Na czasie
    Musisz zainstalować Jetpack plugin i włączyć "Statystyki".

Yamaha MT-09 jest zupełnie nowa. Zmiany dotyczą silnika, podwozia, ramy, zawieszenia, elektroniki… Wszystkiego!

Gdy Yamaha w 2013 roku wypuściła model MT-09, zmieniła oblicze nakedów. Ten model, oraz kolejne z serii MT, okazały się ogromnym sukcesem. Dziś, przy okazji pojawienia się normy Euro 5, Yamaha prezentuje zupełnie nowego MT-09.

MT-09 na rok 2021 ma większy silnik (889 ccm), więcej mocy (119 KM), większy moment (93 Nm), niższą masę (189 kg z płynami) zupełnie nowe podwozie i zawieszenie oraz elektronikę i dodatki z wysokiej półki.

Zobacz Yamahę MT-09 2021 na oficjalnym filmie:

Yamaha MT-09 na 2021 – opis najważniejszych cech

Poniższy opis jest podsumowaniem naszego autorstwa. Na drugiej stronie tego artykułu znajdziecie kompletny, pełnowartościowy, pełny opis wszystkich nowych cech MT-09 2021 prosto od Yamahy.

Silnik ma większą pojemność, moc, moment, lepszą reakcję na gaz. Został gruntownie przebudowany, praktycznie każdy element jest nowy. Przy okazji jednostka jest o 1,7 kg lżejsza.

Moc maksymalna wynosi 119 KM i to o 4 KM więcej. Większy moment obrotowy wynosi 93 Nm i osiągany jest o półtora tysiąca obrotów niżej, przy 7000 obr/min. Pojemność skokowa wzrosła z 847 do 889 ccm.

Konstrukcja silnika to wciąż 3-cylindrowa rzędówka o przesuniętych czopach wału zwana CP3. Przeprojektowano cały układ dolotowy oraz układ wydechowy.

Zmodyfikowano układ zasilania paliwem a także przepustnicę. Elektronicznie sterowana manetka YCC-T otrzymała nowy system APSG (Accelerator Position Sensor Grip) znany z R1 i R1M, czyli ma być precyzyjnie.

Zoptymalizowano skrzynię biegów. Sprzęgło posiada funkcję asystującą i uślizgową, a teraz jest płynniejsze. Pierwsze dwa przełożenia skrzyni biegów zostały zwiększone. MT-09 otrzymał quickshifter działający w górę i w dół.

Całe podwozie jest zupełnie nowe. Ramę zbudowano od nowa – jest to konstrukcja Deltabox odlewana z aluminium metodą CF. Identycznie zbudowano nowy wahacz oraz tylną ramę pomocnicą. Rama główna, pomocnicza i wahacz są o 3,8 kg lżejsze. Główka ramy osadzona jest o 30 mm niżej, co daje lepsze wyczucie drogi.

MT-09 waży ze wszystkimi płynami 189 kg i jest to o 4kg mniej niż wcześniej.

Zawieszenie to w pełni regulowane widelec i amortyzator Kayaba. Na układ hamulcowy składa się pompa radialna Nissin oraz 4-tłoczkowe radialne zaciski. Układ wywodzi się z R1.

Owiewki nowego MT-09 ograniczono do minimum. Elementy mechaniczne stanowią tu podstawę dobrego, surowego wyglądu. Z przodu znalazła się pojedyncza, LEDowa soczewka oraz LEDowe światła dziennie w kształcie Y – tak jak z tyłu.

MT-09 posiada rozbudowaną elektronikę. Jest tu nowy, mniejszy 6-osiowy moduł IMU, który wspiera pracę takich układów:  system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt) i system kontroli hamowania (BC). Wszystko obsługuje się z wyświetlacza TFT o przekątnej 3,5 cala.

Nowy MT-09 będzie dostępny w trzech kolorach: Storm Fluo, Icon Blue i Tech Black. Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w marcu 2021 roku.

