AJP PR3 125 Enduro - Secina na początek [wideo] - Motogen.pl

To dość młoda marka. Zrodziła się w rodzinnym warsztacie braci Pinto, António i Jorge. Jak się można domyśleć, skrót AJP bierze swój początek właśnie od inicjałów założycieli. Początkowo AJP produkowała tylko motocykle klasy 125, dziś rozwija horyzonty mając w ofercie także 240, 250, a niedługo światło dzienne ujrzy PR7 – wyprawowe Enduro o pojemności 660 ccm.

AJP PR3 125 Enduro – dopasuj rozmiar ramy

W moje niecne łapki wpadł najsłabszy, najtańszy i najmniejszy z rodziny, PR3 125 Enduro. Ta portugalska firma ma bardzo ciekawe podejście do tworzenia swojej oferty. Stawia przede wszystkim na rozmiar. Zależy jej, aby każdy mógł znaleźć pojazd dostosowany do swoich potrzeb. PR3 to najmniejsza z linii. Tutaj zauważamy duże podobieństwo do rynku rowerowego, gdzie nikogo nie dziwią różne rozmiary ram. W motocyklówce to wciąż novum. Szkoda, że trafił mi się PR3, bo przy moich gabarytach wyglądałem jak na sprzęcie po młodszym bracie, ale cóż, trzeba przetestować i tę mniejszą gabarytowo linię.

 

AJP PR3 125 Enduro

 

Linia PR3 bazuje nie tylko na mniejszej, kompozytowej aluminiowo-stalowej ramie, ale też na niecodziennie spotykanym rozmiarze kół. Przednie ma średnicę zaledwie 19’’, a tylne 17’’. Potencjalne kłopoty są dwa – dostępność i nieco niższy komfort na nierównościach. Ale dla osób o niższym wzroście mogą być to zupełnie nieistotne problemy, skoro mogą dosiadać prawdziwej terenówki o wysokości siedzenia 840 mm.

AJP PR3 125 Enduro – słaby ale dzielny

Oczywiście nie szarżowałbym z tą „prawdziwą terenówką” w przypadku akurat tego przedstawiciela linii PR3. Ten pojazd nie jest demonem prędkości, ani też nie zniewala mocą. Jak najbardziej spełnia wymogi kategorii B (a już to źle mu wróży w terenie), nie tylko nie rozwijając „ustawowych” 11 kW, ale całkiem zaniżając wartość mocy do nieco ponad 12 KM (czyli nieco ponad 9 kW). Niewiele. No cóż. 3 KM różnicy to niemal 25%.

 

Fakty są takie, że AJP w swojej najsłabszej wersji jest dość słabe. Cherlawe. Dawno podczas jazdy nie bolał mnie tak bardzo prawy nadgarstek. Niemal cały czas trzeba było trzymać gaz odkręcony do oporu, robiąc przerwy tylko po to, aby gaźnik nie zalał silnika.

 

Podwozie ma potencjał nieprzystający do dychawicznego silnika. Przednie zawieszenie jest w pełni regulowane i nawet przy absolutnym braku respektu dzielnie radzi sobie na torze motocrossowym. Pewnie gdyby za stery siadła osoba nie ważąca w pełnym ekwipunku dobrych 100 kg AJP odwdzięczyłby się zdecydowanie lepszą dynamiką. A i zdecydowanie mocniejszy silnik również nie zaskoczyłby tego podwozia.

 

 

Czytaj dalej i oglądaj na następnej stronie>>>

 

 

AJP PR3 125 Enduro – dobra cena

Ten model nie jest przeznaczony do wyczynu. To raczej alternatywa dla środka transportu w lekkim terenie, na działce czy w prywatnym lesie. Na szutrowych duktach raczej nic go nie zaskoczy, a kiedy trzeba będzie ominąć zwalone w poprzek drogi drzewo, także sprosta temu zadaniu bez trudu.

 

Sprzęt ten charakteryzuje się także dość interesującą ceną. 12 900 zł za pojazd budowany w Europie to może nie okazja, ale zdecydowanie temat na przemyślenia. Mniejszy gabaryt to także dodatkowe bonusy. Jeśli zamierzamy zarażać latorośl motocyklową pasją, ta zapewne dość szybko odnajdzie się na nieco mniejszym PR3.

AJP stawia na jakość. Część komponentów użytych do budowy rzeczywiście nie budzi zastrzeżeń, ale niektóre, jak chociażby przełączniki mogłyby być wykonane z nieco większą starannością. Podobno w droższych modelach te elementy wyglądają lepiej. Montuje się tam także zawieszenia Marzocchi. Mimo informacji o upadku tej marki zapewnione są dostawy tych podzespołów na pewno na cały 2016 rok.

 

AJP PR3 125 Enduro

 

Czy warto zainteresować się tymi motocyklami? Sieć dealerska rozrasta się, a importer ma ambitne plany. Kusi też całkiem rozsądną ceną. Jego intencją jest trafienie głównie do środowiska zawodniczego, stąd intensywna obecność na wszelkich zawodach, ale to krótkie spotkanie z najtańszym w ofercie PR3 125 Enduro daje sporo nadziei na ciekawą alternatywę dla innych maszyn 125, które przez znacznie wyższą masę nie będą wykazywały się taką dzielnością w terenie. Dodatkowym atutem jest możliwość poruszania się tym AJP na samym prawie jazdy kat. B.

 

Zobacz dane techniczne motocykla AJP PR3 125 Enduro w naszym katalogu motocykli

 

tekst: Szymon Dziawer
zdjęcia: Darek Papuq Felis-Obrycki

 

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany