Spis treści
Yamaha MT-09 SP na rok 2024 otrzymała trochę zmian w ergonomii, wyposażeniu i wyglądzie. Sprawdzamy, czy dzik jest dziki oraz czy nowy model zachwyca tak samo, jak 10 lat temu?
W redakcji Motogen trwa właśnie Operacja Lato, czyli spotkania, konkurs oraz intensywne testowanie motocykli. W bieżącym Tygodniu Yamaha testujemy kilka nowości. Sprawdzamy, czym różnią się od siebie Tenere 700 Extreme oraz Explore. Ola przekonała się, jak bardzo można (nie)polubić retro-sporciaka XSR900 GP. Jędrzejak wsiadł na nowego, popularnego nakeda, MT-09 SP, aby przekonać się, czy MTek wciąż potrafi zachwycać (a także przekonać się, czy dzik jest dziki). Oglądajcie!
Minęło już 10 lat od premiery pierwszej MT-09, która spotkała się z wspaniałym odbiorem na rynku. Był to motocykl stosunkowo tani, dobry, mocny, zwinny, po prostu bardzo fajny. Teraz mamy MT-09 w trzeciej generacji, po liftingu i to w wersji SP…
Yamaha MT-09 SP 2024 – FILM z TESTU
MT-09: Nowa twarz i design
MT-09 w wersji SP z 2024 roku przeszła spore zmiany stylistyczne. Poprzedni design (czyli model 2021 MT-09) nie przypadł do gustu wielu motocyklistom, dostał niesławną ksywę „cyklop”, jednak nowy model jest już znacznie lepszy. Potwierdzeniem tego jest zdobyta nagroda Red Dot za wzornictwo produktowe.
Mi osobiście bardzo podoba się stylistyka tego motocykla: jego muskularna linia z potężnym zbiornikiem, delikatny zadek z dzieloną kanapą i bananowy wahacz. Jednak jest jedno „ale” – wersja SP ma kilka modyfikacji, które nie do końca do siebie pasują. Mamy ciemno-złoty widelec, żółty amortyzator Öhlins, wahacz ze szczotkowanego aluminium w kontraście do czarnej ramy, a także różne kolory zacisków hamulcowych.
Z żartem i przymrużeniem, naciągając tę teorię, można powiedzieć, że SP wygląda trochę jak składak, jakby motocykl był po wypadku i miał przypadkowo dobrane części. Mimo to, nadal mi się podoba, choć wolałbym, żeby wahacz był czarny jak w wersji podstawowej.
ZDJĘCIA: 2024 MT-09 SP w obiektywie Tomaziego:
Komfort i pozycja jazdy – MT09SP 2024
MT-09 na rok 2024 oferuje bardziej aktywną pozycję jazdy. Obniżono kierownicę, podwyższono i cofnięto podnóżki, co sprawia, że pozycja jest bardziej aktywna i skupiona na przednim kole. Ponadto sety kierowcy można zamontować o jedną pozycję wyżej. Mimo dynamicznej pozycji, jazda jest komfortowa, nawet podczas długich tras, a szeroka kierownica ułatwia szybkie zmiany kierunku. Mimo kilku godzin jazdy, nie odczułem żadnych nadmiernych wibracji, bólu pleców czy rąk.
Yamaha MT-09 2024: silnik i osiągi
MT-09 jest napędzana przez znany silnik CP3 o mocy 119 KM i momencie obrotowym 93 Nm. Silnik ten jest bardzo dobrze zestrojony, oferując świetne brzmienie i dynamiczne osiągi. Wydech, choć fabrycznie niezbyt estetyczny, brzmi przyjemnie dla ucha, zwłaszcza gdy wypuszcza z siebie strzelająco syczące dźwięki przy używaniu ultra precyzyjnego quickshiftera trzeciej generacji. Ciekawe dźwięki dochodzą także z airboxa – Yamaha tak zestroiła układ dolotowy pod względem akustycznym, aby motocyklista miał wrażenie dźwięku surround.
Zawieszenie i hamulce w MT-09 SP
W wersji SP zawieszenie jest bardziej zaawansowane – przedni widelec KYB ma pełną regulację i powłokę DLC, co zapewnia płynniejszą pracę. Tylne zawieszenie to w pełni regulowany amortyzator Öhlins. Siłą tego zawieszenia jest połączenie dobrego komfortu na co dzień (choć pamiętajmy, że to wciąż dość „sztywny” motocykl), wraz z wysoką stabilnością prowadzenia w szybkich zakrętach. Nie ma tu żadnego pływania czy nurkowania, a z to jest pełne wyczucie motocykla.
Układ hamulcowy Brembo Stylema z radialną pompą Brembo zapewnia niesamowitą moc hamowania, choć pełne wykorzystanie jego potencjału wymaga wyłączenia niektórych systemów wspomagających. W ustawieniach drogowych układ ABS reaguje bardzo intruzywnie, zbyt wcześnie.
Yamaha MT-09SP 2024 – wrażenia z jazdy
Yamaha MT-09 SP to motocykl, który łączy dzikość na zakrętach, wraz ze stabilnością przy prędkościach autostradowych. Sprawdzi się zarówno w mieście, jak i na trasie, oferując pewność prowadzenia i wysoki komfort jazdy. Mimo braku dużej ochrony przed wiatrem, fabryczny tempomat ułatwia dłuższe podróże.
Motocykl nie jest jednak przeznaczony dla początkujących. Jego moc i zwarta konstrukcja sprawiają, że jest niezwykle energiczny. Reakcja na manetkę gazu w trybie sport jest bardzo agresywna, co może nie być odpowiednie do jazdy z pasażerem. Oczywiście: początkujący mogliby go używać w trybie rain, ale wtedy równie dobrze można wybrać mniejszy model MT-07.
MT09SP: Elektronika i systemy wspomagające
MT-09 SP wyposażona jest w zaawansowane systemy elektroniczne: kilka trybów oddawania mocy, kontrolę trakcji, kontrolę uślizgu bocznego, kontrolę uniesienia przedniego koła, kontrolę ABS z zakrętowym i zwykłym trybem, a także kontrolę hamowania silnikiem. Działają one w oparciu o 6-osiowy IMU i są zintegrowane w 5 trybów jazdy (Sport, Street, Rain oraz dwa personalizowane). Wszystko to można łatwo ustawiać za pomocą nowego, 5-calowego ekranu TFT, który oferuje cztery różne grafiki oraz dodatkowy tryb track w wersji SP (z laptimerem i kolejnymi 4 trybami jazdy). Systemy można także konfigurować za pomocą aplikacji na smartfona, co pozwala na precyzyjne dostosowanie ustawień motocykla do indywidualnych potrzeb.
Nowy układ przełączników jest ponadprzeciętnie intuicyjny i to wymaga oficjalnej pochwały. Ale oficjalnej nagany wymaga za to przełącznik od kierunkowskazów. Yamaha postanowiła od nowa opracować coś, co działa dobrze – jednocześnie sprawiając, że teraz działa gorzej. Mi praca przełącznika kierunkowskazów się nie podoba: nie ma intuicyjnej pozycji OFF, a podwójny skok przycisku ciężko znaleźć.
Kierunki otrzymały wprawdzie nową funkcję (klik pośredni to 3 mrugnięcia kierunkowskazem; a klik głęboki to kierunkowskaz na 15 sekund i 150 metrów), która faktycznie może być przydatna. Ale co z tego, skoro przełącznik jest beznadziejny.
Nowością – bardzo pożyteczną – jest Smart Key. Model MT-09 SP 2024 jest pierwszą Yamahą, która otrzymała fabrycznie kluczyk zbliżeniowy. Funkcjonuje doskonale. Bez wyjmowania go z kieszeni, obsługiwać można i zapłon, i blokadę kierownicy, i wlew paliwa.
Cena Yamahy MT-09 SP 2024 – warto?
Cena MT-09 zaczyna się od 49 900 zł, a wersja SP kosztuje 59 000 zł. Czy to dużo? Oceńcie sami. To, co jest pewne, to wysoka jakość wykonania i bogate wyposażenie, które sprawiają, że jest to motocykl wart swojej ceny.
Yamaha MT-09 SP to świetny naked, który oferuje dynamiczną jazdę i zaawansowane technologie. Jeśli szukasz motocykla, który podnosi poziom adrenaliny przy każdej przejażdżce, MT-09 SP jest dla Ciebie. Jeżeli jednak poszukujesz motocykla naked/roadster oferującego spokojną i odprężoną jazdę, raczej nie wybierzesz „dziewiątki”.
Operacja Lato 2024: o co chodzi? Spotkania, konkurs, plan…
Materiał powstał w czasie Operacji Lato. Edycja 2024 ma aż 6 tygodni marek (o czym piszemy szerzej w artykule). Każdego tygodnia przetestujemy dla Was przynajmniej 3 motocykle, a czasem też trafi się czwarty jednoślad albo samochód. Testy i wiele innych publikacji znajdziecie na portalu Motogen.pl, ale także na fanpage motogen.pl na FB oraz na profilach Instagramie oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!
Konkurs! Po raz kolejny w ramach konkursu #OperacjaLato @Motogen.pl mamy dla Was pakiet cennych nagród! Wystarczy zrobić ciekawe zdjęcie/video o temacie letnio-motocyklowym, wrzucić je na swoje sociale (dowolnie: faceook, instagram, youtube i/lub tiktok) oznaczyć #OperacjaLato oraz @motogen.pl, a zgarnąć można nagrodę główną – kask Schuberth S3 Daytona Red! Pozostałe nagrody też są ciekawe: opony Pirelli, klocki hamulcowe TRW, plecaki z chemią Motul, sesja foto z Tomazim, zestaw gadżetów Exide, czy koszulki Motogen!
Spotkania! To chyba nasza ulubiona część Operacji Lato – w każdy czwartek o 19:00 spotykamy się z Wami na błoniach Stadionu Narodowego. Przyjeżdżajcie wszystkimi motocyklami – marka i pojemność nie ma znaczenia, bo najważniejszy jest świetny klimat i pogaduszki i motocyklach. Czasem skoczymy gdzieś na kawę, a czasem będzie coś do zgarnięcia w mini konkursach na spotkaniach. Aby dowiedzieć się dokładnie co, gdzie i kiedy śledźcie stories na FB/IG oraz wydarzenia na facebooku Motogen!
Harmonogram Operacji Lato 2023:
- 01.07-07.07 – BMW
- 08.07-14.07 – Suzuki
- 15.07-21.07 – Aprilia
- 22.07-28.08 – Yamaha
- 29.07-04.08 – Triumph
- 14.08-20.08 – Kawasaki
Operacja Lato może się odbyć dzięki partnerom
Operacja Lato organizowana jest przez Motogen.pl dla Was, ale nie mogłaby się odbyć i nie byłoby nagród w konkursie, gdyby nie dołączyło do nas wiele firm uwielbiających motocykle, jak:
– Schuberth,
– Pirelli,
– InterMotors,
– TRW,
– Motul,
– Exide.
Bądźcie na bieżąco i już teraz dodajcie do obserwowanych fanpage motogen.pl na FB oraz profile na Instagramie oraz Tiktoku, a także na YouTube. Śledźcie wpisy, relacje, shorty i stories!
Zostaw odpowiedź