faktycznie daje naturalne odczucie. Różnica jest taka, że feeling jest zawsze identyczny, bez oporów kół zębatych, które przecież na postoju się nie kręcą.

Parkingowy tryb P – blokada skrzyni biegów

Poza D oraz M, skrzynia ma jeszcze tryb P, czyli blokada parkingowa, zupełnie jak w samochodach z automatem. Po zgaszeniu silnika, system przełącza się w P, aby motocykl nie toczył się.

Procedury są dwie. Jeżeli zgasisz silnik w trakcie jazdy, system przełączy się na bieg jałowy N. Wtedy po wyłączeniu zapłonu, skrzynia pozostanie na luzie. Jeżeli zgasisz silnik po zatrzymaniu się w miejscu, system przełączy się w P, blokując skrzynię.

Wychodzi na to, że to faktycznie nie jest skrzynia automatyczna (nie mylić!), ale manualna ze zautomatyzowanym asystentem. Teoretycznie brzmi to wszystko jak jakaś magia, ale w praktyce system wygląda tak, jakby działał niezwykle intuicyjnie i naturalnie. (Ale znowu – w teorii. Nie jeździłem motocyklem z ASA, jedynie się przyglądałem.)

ASA i kolejność biegów 6 5 4 3 2 N 1

Spieszymy z odpowiedzią! Tak, po odpaleniu silnika, jedynka w dół! Jednak fizycznie biegi ułożone są w skrzyni trochę inaczej: luz N nie jest pomiędzy biegiem 1 i 2. Luz N znajduje się na podobnym poziomie, co bieg 1. W praktyce jednak podobno nie sprawia to żadnej różnicy, a w razie czego luz da się dźwignią znaleźć w standardowy sposób.

Networking: Automated Shift Assistant współpracuje z systemami bezpieczeństwa i czujnikami

Informacją bardzo ważną – i sprawiającą dokładne zero zaskoczenia – jest fakt, że ASA współpracuje ze wszystkimi innymi systemami motocykla. Komunikuje się z radarami i ostrzeżeniem o kolizji frontalnej; z zakrętową kontrolą trakcji; z zakrętowym ABSem; z trybami jazdy; z czujnikami hamowania, odkręcenia manetki, przechylenia i bezwładnościowym IMU.

Wszystko po to, aby zmiany biegów były zawsze idealnie dopasowane do warunków jazdy. Aby skrzynia nie zmieniała biegów wtedy, kiedy normalny motocyklista by tego nie chciał. Bezpieczeństwo przede wszystkim.

Tryby jazdy i tryby pracy ASA – spokojne czy dynamiczne zmiany biegów?

Tu rodzi się też pytanie, skąd skrzynia będzie wiedziała, jak agresywnie motocyklista chce jechać i jak długo ma przeciągać biegi oraz jak szybko ma redukować biegi.

Otóż komputer sterujący skrzynią biegów (TMU) komunikuje się też z trybami jazdy (Dynamic, Road, Rain, Enduro, itp.) i to przede wszystkim na tej podstawie określa, jaką strategię zmiany biegów przyjąć. Ponadto system ASA wie, jak mocno odkręcasz manetkę i jak mocno hamujesz do zakrętu – stąd wie, jak agresywnie redukować biegi lub jak długo trzymać silnik na wysokich obrotach. (Teoretycznie, nie jeździłem.)

Czy ASA poradzi sobie w ekstremalnych sytuacjach, np. na stromym podjeździe lub w ósemkach?

Prezentacja nie bez powodu odbyła się w Enduro Parku. Kierowca rozwojowy celowo zatrzymał się na stromym podjeździe i celowo zrobił to, co najgorsze na podjeździe – zgasił silnik. System ASA poradził sobie z tym wzorowo. Motocykl nie stoczył się, nie wykazywał niestabilności. Za to, po odpaleniu silnika, kierowca spokojnie i miarowo ruszył – bez szarpania gazem, bez strzelania ze sprzęgła, bez nadmiernego poślizgu. Po prostu precyzyjnie i spokojnie, na odpowiednim półsprzęgle obsługiwanym automatycznie.

Widziałem też ciasne ósemki. W takich sytuacjach zazwyczaj chcemy operować jednocześnie półsprzęgłem oraz tylnym hamulcem, aby zachować stabilność motocykla. System ASA o tym wie. Półsprzęgłem, w sposób precyzyjny, operuje automatycznie. W ten sposób motocyklista może skupić się na jednej rzeczy mniej, co oznacza, że jeździ się łatwiej. Kierowca testowy mówił o tym z radością i wręcz podnieceniem. Świetna technologia. Jestem jej coraz bardziej ciekaw!

Wheelie z systemem ASA – jak strzelić ze sprzęgła?

Jednym z ważnych pytań (zadanych chyba przeze mnie) było: jak strzelić ze sprzęgła żeby dać na jedno koło, skoro nie ma sprzęgła?! Kierowca rozwojowy zaczął się śmiać – i to tak szczerze! Odpowiedział, że „spokojnie, nie ma problemu, ten motocykl bardzo dobrze idzie na gumę z gazu i na gumie wciąż z łatwością można go kontrolować”.

Awaria w układzie napędowym, co wtedy z systemem ASA?

Ważne pytanie dotyczące bezpieczeństwa. Załóżmy, że dojdzie do jakiejś awarii związanej z wałem napędowym, oponą, lub z czymkolwiek, co w normalnym motocyklu wymagałoby wciśnięcia sprzęgła aby zachować stabilność. Co zrobić, skoro ASA nie ma klamki sprzęgła?

Wtedy należy wyłączyć killswitch. Motocykl (wiedząc, że jest w trakcie jazdy) automatycznie wciśnie sprzęgło i zmieni bieg na jałowy N.

Czy motocykl z Automated Shift Assistant da się odpalić na pych?

Nie. Motocykla z ASA nie da się odpalić na pych. To dlatego, że po wyłączeniu silnika (w zależności od strategii) system pozostaje albo na biegu jałowym N, albo (najczęściej) w zablokowanym trybie P.

To jednak jest też zaleta, bo dzięki temu trudniej taki motocykl ukraść! To znaczy, że jeżeli wyładował się akumulator, to w układzie nie ma prądu, a więc nie da się odblokować trybu P. To znaczy, że motocykla nie da się „zdjąć” z blokady, czyli tylne koło nie będzie się obracało.

Jedynym sposobem, aby wtedy odblokować skrzynię, jest podłączenie zewnętrznego akumulatora. Po otrzymaniu napięcia, motocykl będzie mógł włączyć zapłon i pozwoli na zmianę trybu na bieg jałowy N.

Jakie silniki mają ASA od BMW?

System ASA opracowywano już od kilku lat, a powstawał równolegle z nową generacją modelu R 1300 GS. Oznacza to, że boxer 1300 zbudowany został z myślą o implementacji systemu ASA i to właśnie w nowym modelu z bokserem ASA zadebiutuje.

Jednak technicy zapowiadają, że w przyszłości Automated Shift Assistant być może pojawi się też w innych jednostkach: może w rzędowej czwórce, może w rzędowej szóstce, może w rzędowej dwójce z serii F 900. Czas pokaże, ale najpierw boxer 1300.

Kiedy premiera Automated Shift Assistant ASA w motocyklach BMW? Kiedy pierwsze jazdy?

BMW Motorrad zapowiada, że pierwsze jazdy z ASA motocykliści (zarówno dziennikarze, jak i klienci) będą mogli odbyć w drugiej połowie tego roku, może bliżej końca roku 2024. To dlatego, że to właśnie w tym czasie zadebiutuje motocykl z systemem ASA…

Być może tutaj kojarzycie plotki, że w drugiej połowie 2024 miał też pojawić się BMW R 1300 GS Adventure, a może nawet jeszcze inna wersja GS’a. Niestety w odpowiedzi na to pytanie otrzymałem jedynie mrugnięcie okiem… 😉 Co to może znaczyć?

