Zmiany w regulaminie World Superbike - Motogen.pl

Zmiany w przepisach ogólnych:
Zmieni się ułożenie na polach startowych i zawodnicy będą się ustawiać trójkami w konfiguracji 3-3-3-3. Wyścigi Superbike nie będą przerywane z przyczyn pogodowych, a zawodnicy chcący wprowadzić zmiany w motocyklach będą mogli zjeżdżać do boksu w trakcie trwania wyścigu, który mimo wszystko będzie kontynuowany. Uporządkowano również przepisy związane z procedurami startu, przerywania wyścigu oraz Superpole.

W związku ze wspomnianym wyżej przepisem mówiącym o kontynuacji wyścigu niezależnie od pogody wprowadzono punkt 1.23 Pit Stops: „Zawodnicy mogą zjechać na pit stop w trakcie wyścigu. Tankowanie jest zabronione. Każde naruszenie tej zasady będzie karane dyskwalifikacją.”

Minimalna waga motocykli (dla klasy Superbike) – w przypadku dwucylindrowego silnika o pojemności 1200cc minimalna waga to 165kg, a w przypadku silników trzy- i czterocylindrowych o pojemności 1000cc minimalna waga to również 165kg.

Dla zbalansowania motocykli Superbike dopuszcza sie dociążanie maszyn w dwóch krokach, za każdym razem o trzy kilogramy w stosunku do wagi minimalnej. Tak oto będzie można podnieść wagę motocykla do 168kg i 171kg, przy czym 171kg to maksymalny dopuszczalny ciężar motocykla.

Zapasowa rama w stanie gotowym do założenia będzie mogła składać się z ramy głównej, łożysk oraz wahacza. W przypadku tylnego zawieszenia z amortyzatora, linek oraz zacisków okablowania.

W przypadku kół dopuszczone będą jedynie obręcze aluminiowe. Co ciekawe, każdy model felg używanych w wyścigach będzie musiał być dopuszczony przez Japońską Organizację Standardów Motoryzacyjnych.

Zmiany w przepisach klasy Superbike:
Dla klasy Superbike wprowadzono także procedury związane z pit stopami. Zawodnik będzie musiał podjechać pod swój boks, wyłączyć silnik i zsiąść z motocykla. Przy maszynie będzie mogło pracować tylko trzech mechaników i każdy z nich będzie odpowiednio oznakowany. Tylko oni będą mogli dotykać motocykla i wprowadzać w nim zmiany. Nie będą mogli korzystać z pomocy pozostałych członków zespołu, ale zawodnik będzie mógł ich wesprzeć jeśli wyrazi na to chęć. Całość będzie nadzorowana przez sędziego faktu, a każde odstępstwo od powyższych zasad będzie karane.

W trakcie powyższej procedury mechanicy będą mogli w tej samej chwili używać maksymalnie dwóch urządzeń elektrycznych lub pneumatycznych. Podnośniki będą musiały być obsługiwane manualnie, bez użycia prądu. Przy odpalaniu motocykla będzie można korzystać z dodatkowych źródeł prądu.

Klamka hamulca będzie musiała być zabezpieczona przed przypadkowym naciśnięciem podczas zderzenia z innym motocyklem. Owiewki będą musiały być wykonane tak samo, jak przy motocyklu drogowym i z zachowaniem wymiarów otworów dla przednich reflektorów homologowanych dla danego modelu motocykla. W tym celu konieczne będzie zastosowanie folii z nadrukiem przedstawiającym klosz reflektora. Wszystkie motocykle będą musiały posiadać sprawne czerwone światło zamontowane z tyłu motocykla, które będzie używane podczas wyścigów w deszczu.

Zmiany w przepisach klasy Supersport:
Wprowadza się limit liczby silników na cały sezon w wysokości ośmiu jednostek na jednego zawodnika. W przypadku zastąpienia zawodnika ilość użytych silników pozostaje taka sama. Co to oznacza? Zawodnik X zużył dwa silniki i uległ wypadkowi, przez który będzie musiał pauzować do końca sezonu. Zostaje on zastąpiony zawodnikiem Y. W tym przypadku zawodnikowi Y pozostaje do dyspozycji sześć silników.

Podobnie jak w klasie Superbike zostaje wprowadzony obowiązek zabezpieczenia klamki hamulca przed przypadkowym naciśnięciem oraz umieszczenia czerwonego światła z tyłu motocykla, które będzie używane w trakcie wyścigów w deszczu.

Zmiany w przepisach klasy Superstock:
W klasie Superstock będzie można użyć maksymalnie trzech silników na jednego zawodnika. Obowiązuje również zasada zachowania ilości zużytych silników pomimo zastąpienia startującego innym zawodnikiem. Zostanie również wprowadzony obowiązek zabezpieczenia klamki hamulca przed przypadkowym jej naciśnięciem, a także konieczność zamontowania czerwonego światła z tyłu motocykla, które będzie używane w trakcie wyścigów w deszczu.

Zabrania się używania dodatkowego sprzętu oraz elementów elektroniki z wyjątkiem tych dopuszczonych przez FIM / IMS.
 

Oryginalny tekst zmian znajdziecie na stronie internetowej FIM w formacie PDF.

 

Pozostałe przepisy dotyczące rywalizacji, przygotowania motocykli oraz zakazów i nakazów będą udostępnione już niedługo.

Autor: Wojciech Grzesiak