Organizatorzy Speed Day wyjaśniają, w jaki sposób będą odbywały się pomiary głośności w następnym sezonie:
– pomiar statyczny (jak dotychczas) – limit 98 dB/A
– pomiar dynamiczny (testowany już w tym sezonie) – limit 98 dB/A.
Na wielu torach w Europie odbywa się to w podobny sposób: sonometr ustawiony jest przy krawędzi toru (w większości przypadków około 10-15 m od optymalnej nitki przejazdu) lub zawieszony nad torem. Podczas przejazdu motocykla przy maksymalnym otwarciu przepustnicy wykonywany jest pomiar. Osoby posiadające seryjny układ wydechowy (katalizator i sprawny tłumik) nie powinny obawiać się wyżej wymienionych norm. Posiadacze akcesoryjnych układów wydechowych powinni udać się na najbliższą stację diagnostyczną i tam dokonać pomiarów.
Jak twierdzi Organizator Speed Day – w większości motocykli pomiar statyczny prezentuje wyższy wynik niż pomiar dynamiczny. Problemy pojawiają się, gdy źle dopasowany „dB killer” zaczyna powodować gwizd przy wysokich prędkościach obrotowych silnika i niestety ten element musimy wyeliminować, bo to nie pomiar statyczny, a właśnie dynamiczny wpływa na wyniki pomiarów Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska.
Mając to na uwadze dostosujmy się do nowych zasad, gdyż tylko to może spowodować, że będziemy nadal korzystać z możliwości użytkowania Toru Poznań.
Przykładowe limity w innych krajach oraz torach podczas treningów:
– Szwecja: 95dB/A
– Anglia: 95 dB/A
– Niemcy: Lauzitz 98 dB/A; Sachsenring 95 dB/A
– Assen: 88 dB/A! (troszkę inny sposób pomiaru)