Cena ASA od BMW – ile kosztuje Automated Shift Assistant?

Ostateczna cena nie została jeszcze ustalona, ale BMW już zapowiedziało oficjalnie, że ASA będzie kosztowało „niewiele ponad 1000 euro”. Jest to oczywiście cena, którą należy doliczyć do ceny za motocykl, jak w przypadku każdego innego akcesorium lub pakietu.

Mi osobiście wydaje się, że taka kwota nie jest nadmiernie wygórowaną sumą, jak za tak zaawansowany system wspomagający zmianę biegów.

Jak szybko i jak precyzyjnie ASA zmienia biegi?

System Automated Shift Assistant jest bardzo szybki. Zmierzono, że czas zmiany biegu jest wprawdzie dłuższy niż w przypadku profesjonalnego zawodnika, ale za to i tak jest znacznie szybszy, niż w przypadku typowej zmiany biegów przez cywilnego motocyklistę w użytku codziennym.

Co jednak ważniejsze, system jest skrajnie precyzyjny. Na pewno zdarzyło Wam się, że przy zmianie biegów coś nie zatrybiło, coś wydało przerażające dźwięki i generalnie było nieprzyjemnie? Już nigdy więcej. ASA obraca bębnem wybieraka biegów zawsze o odpowiedni kąt, z odpowiednią prędkością.

To jednocześnie oznacza, że skrzynia biegów wraz z systemem ASA powinna wytrzymać znacznie dłuższe przebiegi.

Ile waży Automated Shift Assistant w BMW?

Dodanie systemu ASA w przypadku silnika R 1300 GS dodaje 2,1 kg masy netto.

Wprawdzie znika klamka sprzęgła z kierownicy, ale pompa sprzęgła (wraz z siłownikiem) przenosi się w górną część silnika. Tam też dodać trzeba siłownik bębna wybieraka. Wszystko jest dość lekkie oraz kompaktowe w gabarytach.

Z zewnątrz nie widać żadnych dodatkowych urządzeń lub przystawek. Wprawne oko zauważy brak klamki sprzęgła oraz drugi zbiorniczek płynu (hydraulika sprzęgła), tuż obok zbiorniczka tylnego hamulca, ukryte za ramą z prawej strony motocykla – właśnie tam ukrywa się pompa sprzęgła.

Zastosowania i oczekiwania względem ASA od BMW

Ja osobiście nie mogę się doczekać pierwszych jazd testowych. Jestem po prostu niezmiernie ciekaw, jak dobrze ASA będzie działało – no i jak zażarty będzie pojedynek pomiędzy Hondą, Yamahą, BMW i pewnie kolejnymi producentami w tym segmencie…

Skoro już wiemy jak działa Automated Shift Assistant, to warto zadać sobie pytanie, do jakiego rodzaju motocykli ASA będzie się nadawało. Póki co oczywistym jest R 1300 GS, czyli motocykl turystyczny z możliwością jazdy poza asfaltem. Zresztą to właśnie takie zastosowanie asfaltowe, turystyczne, miejskie – wydaje się najbardziej rozsądne dla systemu ASA. Jednak technicy BMW zapowiadają, że być może w przyszłości, gdy technologia pójdzie jeszcze bardziej do przodu, system znajdzie zastosowanie w trudnych warunkach sportowych, na przykład na torach wyścigowych albo w hard enduro… Czas pokaże.


ASA, Automated Shift Assistant – komunikat prasowy od BMW Motorrad

Poniżej pełna, oficjalna informacja prasowa
od BMW Motorrad na temat
Automated Shift Assistant.

BMW Motorrad prezentuje zautomatyzowanego asystenta zmiany biegów (ASA – Automated Shift Assistant). W pełni zautomatyzowana obsługa sprzęgła z ręczną lub automatyczną zmianą przełożeń zapewnia jeszcze większą przyjemność z jazdy.

Wraz z nowym Automated Shift Assistant (ASA, „zautomatyzowany asystent zmiany biegów”), BMW Motorrad prezentuje innowacyjne rozwiązanie techniczne, które sprawia, że jazda jest prostsza i bardziej komfortowa. Zgodnie z mottem „Simplify your ride”, wrażenia z jazdy są dodatkowo wzmocnione przez automatyzację sprzęgła i zmiany biegów, bez poświęcania emocjonalnie ważnej dynamiki zmiany biegów.

Automatyczny asystent zmiany biegów charakteryzuje się przemyślaną, funkcjonalną konstrukcją, w której dwa elektromechaniczne siłowniki automatyzują sprzęgło i zmianę biegów sześciobiegowej skrzyni biegów, co stanowi główną różnicę w stosunku do konwencjonalnego asystenta zmiany biegów. Do ręcznej obsługi sprzęgła nie jest potrzebna dźwignia przy kierownicy. Ruszanie, zatrzymywanie i manewrowanie jest proste dzięki automatycznemu asystentowi zmiany biegów.  

Jazda z automatycznym asystentem zmiany biegów staje się również przyjemniejsza dzięki szybkim – dostosowanym do prędkości obrotowych i obciążenia – sekwencjom zmiany biegów oraz wynikającej z tego precyzyjnej zmianie biegów. 

Zmniejsza się obciążenie motocyklisty, co sprawia, że jazda jest jeszcze przyjemniejsza. Ponadto automatyczny asystent zmiany biegów tworzy jeszcze bardziej bezpośrednie połączenie z mocnym silnikiem typu bokser, ponieważ precyzyjne uruchamianie sprzęgła jeszcze bardziej ułatwia kontrolę nad jazdą, korzystając wyłącznie z manetki przepustnicy i dźwigni zmiany biegów.

W trybie skrzyni „M”, zmiana biegów może być nadal dokonywana za pomocą nożnej dźwigni zmiany biegów, dzięki czemu kierowca może zdecydować, kiedy zmienić bieg.

W trybie skrzyni „D” asystent automatycznej zmiany biegów naprawdę zaczyna pracować samodzielnie. Punkty zmiany biegów są automatycznie wybierane przez jednostkę sterującą silnika. Zarówno w trybach „M”, jak i „D” kierowca korzysta z perfekcyjnie wykonanej zmiany biegów z płynnym przerywaniem napędu. Rezultatem jest wydajne przyspieszenie motocykla i zwiększona stabilność jazdy. 

Na przykład podczas zmiany biegu na wyższy, w dużej mierze eliminowane są wstrząsy związane z klasyczną manualną skrzynią biegów z ręcznym sprzęgłem. Podobnie znika ryzyko zdarzania się kasku pasażera i kierowcy.

Redukcja biegów została również zaprojektowana tak, aby była jak najbardziej płynna, minimalizując szarpania napędu. Specyficzne cechy funkcji automatycznej zmiany biegów są przypisane do różnych trybów jazdy (takich jak Dynamic, Road, Enduro i pozostałe tryby jazdy), aby zapewnić idealne zachowanie podczas zmiany biegów w każdej sytuacji na drodze. W połączeniu z aktywnym tempomatem lub ostrzeganiem przed kolizją czołową, współpraca systemów sprawia, że przyszłość motocykli staje się coraz bliższa.

BMW ASA – zautomatyzowane sprzęgło i zautomatyzowana zmiana biegów

Zautomatyzowane sprzęgło i zmiana biegów zapewniają nowe wrażenia z jazdy.

W trudnych sytuacjach podczas jazdy, jednoczesne używanie sprzęgła i przepustnicy wymaga dużej koncentracji. Jeśli podróżujesz z bagażem i być może pasażerem, użycie sprzęgła i dźwigni zmiany biegów pochłania twoją energię. Dzięki Automated Shift Assistant, kierowca zachowuje kontrolę i ma większą swobodę w każdej sytuacji na motocyklu. Jazda staje się bardziej zrelaksowana i przyjemna.

Mocny silnik typu bokser umożliwia niemal bezproblemowe ruszanie na przykład na wzniesieniach, dzięki zautomatyzowanemu operowaniu sprzęgłem, co przekłada się również na lepszą kontrolę pojazdu w terenie lub na trudnych nawierzchniach.

Przyjemność z jazdy nabiera zupełnie nowego znaczenia, gdy wybierzesz automatyczny tryb D. Optymalnie dobrana zmiana biegów zapewnia nowe wrażenia z jazdy i bardziej intensywne wrażenia z jazdy. Odpowiedni bieg jest automatycznie wybierany zgodnie z indywidualnymi potrzebami kierowcy, co zapewnia harmonijną i niezwykle płynną jazdę.

ASA: skrzynia biegów z siłownikami sprzęgła i bębna wybieraka

Elektromechaniczne siłowniki sprzęgła i zmiany biegów w połączeniu z zaawansowanym elektronicznym sterowaniem.

Automated Shift Assistant to logiczna i techniczna ewolucja systemu BMW Motorrad Shift Assistant Pro (innymi słowy: quickshifter). Dwa elektronicznie sterowane siłowniki elektromechaniczne sterują sprzęgłem i zmianą biegów, umożliwiając łatwy rozruch i automatyczną zmianę biegów. Żądanie zmiany biegów kierowcy jest przekazywane do jednostki sterującej za pośrednictwem czujnika dźwigni zmiany biegów, który jest uruchamiany przez konwencjonalną dźwignię zmiany biegów obsługiwaną nożnie.

Dodatkowe czujniki określają obroty wałka wejściowego skrzyni biegów i położenie sprzęgła. Wartości te są przekazywane do jednostki sterującej skrzyni biegów (TCU – Transmission Control Unit), która jest ściśle połączona ze sterownikiem silnika, w celu modelowania i sterowania sprzęgłem, aktywacją zmiany biegów i stanem układu.

Sprzęgło jest obsługiwane przez siłownik elektromechaniczny połączony z układem hydraulicznym z bezpośrednim połączeniem hydraulicznym między pompą sprzęgła a siłownikiem wykonawczym. Siłownik reguluje wymagany poślizg sprzęgła, włącza sprzęgło podczas zmiany biegu i wyłącza je podczas zatrzymywania.

W trybie ręcznej zmiany biegów „M” kierowca może przesunąć dźwignię zmiany biegów w górę lub w dół, w zwykły sposób. Jeśli obroty na żądanym biegu docelowym mieszczą się w maksymalnym lub minimalnym zakresie obrotów, zmiana biegów jest wykonywana bezpośrednio. Jeśli obroty silnika spadną poniżej minimalnej prędkości zależnej od biegu, redukcja biegów jest wykonywana automatycznie również w trybie ręcznym. Zapobiega to zgaśnięciu silnika.

W trybie zmiany biegów „D” biegi zmieniają się automatycznie w zależności od trybu jazdy, obrotów silnika, położenia przepustnicy i parametrów kąta pochylenia motocykla. Biegi są zmieniane w zależności od sytuacji na drodze i wymagań dynamicznych.

Automated Shift Assistent (ASA) – podsumowanie korzyści:

  • Całkowicie wyeliminowana potrzeba obsługi sprzęgła przez kierowcę.
  • Dynamiczna i wygodna zmiana biegów dla większej przyjemności z jazdy.
  • Do wyboru ręczna lub automatyczna zmiana biegów.
  • ASA automatycznie dostosowuje zmianę biegów do dynamicznych preferencji kierowcy w zautomatyzowanym trybie D.
  • ASA eliminuje możliwość zgaśnięcia silnika z powodu niekorzystnej zmiany biegów. 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany