Yamaha MT-09 2021 - rewolucja nowoczesnej ikony nakedów! [opis, dane techniczne, zdjęcia, film] - Motogen.pl

Spis treści

Yamaha MT-09 jest zupełnie nowa. Zmiany dotyczą silnika, podwozia, ramy, zawieszenia, elektroniki… Wszystkiego!

Gdy Yamaha w 2013 roku wypuściła model MT-09, zmieniła oblicze nakedów. Ten model, oraz kolejne z serii MT, okazały się ogromnym sukcesem. Dziś, przy okazji pojawienia się normy Euro 5, Yamaha prezentuje zupełnie nowego MT-09.

MT-09 na rok 2021 ma większy silnik (889 ccm), więcej mocy (119 KM), większy moment (93 Nm), niższą masę (189 kg z płynami) zupełnie nowe podwozie i zawieszenie oraz elektronikę i dodatki z wysokiej półki.

Zobacz Yamahę MT-09 2021 na oficjalnym filmie:

Yamaha MT-09 na 2021 – opis najważniejszych cech

Poniższy opis jest podsumowaniem naszego autorstwa. Poniżej znajdziecie kompletny, pełnowartościowy, pełny opis wszystkich nowych cech MT-09 2021 prosto od Yamahy.

Silnik ma większą pojemność, moc, moment, lepszą reakcję na gaz. Został gruntownie przebudowany, praktycznie każdy element jest nowy. Przy okazji jednostka jest o 1,7 kg lżejsza.

Moc maksymalna wynosi 119 KM i to o 4 KM więcej. Większy moment obrotowy wynosi 93 Nm i osiągany jest o półtora tysiąca obrotów niżej, przy 7000 obr/min. Pojemność skokowa wzrosła z 847 do 889 ccm.

Konstrukcja silnika to wciąż 3-cylindrowa rzędówka o przesuniętych czopach wału zwana CP3. Przeprojektowano cały układ dolotowy oraz układ wydechowy.

Zmodyfikowano układ zasilania paliwem a także przepustnicę. Elektronicznie sterowana manetka YCC-T otrzymała nowy system APSG (Accelerator Position Sensor Grip) znany z R1 i R1M, czyli ma być precyzyjnie.

Zoptymalizowano skrzynię biegów. Sprzęgło posiada funkcję asystującą i uślizgową, a teraz jest płynniejsze. Pierwsze dwa przełożenia skrzyni biegów zostały zwiększone. MT-09 otrzymał quickshifter działający w górę i w dół.

Całe podwozie jest zupełnie nowe. Ramę zbudowano od nowa – jest to konstrukcja Deltabox odlewana z aluminium metodą CF. Identycznie zbudowano nowy wahacz oraz tylną ramę pomocnicą. Rama główna, pomocnicza i wahacz są o 3,8 kg lżejsze. Główka ramy osadzona jest o 30 mm niżej, co daje lepsze wyczucie drogi.

MT-09 waży ze wszystkimi płynami 189 kg i jest to o 4kg mniej niż wcześniej.

Zawieszenie to w pełni regulowane widelec i amortyzator Kayaba. Na układ hamulcowy składa się pompa radialna Nissin oraz 4-tłoczkowe radialne zaciski. Układ wywodzi się z R1.

Owiewki nowego MT-09 ograniczono do minimum. Elementy mechaniczne stanowią tu podstawę dobrego, surowego wyglądu. Z przodu znalazła się pojedyncza, LEDowa soczewka oraz LEDowe światła dziennie w kształcie Y – tak jak z tyłu.

MT-09 posiada rozbudowaną elektronikę. Jest tu nowy, mniejszy 6-osiowy moduł IMU, który wspiera pracę takich układów:  system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt) i system kontroli hamowania (BC). Wszystko obsługuje się z wyświetlacza TFT o przekątnej 3,5 cala.

Nowy MT-09 będzie dostępny w trzech kolorach: Storm Fluo, Icon Blue i Tech Black. Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w marcu 2021 roku.

Galeria zdjęć nowej Yamahy MT-09:

MT-09 2021 w podpunktach wg. Yamahy:

  • Nowy 3-cylindrowy chłodzony cieczą. 4-zaworowy silnik DOHC o pojemności 889 cm3 spełniający wymagania normy EURO 5
  • Większa moc przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika
  • Wyższy o 7% maksymalny moment przy niższych obrotach
  • Maksymalna moc większa o 4 KM
  • Nowa, lżejsza o 2,3 kg rama Deltabox z aluminium odlewanego metodą CF (kontrolowane wypełnianie wnęki formy)
  • Masa z płynami 189 kg — zredukowana o 4 kg, to najlżejszy motocykl typu naked-bike w klasie 900 cm3
  • Krótszy rozstaw osi poprawiający dynamikę prowadzenia
  • Nowy lekki aluminiowy wahacz
  • Piękna, surowa „bezosłonowa” stylistyka nowej generacji modeli MT
  • Wysoka jakość w każdym detalu, z ramą wykończoną w kolorze krystalicznego grafitu
  • Pełne oświetlenie LED w charakterystycznym dla marki układzie Y z przodu i z tyłu
  • Nowy system szybkiej zmiany biegów (QSS) na wyższe i niższe
  • Ulepszone sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku (A&S)
  • Lekki i kompaktowy nowy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU)
  • Układy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla: TCS, SCS i LIFt, z trzema trybami interwencji
  • ABS i system kontroli hamowania (BC)
  • Przełączany tryb charakterystyki silnika D-MODE
  • Nowe ultralekkie 17-calowe 10-szprychowe obręcze kół SpinForged
  • Większa tylna opona 180/70-17, z przodu opona 120/70-17
  • W pełni regulowany widelec KYB® USD z goleniami 41 mm o zmodyfikowanych ustawieniach
  • Regulowany tylny amortyzator KYB® o zmodyfikowanych ustawieniach
  • Kolorowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT ze wskaźnikami, przełącznik zdalnej obsługi na kierownicy
  • Radialna przednia pompa hamulcowa, dwie przednie tarcze o średnicy 298 mm

Dane techniczne – Yamaha MT-09 2021

SILNIK
Typ silnikaChłodzony cieczą, 4-suwowy, 4-zaworowy, 3-cylindrowy, DOHC
Pojemność890 cm³
Średnica x skok tłoka78,0 × 62,1 mm
Stopień sprężania11.5 : 1
Moc maksymalna87,5 kW (119,0 KM) przy 10 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy93,0 Nm przy 7000 obr./min
Układ smarowaniaMokra miska olejowa
Typ sprzęgłaMokre, wielotarczowe
Układ zapłonuTCI
Układ rozrusznikaElektryczny
Skrzynia biegówZ kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa
Napęd końcowyŁańcuch
Spalanie5.0 L/100 km
Emisja CO2116 g/km
Układ zasilaniaWtrysk paliwa
PODWOZIE
Kąt wyprzedzania główki ramy25º
Wyprzedzenie108 mm
Układ przedniego zawieszeniaWidelec teleskopowy
Układ tylnego zawieszeniaWahacz, Wahaczowe
Skok przedniego zawieszenia130 mm
Skok tylnego zawieszenia122 mm
Hamulec przedniHydrauliczny, dwutarczowy Ø 298 mm
Hamulec tylnyHydrauliczny z pojedynczą tarczą Ø 245 mm
Opona przednia120/70 ZR17M/C (58W) bezdętkowa
Opona tylna180/55 ZR17M/C (73W) bezdętkowa
WYMIARY
Długość całkowita2090 mm
Szerokość całkowita795 mm
Wysokość całkowita1190 mm
Wysokość siodełka825 mm
Rozstaw kół1430 mm
Minimalny prześwit140 mm
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)189 kg
Pojemność zbiornika paliwa14 l
Pojemność zbiornika oleju3,50 l

informacja prasowa

Większy moment obrotowy, niższa masa i radykalny nowy wygląd
– nowa Yamaha MT-09 2021

Ciemna Strona Japonii

Pod koniec pierwszej dekady XXI wieku grupa wizjonerskich projektantów, wspólnie z zespołem utalentowanych inżynierów, pracowała nad projektem który ostatecznie przekształcił się w jeden z kultowych motocykli w historii Yamaha Motor Co., Ltd. Był to początek zupełnie nowego rozdziału w historii Yamahy, który spowodował, że firma oderwała się od konwencjonalnej japońskiej stylizacji jednośladów i obrała nowy, śmiały kierunek, przywracając tym samym swoją pozycję innowacyjnej i ekscytującej marki.

Zadanie polegało na stworzeniu nowego rodzaju maszyny, której podstawową funkcją było inspirowanie, wzbudzanie emocji i imponowanie. Radykalnie innego motocykla, który zwiastuje nowy początek, przeciwstawia się konwencjom i będzie katalizatorem zmian nie tylko w gamie Yamaha, ale w całym świecie jednośladów. Motocykla zaprojektowanego do jeżdżenia dla samej przyjemności, który wzbudzi poczucie spełnienia marzeń i chęć utożsamienia się z jego charakterem, u nowej generacji pasjonatów jazdy na motocyklu.

Zamiast szukać inspiracji na zewnątrz, zgrany zespół pracujący nad tym tajnym projektem, zwrócił się w stronę japońskich korzeni i niepowtarzalnej subkultury motocyklowej tego kraju, obserwując zjawiska zachodzące na ulicy. Przekaz ze środowiska był jasny: przyszłość motocykli to wzbudzanie emocji, gęsiej skórki, uczuć, ekscytacji.

Reszta to historia. Zespół Yamahy zaprezentował efekty lat ciężkiej pracy w 2013 roku. Nowy motocykl, zainspirowany japońskim minimalizmem, postawił dotychczasowe wyobrażenia na głowie. Szybki, zwinny i agresywnie stylizowany, pozbawiony zewnętrznych osłon MT-09 natychmiast przyciągnął nową kategorię młodszych użytkowników, którzy pokochali jego brutalny wygląd, silnik o dużym momencie obrotowym i prowadzenie dające ogromny zastrzyk adrenaliny. Równocześnie wielu doświadczonych kierowców uświadomiło sobie, że ten nowy model ma wszystko, co sprawiło, że kiedyś pokochali jazdę na motocyklu.

Ze swoim mocnym naciskiem na dostarczanie radości z samego prowadzenia, jakość klasy premium, minimalistyczne wzornictwo i technologie wzmacniające wrażenia z jazdy, filozofia Ciemniej Strony Japonii od samego początku stała za każdym modelem Hyper Naked tworzonym przez Yamahę i po dziś dzień jest siłą, która czyni z MT znacznie więcej niż tylko motocykl.     

Yamaha MT-09: Hyper Naked w najczystszej formie

Wydaje się, że oryginalny MT-09 pojawił się na rynku dosłownie wczoraj, stanowiąc nową radykalną siłę tchnącą nowym rodzajem energii w świecie motocykli. Wyróżniając się pozbawionym osłon nadwoziem, muskularną postawą, groźnym bezkompromisowym wyglądem i bogatym w moment obrotowy 3-cylindrowym silnikiem z wykorbieniami co 90 stopni, a przy tym zaskakująco konkurencyjną ceną, pierwsza generacja MT-09 z miejsca odniosła sukces.

Oryginalny MT-09 idealnie uchwycił istotę jazdy na motocyklu i stał się wzorcem uniwersalnego, sportowego motocykla. Ta przełomowa maszyna okazała się nie tylko jednym z najbardziej udanych i kultowych modeli Yamahy wszechczasów, ale także była pierwszym motocyklem firmy w segmencie Hyper Naked. Po niej szybko, już w 2014 roku, pojawił się MT-07, kolejna niezwykle popularna maszyna, która zdominowała rynek w kategorii średnich pojemności.

Obecnie rodzina motocykli Hyper Naked obejmuje łącznie 8 modeli, o pojemnościach od 125 aż do 1000 cm3, co czyni z niej jedną z najszerszych i najlepiej sprzedających się linii modelowych w 65‑letniej historii Yamaha Motor Co., Ltd. W 2013 r. w samej Europie sprzedano ponad 250 tys. sztuk motocykli MT, co dowodzi ogromnej powszechnej atrakcyjności koncepcji Hyper Naked.

W 2021 roku Yamaha zamierza umocnić swoją dominację w kategorii Hyper Naked, wprowadzając całkowicie nowy model MT-09. Lżejszy, mocniejszy i bardziej zaawansowany technicznie w każdym aspekcie, ten nowy dynamiczny motocykl jest esencją podstawowych wartości, dzięki którym seria MT jest najpopularniejszym segmentem Yamahy i jedną z najbardziej udanych linii produktowych na całym rynku europejskim.

Zupełnie nowy MT-09: niższa masa, więcej mocy, najlepsze parametry techniczne

Od czasu, gdy pierwszy MT-09 pojawił się na scenie w 2013 roku, segment motocykli Hyper Naked stał się jednym z największych i najważniejszych dla Yamahy. W latach 2013–2017 ta rewolucyjna maszyna przyciągnęła prawie 50 tys. klientów w Europie. W 2018 roku wprowadzono model drugiej generacji, który dzięki nowej stylistyce i silnikowi spełniającemu normę EURO 4 kontynuuje sukces kultowego poprzednika.

Pozostając maksymalnie wiernym podstawowym wartościom leżącym u podstaw filozofii Hyper Naked, zupełnie nowy MT-09 przygotowany na 2021 rok ma lepsze parametry techniczne: jest lżejszy, mocniejszy i bardziej zaawansowany pod każdym względem. Głównymi założeniami projektowymi było przede wszystkim uzyskanie Kanno Seino (ekscytujących osiągów), które zapewniłyby emocje podczas każdej jazdy oraz umożliwienie kierowcy efektywnego wykorzystania możliwości silnika i podwozia, przy równoczesnym zachowaniu komfortu i naturalnego prowadzenia, co postanowiono zrealizować za pomocą najbardziej kompletnego pakietu elektronicznych funkcji wspomagających kierowcę.

Nowy MT-09 jeździ jeszcze bardziej dynamicznie, a przy tym jest bardziej zwinny. Mając w standardzie najlepsze w klasie elektroniczne układy sterowania i najwyższej klasy wyposażenie, nowy MT-09 jest szczytowym osiągnięciem techniki motocyklowej i przy okazji ma najbardziej konkurencyjną cenę w klasie motocykli Hyper Naked o pojemności do 900 cm3.

Nowy silnik CP3 889 cm3 zgodny z normą EURO 5: więcej pojemności, mocy, momentu obrotowego i zabawy

Lepsze wyczucie i kontrola. Kluczowym czynnikiem decydującym o powodzeniu modelu MT-09 jest sposób pracy i osiągi 3-cylindrowego silnika CP3 z wykorbieniami ustawionymi co 90 stopni. Po ośmiu latach dostarczania europejskim właścicielom najbardziej ekscytujących i satysfakcjonujących wrażeń z jazdy nadszedł czas, aby uwielbiany silnik o pojemności 847 cm3 ustąpił miejsca nowej konstrukcji, która wytwarza więcej mocy i momentu przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.

Aby uzyskać wyższy moment obrotowy i lepszą reakcję na gaz, spełniający normę EURO 5 silnik przygotowany na rok 2021, został gruntownie przeprojektowany i odchudzony. Praktycznie każdy ważniejszy podzespół jest nowy: tłoki, korbowody, wałki rozrządu i skrzynie korbowe. Jednak pomimo większej pojemności i wyższej mocy, silnik na rok 2021 łącznie z układem wydechowym jest 1,7 kg lżejszy od obecnej konstrukcji.

Jednak najważniejszą poprawę — tę, która jest kluczem do znacznie lepszego, odczuwalnego zachowania i bardziej dynamicznego charakteru nowego motocykla — widać w wyższym momencie obrotowym silnika CP3. Wynosi on teraz 93 Nm i jest osiągana przy 7000 obr./min — całe 1,5 tys.obrotów wcześniej niż poprzednio.

Wysoki moment rozwijany liniowo przy niższych obrotach silnika, poprawia osiągi nowego MT-09 „w prawdziwych warunkach”, umożliwiając kierowcy pełne wykorzystanie dostępnej mocy przy prędkościach rozwijanych w jeździe codziennej. Pojemniejszy silnik CP3 spełniający normę EURO 5 sprawia, że nowy MT-09 zawsze budzi jeszcze większe, pozytywne emocje, oferując więcej siły i charakteru w każdych warunkach, podczas szybkich, wolnych, mokrych, czy suchych przejazdów.

Niezależnie od tego, czy musisz się przebijać w gęstym, miejskim ruchu przy codziennych dojazdach do pracy, jedziesz w czasie wolnym do kawiarni czy dokazujesz na krętych bocznych drogach, nowy silnik o pojemności 889 cm3 z bogatymi pokładami momentu obrotowego imponuje swoimi możliwościami. Wspólnie z nowym systemem qickshifter, pozwalającym wybierać wyższe i niższe przełożenia bez użycia sprzęgła, MT-09 na rok 2021 jest głównym pretendentem do najwyższych wyróżnień w ważnej kategorii motocykli Hyper Naked o pojemności do 900 cm3.

Nowy układ doprowadzania paliwa: pokaźne moment obrotowy i moc przy lepszej ekonomii

Jedną z kluczowych cech konstrukcyjnych nowego silnika o pojemności 889 cm3 jest zupełnie nowy układ zasilania paliwem. O ile w obecnym silniku MT-09 wtryskiwacze paliwa są przymocowane bezpośrednio do głowicy cylindrów, w nowym przytwierdzono je po stronie przepustnicy, a paliwo jest wtryskiwane na tylną część głowic zaworów dolotowych.

Taki układ zapewnia lepsze rozpylenie paliwa oraz zmniejsza jego przywieranie do ścianek kanału dolotowego. Nowy układ oferuje wyjątkową sprawność spalania i przyczynia się do spadku zużycia paliwa o 9%.

Nowa przepustnica ride-by-wire APSG: Niższa masa, doskonałe wyczucie   

System elektronicznego sterowania przepustnicą (YCC-T) MT-09 na rok 2021, został zmodernizowany poprzez dodanie nowego systemu APSG (Accelerator Position Sensor Grip). Przypomina on rozwiązanie stosowane w maszynach YZF-R1 i R1M, z dostosowanymi do konkretnego modelu ustawieniami tarcia i otwarcia przepustnicy. Nowy, lekki układ elektronicznego sterowania, zastępuje wcześniejszy system oparty na linkach i zapewnia doskonałe wyczucie i niezawodność.

Nowe układy dolotowy i wydechowy: mocniejsze odczuwanie momentu obrotowego i przyspieszania

Zupełnie nowy silnik o pojemności 889 cm3 wyposażono w przeprojektowany, wysokowydajny układ dolotu powietrza oraz nowo zaprojektowany układ wydechowy, co ma na celu wzmocnienie odczuwania momentu obrotowego i przyspieszenia przez kierowcę. Nowo zaprojektowane kolektory ze stali nierdzewnej mają inne krzywizny, przekładające się na doskonały efekt pulsującego silnika, a dzięki rurom wydechowym wychodzącym na obie strony, kierowca słyszy upajający, w pełni „stereofoniczny” ryk.

Układ wydechowy ma nową 1,5-komorową konstrukcję z symetrycznymi rurami po lewej i prawej stronie, jest lżejszy o 1,4 kg od poprzedniego oraz został dostrojony specjalnie pod kątem wzmacniania odczuwanego momentu obrotowego, gdy kierowca rusza z miejsca albo wychodzi z wolnego zakrętu.

Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika, dźwięk wytwarzany przez układ dolotowy modelu MT-09 staje się coraz bardziej dominujący i wzmacnia wrażenie przyspieszania odczuwane przez kierowcę, a dodatkowo dzięki specjalnej konstrukcji, podkreśla odczucia wysokiego momentu obrotowego. Osiągnięto to poprzez wyposażenie obudowy filtra powietrza w całkowicie nowy układ trzech kanałów, każdy o innym przekroju poprzecznym i długości.

Zoptymalizowana skrzynia biegów i zmodernizowane sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku (A&S): Płynniejsze działanie i łatwiejsza obsługa

W związku z wyższymi osiągami silnika w modelu na 2021 rok zoptymalizowano również skrzynię, zwiększając nieco przełożenia 1 i 2 biegu, a w celu poprawy wyczucia przy zmianie przełożeń, zamontowano nowo zaprojektowane widełki. Aby sprzęgło A&S radziło sobie z wyższym momentem obrotowym, zastosowano w nim inny materiał tarcz dociskowych. Zmieniono również kąt zapadek, dzięki czemu do wciśnięcia dźwigni wystarcza mniejsza siła, a reakcja zawieszenia przy redukcji biegu jest łagodniejsza.

Rama Deltabox z odlewanego aluminium: lżejsza, mocniejsza, zapewniająca większą zwinność

Model MT-09 na rok 2021 został poprawiony pod każdym względem. Otrzymał zupełnie nową, lekką ramę Deltabox wykonaną z aluminium odlewanego metodą CF (kontrolowane wypełnianie wnęki formy), którą dostosowano do silnika o większej pojemności (889 cm3) i wyższym momencie obrotowym. Yamaha jest światowym liderem w dziedzinie technologii CF — nowoczesnego procesu odlewania, który umożliwia wytwarzanie niezwykle lekkich i mocnych konstrukcji aluminiowych, takich jak nowa rama i wahacz MT-09.

Dzięki metodzie CF udało się uzyskać odlewaną ramę o rekordowo cienkich ściankach. W nowej konfiguracji większe dwie belki prowadzą bezpośrednio od zespołu główki ramy do osi wahacza, zapewniając optymalną wytrzymałość. Ogółem nowe, aluminiowe: rama, rama pomocnicza i wahacz, są o 2,3 kg lżejsze od wcześniejszej konstrukcji, co znacznie poprawia zwinność modelu MT-09 2021 na drodze.

W celu poprawy charakterystyki prowadzenia zmieniono proporcje między sztywnościami wzdłużną, poprzeczną i skrętną ramy. Wzrost sztywności poprzecznej o 50% znacznie zwiększył stabilność przy jeździe na wprost.

W związku z bardziej kompaktową ramą i krótszym przednim widelcem, główka ramy osadzona jest 30 mm niżej, co daje lepsze wyczucie przyczepności przedniego koła w trakcie pokonywania zakrętów oraz pozwala kierowcy lepiej czuć drogę. Zwinność prowadzenia poprawiła się również dzięki nowo zaprojektowanej ramie pomocniczej, odlewanej z aluminium metodą CF, która jest 1,5 kg lżejsza niż wcześniejsza konstrukcja stalowa.

Bardzo sztywny wahacz: Niższa masa, lepsza stabilność

W porównaniu do obecnej konstrukcji, w której prawa sekcja ma kształt banana, nowy aluminiowy wahacz, lżejszy o 250 g, ma znacznie prostszą prawą stronę, co daje bardziej symetryczny wygląd lepiej pasujący do wyglądu nadwozia nowej generacji. Aby uzyskać lepszą stabilność podczas pokonywania zakrętów, ale też podczas jazdy na wprost, w modelu na rok 2021 oś wahacza zamontowano wewnątrz konstrukcji ramy, podczas gdy wcześniej znajdowała się poza ramą. Ta nowa konstrukcja i układ wahacza obniżają masę nieresorowaną, idealnie komponując się z nowym rozkładem sztywności ramy.

Bezosłonowa konstrukcja nadwozia nowej generacji: Surowa, piękna, przepojona genami rodziny MT

Pozbawiony jakichkolwiek dodatków, piękny i funkcjonalny wygląd nowego MT-09 stanowi kolejny, ważny krok w nieustannej ewolucji DNA linii MT. Założenie projektowe mówiło o usunięciu wszystkich zbędnych elementów i w ten sposób odsłonięciu wnętrza, które ukazuje czyste mechaniczne piękno podzespołów motocykla.

Projektanci Yamahy pozostali wierni zasadniczemu charakterowi MT, równocześnie tworząc model Hyper Naked nowej generacji, który wizualnie wyraża najważniejsze cechy: dźwięk, moment obrotowy, poczucie wolności i zwinność na drodze.

Wrażenie potężnego momentu obrotowego

Odczucie wysokiego momentu obrotowego jest potęgowane maksymalnym scentralizowaniem masy, co doskonale podkreśla muskularny wygląd motocykla i tworzy wrażenie ukrytych, ogromnych pokładów mocy. Umieszczenie przedniego światła, zbiornika paliwa, siedzenia i układu wydechowego możliwie najbliżej silnika, powoduje efekt upakowania w jednym miejscu wszystkich najważniejszych podzespołów i gotowości do akcji. Nowe detale, takie jak wzmacniające ożebrowanie na pokrywie skrzyni korbowej, sugerują wytrzymałość mechaniczną, a nowy kolor krystalicznego grafitu zastosowany na ramie, podkreśla właściwości materiałów użytych w konstrukcji i nadaje maszynie efektowny, wyrafinowany wygląd.

Minimalistyczne „bezosłonowe” wzornictwo

Nowy, lekki Hyper Naked jest również rewelacyjnie zwinny. Chcąc wyrazić wyjątkową jakość prowadzenia tego całkowicie nowego modelu MT-09, Yamaha postawiła na szokującą estetykę, w której wszystkie zbędne panele nadwozia zostały usunięte i w efekcie maszyna z każdej perspektywy wygląda dynamicznie. Kompaktowy, przedni błotnik i szczątkowa obudowa przedniej lampy, to jedyne dodatkowe elementy przykrywające muskularne, surowe podwozie. Ów minimalizm doskonale podkreśla piękno stylistyki konstrukcji i nadaje motocyklowi wygląd pełen siły, charakteru i mechanicznego kunsztu, podkreślony ramą w kolorze krystalicznego grafitu.

Wąskie siedzenie i szpiczasta sekcja tylna — do tego całkowity brak paneli bocznych i innych niepotrzebnych dodatków — jeszcze bardziej uwypuklają surowość i piękno tej maszyny z segmentu Hyper Naked, o najlepszych parametrach technicznych. 

Kompaktowa konstrukcja nadwozia jest kolejnym sposobem manifestacji czystego i atletycznego charakteru tego ekstremalnego modelu Hyper Naked, który waży zaledwie 189 kg — 4 kg mniej niż poprzednik i znacznie mniej niż jakikolwiek inny konkurent typu naked-bike w klasie o pojemności do 900 cm3.

Nieskrępowana pozycja jazdy: Wygodna dla każdego kierowcy

Pozycję jazdy zaprojektowano pod kątem użytkowników o różnych sylwetkach. Dzięki temu każdy od razu po zajęciu miejsca poczuje się bardzo wygodnie i naturalnie. W szczególności kształty podzespołów takich jak zbiornik paliwa i siedzenie zostały dopracowane na drodze procesu Kanno Hyoka (na podstawie odczuć i informacji zwrotnych przekazanych przez kierowcę testowego), w celu zapewnienia kierowcy poczucia maksymalnego zespolenia z maszyną.

6-osiowy moduł bezwładnościowy: technologia klasy Supersport z serii R zapewniająca najlepsze osiągi

Nowy MT-09 jest pierwszym modelem Yamaha Hyper Naked wyposażonym w 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU) — jeden z najbardziej zaawansowanych inteligentnych elementów elektronicznych stosowanych w motocyklach. Opracowany na bazie systemu używanego w maszynach YZF-R1 od 2015 roku, 6-osiowy moduł w nowym MT-09 jest 50% mniejszy i 40% lżejszy, co zawdzięcza gruntownemu przeprojektowaniu układu czujników.

System nieustannie mierzy przyspieszenie w kierunkach przód-tył, góra-dół i lewo-prawo, a także prędkość kątową maszyny w kierunkach obrotu wokół osi poziomej poprzecznej, osi pionowej i osi poziomej wzdłużnej. 6-osiowy moduł bezwładnościowy może w czasie rzeczywistym wysyłać dane do modułu ECU, który steruje elektronicznymi układami wspomagającymi kierowcę. Najlepszy w klasie pakiet układów wspomagania jazdy obejmuje układy rozpoznające pochylenie motocykla: system kontroli trakcji (TCS), system kontroli uślizgu (SCS), system kontroli unoszenia przedniego koła (LIFt) i system kontroli hamowania (BC).

Układy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla: pełna kontrola w każdych warunkach

Układ TCS rozpoznający pochylenie motocykla monitoruje różnicę prędkości między kołami przednim i tylnym i na tej podstawie optymalizuje siłę napędową przykładaną do tylnego koła w trakcie przyspieszania. Z kolei system SCS, opracowany na bazie układu bardzo popularnego wśród użytkowników modelu YZF-R1, redukuje moc w przewidywaniu uślizgu tylnego koła, umożliwiając kierowcy skupienie się na prowadzeniu. Również system LIFt pozwala kierowcy skoncentrować się na drodze przed nim. Działa w ten sposób, że obniża moc silnika i zapobiega unoszeniu przedniego koła, stabilizując zachowanie maszyny podczas dynamicznego ruszania z miejsca i przyspieszania. Czwarty elektroniczny układ wspomagający kierowcę to BC, który współpracuje z układem ABS. Niezależnie dozuje i moduluje ciśnienie w obwodach przedniego i tylnego hamulca, zapobiegając zblokowaniu kół w trakcie gwałtownego hamowania podczas jazdy na wprost i w pochyleniu.

Trzy tryby pracy układu TCS: poziomy interwencji dostosowane do preferencji każdego kierowcy

Układ TCS ma trzy przełączane tryby, a każdy tryb obejmuje swoim działaniem trzy układy wspomagania kierowcy. W trybach 1 i 2 zmieniają się poziomy interwencji od razu w trzech układach. W trybie 1 interwencje są umiarkowane, natomiast w trybie 2 znacznie silniejsze. W trybie M użytkownik może ręcznie skonfigurować konkretne ustawienia.

Zapobiegając blokowaniu i uślizgowi kół, a także buksowaniu i unoszeniu przedniego koła, elektroniczne układy znacząco odciążają kierowcę, umożliwiając mu całkowite skoncentrowanie się na drodze przed nim i odczuwanie czystej radości z jazdy.  

Kolorowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT ze wskaźnikami: nowoczesny, czytelny i precyzyjny

Nowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT ze wskaźnikami jest kolorowy, prezentując informacje bardzo czytelnie i precyzyjnie. Jego lekka konstrukcja i centralne umiejscowienie płynnie komponują się z nowym zespołem lampy przedniej LED oraz pomagają utrzymać wrażenie kompaktowości i zwinności całej maszyny.

Wskazanie na paskowym obrotomierzu zmienia kolor wraz ze wzrostem i spadkiem obrotów, a ekran mieści mi.in. zegarek, wskaźnik zmiany biegu oraz wyniki pomiaru temperatury wody i powietrza. Nowy wyświetlacz jest połączony z 6-osiowym modułem bezwładnościowym, a kierowcy przełącznikiem na kierownicy mogą przełączać między wyświetlanymi informacjami oraz wybierać preferowany tryb działania elektronicznych układów wspomagających.

Lampa projekcyjna LED: kompaktowa, mocna i utrzymana w stylistyce MT

Lampa nowego MT-09 ma niewielkie wymiary, daje mocne światło i jest bardzo nowoczesna, doskonale pasując do genów rodziny MT. Idealnie komponuje się z estetyką nowej generacji i wrażeniem wyjątkowości, jakie roztacza ta maszyna Hyper Naked.

Zespół przedniego oświetlenia wykonany w całości w technice LED zawiera jeden centralny, dwufunkcyjny zespół projektorowy z wieloma żarówkami LED, które emitują szeroką, równomierną i mocną wiązkę światła o łagodnych krawędziach w funkcji zarówno świateł mijania, jak i świateł drogowych. Dwa pozycyjne światła LED nadają modelowi MT-09 nowe, odważne oblicze. Ułożone charakterystycznie w kształt litery Y, wyrażają drapieżne spojrzenie, które odtąd będzie motywem przewodnim stylistyki rodziny MT.

Ten motyw jest kontynuowany z tyłu, gdzie lekkie światło LED także ma układ litery Y symbolizującej DNA nowej generacji maszyn MT.

System quickshifter: szybka i płynna zmiana biegów na wyższe z nową funkcją zmiany biegów na niższe

W celu uzyskania jak najlepszych przyspieszeń model MT-09 wyposażono w system szybkiej zmiany biegów quickshifter (QSS), który bez używania sprzęgła płynnie zmienia biegi na wyższe przy całkowicie otwartej przepustnicy oraz gładko redukuje przełożenia. W połączeniu ze sprzęgłem antyhoppingowym z funkcją docisku (A&S) ten elektroniczny pomocnik znakomicie ułatwia jazdę, umożliwiając kierowcy maksymalne wykorzystanie dostępnego momentu obrotowego do ekscytującego przyspieszania oraz zwiększając stabilność i pełną kontrolę przy zmianie biegu na niższy.

10-szprychowe obręcze Spin Forged: najlżejsze felgi Yamahy w historii

Ta specjalna technologia wyoblania została opracowana przez Yamahę. Odlane felgi są ogrzewane i wprawiane w ruch wirowy, podczas gdy rolki cały czas wywierają nacisk na obręcze. W efekcie ich grubość może spaść do zaledwie 2 mm przy zachowaniu maksymalnej wytrzymałości.

Każde zmniejszenie masy przekłada się natychmiast na lepsze osiągi maszyny. Szczególnie dotyczy to mas nieresorowanych, gdzie nawet minimalna redukcja odczuwalnie poprawia prowadzenie, kierowanie i działanie zawieszenia. Nowe przednie i tylne koła wykonane w technologii wyoblania są 0,7 kg lżejsze niż wcześniej, co zmniejszyło żyroskopowy moment bezwładności obręczy — z tyłu o imponujące 11%. To jedna z przyczyn doskonałej zwinności motocykla odczuwanej podczas jazdy.

W pełni regulowane przednie zawieszenie: Układ KYB® o specyfikacji premium

Nowy wysokiej klasy przedni widelec KYB® wyposażono w lagi o średnicy 41 mm, które zapewniają płynne działanie zawieszenia i zachowują odporność na zginanie nawet w trakcie najostrzejszego hamowania. Widelec ma pełną regulację napięcia wstępnego, dobicia i odbicia oraz fabrycznie zmienione ustawienia, które lepiej pasują do nowej kompaktowej sztywnej ramy i minimalizują tendencję do dobijania.

Zmieniono konstrukcję tylnego zawieszenia, a nowy regulowany tylny amortyzator KYB® dopasowano do cech nowego podwozia, w tym szczególnie jego znacznie niższej masy nieresorowanej.

Przedni hamulec z radialną pompą hamulcową: Liniowe dozowanie siły, pełna kontrola

Każdy istotny podzespół nowego MT-09 został na rok 2021 gruntownie przeprojektowany i poprawiony. W związku z lepszymi osiągami silnika i dynamiczniejszym charakterem podwozia ten supernowoczesny Hyper Naked jako dopiero drugi model Yamahy otrzymał przedni układ hamulcowy wywodzący się z motocykla YZF-R1.

Sercem tej technologii zaczerpniętej z klasy Supersport jest radialna pompa hamulcowa Nissin, w której tłok porusza się równolegle do kierunku ruchu dźwigni hamulca. W efekcie ciśnienie hydrauliczne jest wywierane na dwie przednie tarcze hamulcowe bardziej liniowo, co ułatwia kontrolowanie maszyny.    

Dane techniczne

  • Nowy 3-cylindrowy chłodzony cieczą. 4-zaworowy silnik DOHC o pojemności 889 cm3 spełniający wymagania normy EURO 5
  • Większa moc przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika
  • Wyższy o 7% maksymalny moment przy niższych obrotach
  • Maksymalna moc większa o 4 KM
  • Nowa, lżejsza o 2,3 kg rama Deltabox z aluminium odlewanego metodą CF (kontrolowane wypełnianie wnęki formy)
  • Masa z płynami 189 kg — zredukowana o 4 kg, to najlżejszy motocykl typu naked-bike w klasie 900 cm3
  • Krótszy rozstaw osi poprawiający dynamikę prowadzenia
  • Nowy lekki aluminiowy wahacz
  • Piękna, surowa „bezosłonowa” stylistyka nowej generacji modeli MT
  • Wysoka jakość w każdym detalu, z ramą wykończoną w kolorze krystalicznego grafitu
  • Pełne oświetlenie LED w charakterystycznym dla marki układzie Y z przodu i z tyłu
  • Nowy system szybkiej zmiany biegów (QSS) na wyższe i niższe
  • Ulepszone sprzęgło antyhoppingowe z funkcją docisku (A&S)
  • Lekki i kompaktowy nowy 6-osiowy moduł bezwładnościowy (IMU)
  • Układy wspomagające kierowcę rozpoznające pochylenie motocykla: TCS, SCS i LIFt, z trzema trybami interwencji
  • ABS i system kontroli hamowania (BC)
  • Przełączany tryb charakterystyki silnika D-MODE
  • Nowe ultralekkie 17-calowe 10-szprychowe obręcze kół SpinForged
  • Większa tylna opona 180/70-17, z przodu opona 120/70-17
  • W pełni regulowany widelec KYB® USD z goleniami 41 mm o zmodyfikowanych ustawieniach
  • Regulowany tylny amortyzator KYB® o zmodyfikowanych ustawieniach
  • Kolorowy 3,5-calowy wyświetlacz TFT ze wskaźnikami, przełącznik zdalnej obsługi na kierownicy
  • Radialna przednia pompa hamulcowa, dwie przednie tarcze o średnicy 298 mm

Kolory, dostępność i ceny

Nowy MT-09 będzie dostępny w trzech kolorach: Storm Fluo, Icon Blue i Tech Black. Dostawy do europejskich dealerów Yamahy rozpoczną się w marcu 2021 roku. Ceny różnią się w zależności od regionu, dlatego w celu uzyskania pełnych informacji prosimy o kontakt z biurem importera Yamahy.

Oryginalne akcesoria Yamaha i odzież MT

Yamaha oferuje szeroką gamę oryginalnych akcesoriów zaprojektowanych specjalnie do nowego modelu MT-09, dzięki czemu każdy właściciel może spersonalizować swoją maszynę. Stale uzupełniany asortyment obejmuje części poprawiające osiągi, ochronę i komfort, jak również elementy kosmetyczne podkreślające unikatowy wygląd motocykla.

Aplikacja MyGarage

Przed zakupem nowego motocykla MT-09 każdy klient może skonfigurować swoją idealną wirtualną maszynę w aplikacji MyGarage, która pozwala dodawać i usuwać akcesoria oraz oglądać gotowy efekt z każdej perspektywy. Po wybraniu finalnej specyfikacji pakiet można wysłać e-mailem do wybranego dealera Yamahy, który zamontuje wybrane oryginalne akcesoria do nowego MT-09.                                                  

Kolekcja odzieży MT obejmuje wszelkie możliwe pozycje: od tekstylnych i skórzanych kurtek z ochraniaczami posiadającymi certyfikat CE, aż po artykuły codzienne, takie jak T-shirty, okulary przeciwsłoneczne, czapki z daszkiem itd. Oferta jest cały czas poszerzana. Komplet informacji o oryginalnych akcesoriach i odzieży można znaleźć na stronie www.yamaha-motor.eu.

MyRide

Aplikacja MyRide pozwala każdemu użytkownikowi modelu MT-09 maksymalnie przeżyć każdą przygodę. Dostępna dla urządzeń z systemami iOS i Android, śledzi i przechowuje dane z każdej jazdy, a użytkownicy mogą do każdej podróży dodawać zdjęcia, które potem udostępnią w mediach społecznościowych. W aplikacji można przeglądać różne statystyki jazdy, w tym całkowitą przejechaną odległość, wysokość nad poziomem morza, prędkość maksymalną, prędkość średnią, przyspieszenie i kąt pochylenia, dla porównania z innymi kierowcami.

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany