Yamaha XS-1 Sakura ma nawiązywać do pierwszego czterosuwowego motocykla tego producenta, oznaczonego również jako XS-V1, a napędzanego przez 650-centymetrowy, chłodzony powietrzem silnik. Różnicą w stosunku do pierwowzoru jest V-twin o pojemności 1000 cm3
To, co prezentuje Yamaha, można uznać za odpowiedź na krok Hondy i jej retro-modele CB 1100F i R, które właśnie w Tokyo mają zostać oficjalnie zaprezentowane szerszej publiczności. Motocykle z silnikami chłodzonymi powietrzem, z 4 cylindrami w rzędzie są przepięknym nawiązaniem do lat 70-tych.
Wracając jednak do konceptu Yamahy – należy ten motocykl nazwać raczej prototypem, gdyż wszystko wskazuje na to, iż może on zostać bezproblemowo wdrożony do produkcji. Podejrzewa się, iż jej wprowadzenie na rynek może nastąpić w przypadku dobrego przyjęcia przez motocyklistów. Nie ma tu jakichś niezwykle wypasionych części, które trudno by wdrożyć do seryjnej produkcji. Jedynie nieco dziwaczna lampa i przestylizowane tarcze hamulcowe mogą sprawić minimalne problemy.
Yamaha jest bardzo skąpa jeżeli chodzi o informacje o Sakurze, jednak bazując na doniesieniach z "frontu" można śmiało stwierdzić, że będzie to bardzo ciekawy motocykl, o ile faktycznie wejdzie do produkcji. My przyjmiemy ją bardzo ciepło, a Ty?