Galeria zdjęć nowej Yamahy MT-09:

MT-09 2021 w podpunktach wg. Yamahy:

  • Nowy 3-cylindrowy chłodzony cieczą. 4-zaworowy silnik DOHC o pojemności 889 cm3 spełniający wymagania normy EURO 5
  • Większa moc przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika
  • Wyższy o 7% maksymalny moment przy niższych obrotach
  • Maksymalna moc większa o 4 KM
  • Nowa, lżejsza o 2,3 kg rama Deltabox z aluminium odlewanego metodą CF (kontrolowane wypełnianie wnęki formy)
  • Masa z płynami 189 kg — zredukowana o 4 kg, to najlżejszy motocykl typu naked-bike w klasie 900 cm3
  • Krótszy rozstaw osi poprawiający dynamikę prowadzenia
  • Nowy lekki aluminiowy wahacz
  • Piękna, surowa „bezosłonowa” stylistyka nowej generacji modeli MT
  • Wysoka jakość w każdym detalu, z ramą wykończoną w kolorze krystalicznego grafitu
  • Pełne oświetlenie LED w charakterystycznym dla marki układzie Y z przodu i z tyłu
  • Nowy system szybkiej zmiany biegów (QSS) na wyższe i niższe
  • Ulepszone sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku (A&S)
  • Lekki i kompaktowy nowy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU)
  • Układy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla: TCS, SCS i LIFt, z trzema trybami interwencji
  • ABS i system kontroli hamowania (BC)
  • Przełączany tryb charakterystyki silnika D-MODE
  • Nowe ultralekkie 17-calowe 10-szprychowe obręcze kół SpinForged
  • Większa tylna opona 180/70-17, z przodu opona 120/70-17
  • W pełni regulowany widelec KYB® USD z goleniami 41 mm o zmodyfikowanych ustawieniach
  • Regulowany tylny amortyzator KYB® o zmodyfikowanych ustawieniach
  • Kolorowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT ze wskaźnikami, przełącznik zdalnej obsługi na kierownicy
  • Radialna przednia pompa hamulcowa, dwie przednie tarcze o średnicy 298 mm

Dane techniczne – Yamaha MT-09 2021

SILNIK
Typ silnikaChłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy, 3-cylindrowy, DOHC
Pojemność890 cm³
Średnica x skok tłoka78,0 × 62,1 mm
Stopień sprężania11.5 : 1
Moc maksymalna87,5 kW (119,0 KM) przy 10 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy93,0 Nm przy 7000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Spalanie5.0 L/100 km
Emisja CO2116 g/km
Układ zasilaniaWtrysk paliwa
PODWOZIE
Kąt wyprzedzania główki ramy25º
Wyprzedzenie108 mm
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszeniaWahacz, Wahaczowe
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Skok tylnego zawieszenia122 mm
Hamulec przedniHydrauliczny, dwutarczowy Ø 298 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 245 mm
Opona przednia120/70 ZR17M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna180/55 ZR17M/C (73W) bezdętkowa
WYMIARY
Długość całkowita2090 mm
Szerokość całkowita795 mm
Wysokość całkowita1190 mm
Wysokość siodełka825 mm
Rozstaw kół1430 mm
Minimalny prześwit140 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)189 kg
Pojemność zbiornika paliwa14 l
Pojemność zbiornika oleju3,50 l

Na drugiej stronie artykułu znajdziecie kompletny, pełnowartościowy, pełny opis wszystkich nowych cech MT-09 2021 prosto od Yamahy.

Więcej w Newsy, Nowości rynkowe, Wyróżnione
Nowy, 2-cylindrowy, rzędowy następca SV650 rozwija się coraz szybciej

Plotki z ostatnich miesięcy dotyczące Suzuki stanowią o tym, że aktualna linia SV650 z pewnością zastąpiona zostanie silnikiem rzędowym, dwucylindrowym...

Zamknij